8 tips – Få fler kunder med sociala medier

Det har varit lite tyst här på bloggen en tid. Anledningen heter Majken och är tre månader (och världens sötaste bebis, men det kan hända att jag är jävig). Men nu lovar jag att uppdatera oftare.

2016-01-25 19.59.06

Bara några veckor innan Majken föddes åkte jag superhöggravid och träffade en härligt sprudlande superinspirerande Christina Schollin (själv kände jag mig, ja, höggravid, bredvid henne :D). Hon ville få tips kring hur hon kunde få fler kunder till sin webbshop, och det hela resulterade i en artikel i Driva Eget, du kan läsa några av tipsen här.

Christina Schollin och andra med webbshop behöver ha en tydlig layout, menar Driva Egets webbexpert Ebba Arnoborg. Foto Björn Leijon

Foto Björn Leijon

 

Ett av mina tips var att Christina skulle använda sociala medier mer. Det här får jag en del frågor kring: hur lockar man kunder med hjälp av sociala medier? Det finns inte ETT rätt sätt, men det handlar om att sätta en strategi (med tydliga mål) och följa upp den.

En strategi kan innehålla svar på frågor som vad som är syftet med din närvaro i sociala medier, vad du ska posta – när, hur ofta och i vilken kanal. Det kan handla om vilken stil du vill ha på dina inlägg och det är bra med konkreta mål som du kan följa upp. Jag kommer att skriva mer om det här nästa gång.

Om du inte redan gjort det: Börja med att väja vilken kanal som passar dig, här har jag satt samman en guide.

Men för att nå ut brett på sociala medier handlar det om att få många som läser dina inlägg. För det krävs följare (och andra) som kommenterar, gillar och delar det du lägger upp. Ju fler som interagerar med dig desto fler kommer se dina inlägg. Dessutom kan du självklart välja att annonsera.

Här kommer några grundtips:

Skjut inte för brett
Tänk på att det inte handlar om att bara ha massor av följare, du vill också ha rätt sorts följare. Vill du till exempel använda Facebook som en kundtjänst, ja då är ju de du vill locka enbart dina befintliga kunder. Vill du använda sociala medier för att nå ut och locka besökare som kan bli kunder så gäller det att veta vilka dina drömkunder är och fundera över vad som attraherar dem – inspireras av dina konkurrenter.

Använd hashtaggar
Det vill säga nyckelord som du skriver ”#” före. Det gör att dina inlägg blir lätta att hitta när andra söker på nyckelord. För att hitta rätt nyckelord gäller det att surfa runt och se vad andra använder.

Följ, gilla och kommentera andra
På så sätt bygger du upp ett nätverk och får andra att hitta dig.

Be folk att följa dig
Berätta för dina kunder att du finns på sociala medier – och vad de tjänar på att följa dig (för du måste utgå från vad nyttan för dem är när du postar inlägg).

Be folk att göra reklam för dig
Hör av dig till ditt nätverk och be de som redan är aktiva i sociala medier och som du tror gillar det du gör att berätta om dig. Självklart erbjuder du dig att göra detsamma tillbaka.

Anordna tävlingar
Tävlingar på sociala medier kan vara ett bra sätt att engagera följare och locka fler. Det finns dock regler du behöver känna till – läs vilka här.

Posta bra innehåll
Självklart kan tyckas, och ändå lättare sagt än gjort. Det handlar om att du ska erbjuda dina följare innehåll de tycker är så bra att de gilla-markerar det och gärna sprider det vidare. Var inte rädd för att vara personlig och använda humor om du tror att det passar din produkt och dina kunder.

Bli inte dum-lat
Bara för att det är lätt att posta upp vad som helst i sociala medier så betyder det inte att du ska göra det. Släpp inte på kvalitetstänket! Tänk dig att varje post skulle kosta några tusen att lägga ut, då skulle du väl tänka igenom rätt noga vad du skrev, vad syftet var, vem du riktade dig till – gör det nu också. Kom ihåg att det du gör i sociala medier ska leda till något för dig genom att dina kunder tycker om det – och blir sugna på att köpa dina tjänster.


Nyhetsbrev