Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Lyckas med sociala medier – här är rätt kanal för just dig

12 mars, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Vilken social kanal är bäst för dig att nå ut i? Se här i vår tabell – och få tipsen för att lyckas.

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.28

Facebook

Vad: Socialt nätverk. Här kan du skapa en sida för ditt företag.

Här finns: 68 procent av Sveriges befolkning. Hela 95 procent i åldern 16–25 år använder Facebook.

Posta: Ett par gånger om dagen, bästa tiden är mellan klockan 13 och 16. Ge dina fans mervärde. Bjud på tips, råd och erbjudanden. Bilder ger 53 procent fler likes.

Tips: Du kan använda Facebook som din enda webbplats, men har du en blogg eller hemsida – glöm inte att länka dit!

Läs mer:7 tips – lyckas på FacebookFölj Driva Eget:Här hittar du oss på Facebook

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.22

Twitter

Vad: Mikroblogg. Varje inlägg, “tweet”, får innehålla max 140 tecken.

Här når du: 19 procent av Sveriges befolkning. Framför allt företag, mediemänniskor och politiker.

Posta: Hur ofta du vill, bästa tiden är måndagar till torsdagar mellan klockan 13 och 15. Bilder ger 36 procent fler klick och 41 procent fler retweets.

Tips: Tagga inlägg för spridning utanför dina följare genom att skriva tecknet # följt av ett ämnesord.

Läs mer: Läs hur du kan göra affärer med Twitter i vår Social selling-skolaFölj Driva Eget:Här hittar du oss på Twitter

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.31

Instagram

Vad: Bildblogg där du laddar upp och tittar på andras bilder.

Här finns: 28 procent av Sveriges befolkning. Populärast bland yngre men börjar sprida sig uppåt i åldrarna.

Posta: Ett par gånger om dagen. Var personlig och bjud både på bilder på dig själv och produktbilder.

Tips: Tänk till innan du fotar, så att bilden blir snygg och lätt att gilla. Tagga inlägg för spridning utanför dina följare genom att skriva tecknet # följt av ett ämnesord.

Läs mer:4 tips för att lyckas med instagramFölj Driva Eget:Här hittar du oss på Instagram

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.44

Linkedin

Vad: En webbtjänst för att sköta ditt professionella nätverk.

Här finns: 21 procent av Sveriges befolkning, som vill rekrytera/rekryteras eller knyta kontakter.

Posta: Ge tips eller posta produktbilder och länka till din blogg eller webbplats. Bästa tiden är tisdag till torsdag.

Tips: Gå in i grupper och prata. Se även till att ha en bra presentationssida av dig själv och ditt företag.

Läs mer:Så lyckas du med LinkedInFölj Driva Eget:Här hittar du oss på LinkedIn

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.40

Youtube

Vad: Videodelningssajt och den näst största sökmotorn efter Google.

Här finns: 1,3 miljoner svenskar dagligen.

Posta: Filmer där du delar med dig av tips eller gör reklam för dina produkter och länkar till din webbplats. Du kan även satsa på instruktionsfilmer.

Tips: Locka gärna in med filmer med mer kommersiell ton så får du fler som hittar dina mer seriösa filmer. Har du inte tid att göra en engagerad film – avstå.

Läs mer: Så lyckas du som företagare på Youtube

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.36

Pinterest

Vad: Dela med dig av bilder på din digitala ”anslagstavla”. Andra personer kan följa dina flöden.

Här finns: Fortfarande få svenskar men andelen ökar varje dag.

Posta: Riktigt bra bilder på dina arbetsprov och varor. Bästa tiden är lördagsmornar, sämsta är kontorstimmarna.

Tips: Skriv in din webbplatsadress så att den som trycker på bilden hamnar på din webbplats eller i din webbshop och kan köpa produkten.

Läs mer: Så gör du affärer med PinterestLäs också: Så får du fler följare i sociala medier med en tävling

 

Artikeln är ett utdrag ur vårt tiosidiga tema om sociala medier i Driva Eget nummer 8 2014. Köp tidningen här!


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.