<![CDATA[]]>

Lyckas med sociala medier – här är rätt kanal för just dig

Ebba Arnborg

Publicerades: 12 mars, 2015

Vilken social kanal är bäst för dig att nå ut i? Se här i vår tabell – och få tipsen för att lyckas.

 

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.28

Facebook

Vad: Socialt nätverk. Här kan du skapa en sida för ditt företag.

Här finns: 68 procent av Sveriges befolkning. Hela 95 procent i åldern 16–25 år använder Facebook.

Posta: Ett par gånger om dagen, bästa tiden är mellan klockan 13 och 16. Ge dina fans mervärde. Bjud på tips, råd och erbjudanden. Bilder ger 53 procent fler likes.

Tips: Du kan använda Facebook som din enda webbplats, men har du en blogg eller hemsida – glöm inte att länka dit!

Läs mer: 7 tips – lyckas på Facebook

Följ Driva Eget: Här hittar du oss på Facebook

 

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.22

Twitter

Vad: Mikroblogg. Varje inlägg, “tweet”, får innehålla max 140 tecken.

Här når du: 19 procent av Sveriges befolkning. Framför allt företag, mediemänniskor och politiker.

Posta: Hur ofta du vill, bästa tiden är måndagar till torsdagar mellan klockan 13 och 15. Bilder ger 36 procent fler klick och 41 procent fler retweets.

Tips: Tagga inlägg för spridning utanför dina följare genom att skriva tecknet # följt av ett ämnesord.

Läs mer: Läs hur du kan göra affärer med Twitter i vår Social selling-skola

Följ Driva Eget: Här hittar du oss på Twitter

 

 

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.31

Instagram

Vad: Bildblogg där du laddar upp och tittar på andras bilder.

Här finns: 28 procent av Sveriges befolkning. Populärast bland yngre men börjar sprida sig uppåt i åldrarna.

Posta: Ett par gånger om dagen. Var personlig och bjud både på bilder på dig själv och produktbilder.

Tips: Tänk till innan du fotar, så att bilden blir snygg och lätt att gilla. Tagga inlägg för spridning utanför dina följare genom att skriva tecknet # följt av ett ämnesord.

Läs mer: 4 tips för att lyckas med instagram

Följ Driva Eget: Här hittar du oss på Instagram

 

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.44

Linkedin

Vad: En webbtjänst för att sköta ditt professionella nätverk.

Här finns: 21 procent av Sveriges befolkning, som vill rekrytera/rekryteras eller knyta kontakter.

Posta: Ge tips eller posta produktbilder och länka till din blogg eller webbplats. Bästa tiden är tisdag till torsdag.

Tips: Gå in i grupper och prata. Se även till att ha en bra presentationssida av dig själv och ditt företag.

Läs mer: Så lyckas du med LinkedIn

Följ Driva Eget: Här hittar du oss på LinkedIn

 

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.40

Youtube

Vad: Videodelningssajt och den näst största sökmotorn efter Google.

Här finns: 1,3 miljoner svenskar dagligen.

Posta: Filmer där du delar med dig av tips eller gör reklam för dina produkter och länkar till din webbplats. Du kan även satsa på instruktionsfilmer.

Tips: Locka gärna in med filmer med mer kommersiell ton så får du fler som hittar dina mer seriösa filmer. Har du inte tid att göra en engagerad film – avstå.

Läs mer: Så lyckas du som företagare på Youtube

 

Skärmavbild 2015-03-12 kl. 14.39.36

Pinterest

Vad: Dela med dig av bilder på din digitala ”anslagstavla”. Andra personer kan följa dina flöden.

Här finns: Fortfarande få svenskar men andelen ökar varje dag.

Posta: Riktigt bra bilder på dina arbetsprov och varor. Bästa tiden är lördagsmornar, sämsta är kontorstimmarna.

Tips: Skriv in din webbplatsadress så att den som trycker på bilden hamnar på din webbplats eller i din webbshop och kan köpa produkten.

Läs mer: Så gör du affärer med Pinterest

 

Läs också: Så får du fler följare i sociala medier med en tävling

 

Artikeln är ett utdrag ur vårt tiosidiga tema om sociala medier i Driva Eget nummer 8 2014. Köp tidningen här!