<![CDATA[]]>

”Vad gäller för tävlingar i sociala medier?”

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 19 oktober, 2015

Läsaren Ida driver en butik och vill ha fler följare Facebook och Instagram. Nu undrar hon hur hon ska engagera fler följare genom tävlingar. Driva Egets webbexpert ger svar.

Fråga från läsaren Ida:
Jag driver en butik och har Facebook och Instagram men skulle vilja ha fler följare. Är tävlingar ett bra sätt? Jag har hört att man inte får ha det. Vad gäller?

Svar från Driva Egets webbexpert Ebba Arnborg:

Tävlingar på sociala medier kan vara ett bra sätt att engagera följare och locka fler. Det finns dock regler.

Först och främst: Det är inte lagligt att lotta ut vinster. Har de tävlanden bara behövt ”gilla” eller ”dela” något för att vinna räknas det som ett lotteri. Du måste ha en motprestation, som att hitta på en slogan eller svara på kunskapsfrågor.

Enligt Facebooks regler får du inte kräva att de som tävlar delar din post. Blir du påkommen så plockas din sida bort. Däremot får du ha som krav att de gillar tävlingsposten och uppmuntra dem att gilla din Facebooksida.

Tänk bara på att om du får många ointresserade följare kanske de inte kommer att ”gilla” dina kommande uppdateringar och då kommer dina inlägg att synas sämre.

På Instagram får du kräva att de tävlande följer dig och postar vidare din tävlingsbild i sitt flöde (på så sätt får du exponering för deras följare).

Tänk på att ju mer du kräver av de tävlande desto bättre behöver priset vara så varva gärna lite enklare tävlingar där du inte kräver lika mycket med mer avancerade.

Har du ett bra pris kan du be de tävlande ladda upp en bild på när de använder dina produkter och berätta varför de ska vinna (under tävlingsposten på Facebook eller med en speciell hashtag på Instagram). Låt gärna vinnaren bli bilden som får flest gillamakeringar.

Berätta också att du kan komma att använda bilderna i kampanjer. Och kom ihåg att sprida dina tävlingar via nyhetsbrev om du har det och i butiken.