<![CDATA[Christina Schollin och andra med webbshop behöver ha en tydlig layout, menar Driva Egets webbexpert Ebba Arnoborg. Foto Björn Leijon]]>

Så lyckas du sälja mer i din webbshop

Ebba Arnborg

Publicerades: 9 december, 2015

Här ger Driva Egets webbexpert råd till Christina Schollin och andra småföretagare som vill sälja mer på nätet.

Hon är en av Sveriges mest kända och folkkära skådespelerskor. Men Christina Schollins nya webbshop vill inte ta fart. Så Driva Egets webb­expert Ebba Arnborg ryckte ut för att ge henne coachning.

Christina Schollin tar emot med ett stort leende och en T-shirt med texten ”Dream, Believe, Achieve” i sin ”må bra”-salong i Gamla stan i Stockholm.
– Att vara entreprenör är så himla spännande och något jag verkligen brinner för. Det är underbart att testa nya saker, annars blir man alldeles försoffad. Det finns så mycket spännande som ligger i framtiden om man är lite nyfiken, säger hon.

Hon sprudlar av livsvisdom och energi. Att hon hunnit bli 77 år är ingenting som märks förutom på hennes långa meritlista. Teaterroller på alla stora scener, flera framgångsrika filmer och en lång rad TV-framträdanden. Många minns henne som Margareta i Varuhuset eller Birgitta i Tre kronor.

En av hennes kanske mest kända filmroller var i filmen Änglar, finns dom? från 1961. Nu besvarar hon själv titelns fråga i sin salong som heter Änglar Finns!

Redan för 19 år sedan startade Christina butik där hon sålde presentartiklar, heminredning – och änglar.
– Det föll sig naturligt eftersom jag samlat på änglar i många år, berättar hon.

Att det alls blev en affär var en lycklig slump. Christinas syster frågade om hon ville driva en ihop.
– Så flyttade hon till Spanien och där stod jag med en butik. Ibland händer det saker i livet som man inte har räknat med. Men det blev något av det roligaste jag tagit mig för och berikade mitt liv på många sätt.

För två år sedan bestämde sig Christina för att rikta in verksamheten på wellness, som hon alltid haft intresse för. Hon sprider information om Anti-ageing-produkter från Nu Skin Enterprises, ger behandlingar och håller föredrag om hälsa. Dessutom hyr olika terapeuter in sig i hennes salong och bedriver allt från massage och skönhetsvård till medial rådgivning.
– De blir en av ”änglarna”. Jag tror att det är något som behövs i dagens stressade samhälle – en oas där man kan komma in och finna en stunds harmoni.

Själva butiken ligger nu enbart på christinaschollin.com, där hon också har sin blogg. Här säljs förutom änglar även möbler och textilier samt kläder, smycken och väskor – nytt såväl som Christinas egna vintage- och scenkläder.
– Man kan också få reda på hur man kan köpa Nu Skin-produkter genom mig. Då kommer man med i nätverket ”Team Schollin”, där jag coachar om hur man kan uppfylla sina drömmar.

Men webbshoppen har inte levt upp till förväntningarna. Detta trots att Christina är aktiv på sociala medier och har över 1 000 följare på både Twitter och Facebook och nästan 10 000 följare på Instagram.
– Det går verkligen inte bra! Jag vet inte varför men jag har bara sålt ett fåtal artiklar sedan start. Jag behöver nå ut till folk så att jag får kunder. Kanske behöver jag ha fler sökord på Google för att folk ska hitta dit, funderar hon.

Vi slår oss ner på var sin stol i salongen för att titta närmare på hur Christinas webbshop ser ut. I dag drivs den som en blogg, med inlagda produkter i blogginläggen. Jag råder henne att se över sin layout så att den blir tydligare. Något Christina är med på:
– Jag var på väg att byta utseende och göra en tydligare meny, tyvärr gick det i stöpet. Men jag vill samtidigt att sidan är personlig!

Jag håller med om att det är viktigt att Christinas välkända person och karaktär skiner igenom på sajten. För henne och hennes målgrupp kan en unik design passa. För dig som startar nytt skulle jag rekommendera att satsa på en mer standardiserad layout, det ger kunden förtroende. Överväg att bygga webbshoppen i ett färdigt system så får du ofta utseende och ett bra beställningsflöde på köpet.

Många kunder backar från att köpa på nätet på grund av krångel kring frakt och beställning. Var tydlig med hur man gör för att handla, gärna högt upp på sidan.
– Jag trodde jag hade köpinformation på webbplatsen, utbrister Christina när vi har surfat runt och sett att det saknas.

Vi konstaterar att det är lätt att bli hemmablind. På Christinas webbshop ligger det också kvar gammal information på ett ställe. Det gäller att se över texter och länkar regelbundet. Man får också komma ihåg att kunden inte är lika insatt som man själv – ett knep är att be vänner kolla igenom sidan och se att de förstår allt.

Medan vi pratar hinner flera kunder komma förbi och knacka på och hoppas på att få handla i butiken. Christina öppnar och berättar engagerat om sin verksamhet.
– Ni får gå in på min webbshop i stället, säger hon föredömligt.

Hon berättar att det är så här varje dag. Efterfrågan finns alltså och många lockas av att köpa av just Christina. Även i en webbshop kan man få personlig kontakt. Jag föreslår att hon skickar med en liten handskriven hälsning med leveranserna. I just Christinas fall skulle det nog locka kunder lite extra att få en autograf från idolen.
– Det var en bra idé, det ska jag testa! Jag tycker att det här har varit jättebra, nu ska jag se till att få upp en kampanj och få ut den på Facebook, säger Christina och ger mig en kram innan vi skiljs åt.

Här är mina råd till Christina

Få mer trafik till  webbshoppen så här:
Utnyttja synligheten du redan har på Facebook och Instagram. Lägg ut bilder på produkterna, berätta varför de är bra och länka till webbshoppen. Tipsa om de kampanjer du har. Överväg att komplettera med Facebookannonser. Även du som har färre följare kan använda detta råd.

Använd bloggen
Skriv om dina produkter eller dela med dig av inspiration kring din nisch, exempelvis hälsa och skönhet, och länka till shoppen. Dela inläggen i dina sociala medier.

Jobba med sökmotorsoptimering
Länkar till din webbplats i sociala medier gör att den hamnar högre på Google. För att jobba mer med sökmotorsoptimering så utgå från dina kunder. Vad skulle de skriva i Googles sökfält när de letar efter svar där din butik kan hjälpa dem? Använd de orden i texter och rubriker. Att sajten fungerar bra i mobiler är viktigt, både för att fler surfar mobilt och för sökmotors­optimering.

Berätta om shoppen i så många sammanhang som möjligt
Be vänner, samarbetspartner eller kunder som har webbplatser eller bloggar att länka till den. Dels når den ut till fler, dels ökar dess ranking i sökmotorer.

Följ upp vad som fungerar
Ett bra verktyg är Google Analytics (google.com/analytics). Med det kan du se hur många besökare du har haft och varifrån de kommit – och därmed vad du ska göra mer av och vad du behöver skruva på.

Designa webbshoppen så här

  • Satsa på luft:  Vill du, som Christina, ha en webbshop i bloggformat så se till att ha mycket luft mellan produkterna så att det blir lätt att överblicka. Var också extra noga med följande punkter – men de gäller dig med en ”vanlig” webbshop också:
  • Ta riktigt snygga bilder: Kunden vill se vad den köper och bli sugen på produkten. Förstora aldrig bilder, då blir de suddiga vilket inte ser bra ut.
  • Berätta om ­produkterna: Har de en historia, som i Christinas fall att kläderna har använts av henne vid något speciellt tillfälle, så berätta det. Som bonus blir beskrivningarna sökmotors­indexerade.
  • Ha tydlig köpinfo: Många kunder backar från att köpa online på grund av krångel kring frakt och beställning. Var tydlig med hur man gör för att handla, gärna högt upp på sidan.

Läs mer: