NätaffärerHär ger Driva Egets webbexpert Ebba Arnborg råd till Christina Schollin och andra småföretagare som vill sälja mer på nätet.

Få mer trafik till  webbshoppen så här:
Utnyttja synligheten du redan har på Facebook och Instagram. Lägg ut bilder på produkterna, berätta varför de är bra och länka till webbshoppen. Tipsa om de kampanjer du har. Överväg att komplettera med Facebookannonser. Även du som har färre följare kan använda detta råd.

Använd bloggen
Skriv om dina produkter eller dela med dig av inspiration kring din nisch, exempelvis hälsa och skönhet, och länka till shoppen. Dela inläggen i dina sociala medier.

Jobba med sökmotorsoptimering
Länkar till din webbplats i sociala medier gör att den hamnar högre på Google. För att jobba mer med sökmotorsoptimering så utgå från dina kunder. Vad skulle de skriva i Googles sökfält när de letar efter svar där din butik kan hjälpa dem? Använd de orden i texter och rubriker. Att sajten fungerar bra i mobiler är viktigt, både för att fler surfar mobilt och för sökmotors­optimering.

Berätta om shoppen i så många sammanhang som möjligt
Be vänner, samarbetspartner eller kunder som har webbplatser eller bloggar att länka till den. Dels når den ut till fler, dels ökar dess ranking i sökmotorer.

Följ upp vad som fungerar
Ett bra verktyg är Google Analytics (google.com/analytics). Med det kan du se hur många besökare du har haft och varifrån de kommit – och därmed vad du ska göra mer av och vad du behöver skruva på.

Designa webbshoppen så här

  • Satsa på luft:  Vill du, som Christina, ha en webbshop i bloggformat så se till att ha mycket luft mellan produkterna så att det blir lätt att överblicka. Var också extra noga med följande punkter – men de gäller dig med en ”vanlig” webbshop också:
  • Ta riktigt snygga bilder: Kunden vill se vad den köper och bli sugen på produkten. Förstora aldrig bilder, då blir de suddiga vilket inte ser bra ut.
  • Berätta om ­produkterna: Har de en historia, som i Christinas fall att kläderna har använts av henne vid något speciellt tillfälle, så berätta det. Som bonus blir beskrivningarna sökmotors­indexerade.
  • Ha tydlig köpinfo: Många kunder backar från att köpa online på grund av krångel kring frakt och beställning. Var tydlig med hur man gör för att handla, gärna högt upp på sidan.

Läs mer: