NätaffärerFlera undersökningar visar att hela 8 av 10 svenska nätkonsumenter lämnar kassan utan att genomföra sitt köp. Så det gäller att göra det enkelt att betala. 

Ge gärna kunden många val, men tänk på att det ska vara hanterbart för dig. Och utgå från vad som fungerar med din e-handelsleverantör.

– Betalningar är alltid en sådan sak som krånglar. Mitt tips är att förenkla så mycket som möjligt. Använd den enklaste lösningen som finns. Ofta är det till exempel Klarna Checkout, Payson, Stripe eller Paypal. Bygg sedan vidare på detta och addera fler möjligheter i framtiden, säger e-handelsexperten Anton Johansson.

Han berättar att många av de duktigaste aktörerna som idag är stora och har många betalsätt inte ens hade någon extern tjänst i början.

– De hade bara ett ”för att beställa den här produkten, fyll i här”-formulär, och skötte betalningen via vanlig manuell fakturering. Det går det också.

Några betal-lösningar att välja på:

  • Klarna checkout – stödjer Visa, Mastercard, American Express, Swish och bankbetalning. Kostar 3 995 kronor i startavgift, 599 kronor/månad samt transaktionsavgift på 2,95%.
  • Paypal – Kunder kan betala med kontokort via sitt Paypal-konto. Kostar dig från 3,4% + 3,25 kronor per inhemsk transaktion.
  • PayexOne – stödjer Visa, Mastercard, delbetalning, faktura, Swish, Masterpass och kostar från 199 kronor/månad samt 2,50 kronor + 2,50 % per transaktion eller från 595 kronor/månad samt 1,75 kronor + 1,75% per transaktion. Fler betalsätt kan köpas till.
  • Swish – ska börja erbjuda betallösningar i början av våren. Än så länge kan du skaffa ett Swish-nummer till ditt företag om du vill låta kunden betala manuellt, kostnaden för det beror på din bank.

Läs mer om smarta funktioner!

Läs mer om e-handelsplattformar!

Läs mer om hur du hittar rätt produkt till webbutiken!

Läs mer om innehåll till webbutiken!