NätaffärerInnan du drar igång din webbshop  måste du först bestämma vad du ska sälja. Grundtipset är att nischa dig, och sälja något du kan, tror på och tycker är kul.

Men sedan gäller det att kundgruppen är tillräckligt stor eller köpstark. Där finns en klar fördel med nätet, menar e-handelsexperten Anton Johansson.

– Att hitta rätt produkt, erbjudande och marknad är såklart alltid en stor utmaning. Den stora skillnaden mellan internet och offlinevärlden är dock att man kan ta reda på fakta och indikationer mycket enklare. Bli lite mer databaserad, helt enkelt, säger han.

Till exempel kan du utnyttja Google, råder Anton. Med deras sökordsplanerare kan du ta reda på sökvolym, det vill säga hur många som söker efter en viss sak, och på så sätt se om det finns ett kundbehov.Du kan kolla upp klickpriser på Google Adwords, för att se vad det kostar att nå målgruppen som letar efter det du tänkt sälja.

Eller testa att googla och se hur konkurrensen ser ut: Är det många annonser? Hur många säljer produkten eller tjänsten i organiska sökresultatet?

– Sedan finns det tusentals fler källor man kan använda för att se hur starkt kundintresset är. Prisjakt är bra för att se popularitet och konkurrens för konsumentprodukter.

Så gäller det att testa. Anton tipsar om att sätta upp en enkel landningssida med till exempel verktyget Weld.io och köpa lite klick dit via Google för att se hur många som intresserar sig.

Eller lägg en köpknapp på en vara, men när kunden klickar på den dyker det upp en ruta med texten ”vi har ej denna i lager, fyll i din mejladress så hör vi av oss så fort den är tillgänglig”.

– Det går att göra väldigt många simpla saker för att se hur kund­intresset är innan man ens köpt in eller skaffat sig produkten. Börja sälja, istället för att börja köpa in.

Läs mer om smarta funktioner!

Läs mer om e-handelsplattformar!

Läs mer om betallösningar!

Läs mer om innehåll till webbutiken!