NätaffärerSka du sätta upp en webbshop? Satsa på enkelhet och tydlighet: väl synliga köpknappar, bra kategorier och välfungerande sökfunktion. 

Det finns inga ”måsten” enligt e-handelsexperten Anton Johansson. Men något som kan vara bra att tänka på är att sidan är responsiv, det vill säga att den anpassar utseendet till olika skärmstorlekar (mobil, plattor och dataskärmar) automatiskt. Fungerar inte sajten i mobiler kan du förlora kunder och hamna längre ner i sökresultatet hos Google.

I övrigt, menar han, är det viktigare att man kommer igång än att det blir perfekt.

– Till en början ska man inte tänka så mycket på design tycker jag. Det är oerhört viktigt i längden att ens varumärke, kundupplevelse och design hänger ihop och kommunicerar saker som stärker ens möjlighet att lyckas. Men de flesta lägger alldeles för mycket energi på det i starten. Börja sälja. Vänta med designen tills säljinsatserna ger frukt. Sedan kan du börja optimera kundupplevelsen, säger han.

Du bör också överväga att ha ”relaterade produkter”-funktioner samt att koppla ihop webbshopen med ditt affärssystem.

Läs mer om hur du hittar din produkt till din webbshop!

Läs mer om e-handelsplattformar!

Läs mer om betallösningar!

Läs mer om innehåll till webbutiken!