LandsbygdHaka på trenden med närproducerat och starta en gårdsbutik, antingen från din gård eller från ditt lantställe. Så här gör du med expertens råd.

Nu sprider sig sommarturisterna över landet, så varför inte göra lite extra affärer i sommar med en egen gårdsbutik eller ett café? Du är i så fall helt rätt ute – trenden med närproducerad mat har hängt i ett tag och fortsätter att öka, visar statistik från Lantbrukarnas Riksförbund.

Christina Hammarström är konsult inom företagsutveckling på landsbygden för Hushållningssällskapet Norrbotten Västerbotten. Hon har själv drivit en framgångsrik gårdsbutik och råder dig att ställa dig följande frågor om du vill dra i gång:

  • Vilka är dina potentiella kunder?
  • Vilken period kan du ha öppet – bara på sommaren eller hela året?
  • Ligger du nära en större väg, stad eller känt turistmål?
  • Fyller du ett behov?

– Jag tycker synd om dem som startar butik och kafé för att de har en dröm men så finns det bara kunder en månad per år. Kombinerar du med att sälja på nätet får du två marknader och en säkrare inkomst, säger hon.

Se alltså först till så att det inte redan finns tre kaféer i trakten eller fem andra hantverksbutiker. Det är bra att ha butiken i en egen lokal eller med egen ingång.

– Många kunder är blyga och tycker inte om att störa för mycket. Det är också viktigt att de inte åker långt och så är det ingen där. Ha hellre färre öppettider som sköts.

Bra och unika produkter är en förutsättning, menar Christina Hammarström. Komplettera gärna med varor från andra företagare. Men gå inte i fällan att börja importera för mycket kryddor från utlandet eller sälja andra produkter som finns i vilken mataffär som helst.

– Då kan kunden lika gärna åka till Ica Maxi.

Många gör också misstaget att köpa på sig för stora lager. Christina Hammarström förespråkar i stället flera olika produkter men färre av varje sort så att du säkert säljer slut. Kom också ihåg att ha fint och städat – även på gårdsplanen. Kunden åker inte bara till din butik för att handla utan för att få en upplevelse.

– Kunderna vill ha en viss stämning. Gör du ost av dina kors mjölk så förstärk den känslan. Sätt dit en gammal mjölkkanna.

En webbplats med öppettider och vägbeskrivning hjälper dig att nå ut. Skicka pressmeddelanden och delta i olika event och aktiviteter där dina kunder är, som marknader.

– Ut och visa dig och låt kunden provsmaka, säger Christina Hammarström.

Texten är ett utdrag ur en längre artikel i Driva Eget nr 4/2015, där du också kan läsa om vilka regler som gäller för att sälja mat. Prenumerera på tidningen här eller köp lösnummer här.

Läs mer: