InspirationNär Hans och Eva såg annonsen i DN blev de eld och lågor. I dag har paret drivit Pensionat Granparken i fyra år och vet vad som krävs för att få fart på verksamheten. Här är råden om du vill göra detsamma.

Hans Wikström och Eva Rohde hade alltid jobbat för andra. Han som hotellchef i Sverige och utomlands, hon som hovmästare och i nöjesbranschen.

– Men för sex år sedan kände vi att vi ville starta något själva, säger Hans.

När de fick syn på en annons i DN, “Pensionat vid Östersjön arrenderas ut”, blev de helsålda. Kort därefter var kontraktet deras. I dag har de drivit stället i Norrtälje i fyra år och älskar det, trots att starten blev lite av en chock:

– Vi tyckte att vi kunde branschen. Men att kliva in och börja driva det här 750 kvadratmeter stora stället där nästan varje rum behövde fräschas upp – det var tufft. Vi slet i ett halvår innan vi kände att vi kunde stå för att det var vårt, säger Eva.

Pensionat Granparken består av 17 rum och i snitt har de en beläggning på 60 procent, vilket är ungefär tio rum om dagen som hyrs ut. Där finns även en restaurang som är öppen på helgerna och varje dag under sommaren.

– Vi skulle inte klara oss utan restaurangen. December till exempel, som är en usel månad för rumsuthyrningen, vägs upp av att vi har upp till 1 800 julbord, säger Hans.

För att öka intäkterna ännu mer ordnar de konferenser, bröllops- och födelsedagsfester och begravningskaffe. Dessutom har de kreativa temapaket som konstnärskurser och yogahelger. I veckorna satsar de på affärskunder som de får genom bokningsbolag och utskick till företag i Norrtälje.

– Det är bra att ha olika ben att stå på. Då är man inte lika beroende om något av dem går mindre bra, säger Eva.

Fem nycklar till ett lönsamt pensionat:

  1. Bra arrendeavtal. Det är bäst att ta över efter ett redan existerande pensionat eller hotell. Det går snabbare att komma igång och du har förhoppningsvis redan en inarbetad kundstock. Att arrendera och inte köpa minskar din finansiella risk avsevärt.
  2. Olika kundgrupper. Bygg inte verksamheten på privata gäster. Locka i stället olika kundgrupper som affärsresande, företag, kursdeltagare och bröllopsgäster. Då påverkas du inte lika mycket om en grupp sviktar.
  3. Rätt pris. Anpassa priserna efter dina konkurrenter, men du behöver inte nödvändigt vara billigast. Kanske finns redan ett billigt vandrarhem i trakten. Då är det bättre att uppgradera ditt ställe och lägga dig på mellanprisnivå för att attrahera en annan kundgrupp.
  4. Hög beläggningsgrad. Räkna ut beläggningsgraden, alltså hur många sängplatser du måste fylla för att gå med vinst. Inkludera både dina rörliga och fasta kostnader. Det gör du på www.driva-eget.se/bruttomarginal.
  5. Bra nätmarknadsföring. Marknadsför dig ständigt – nätet är utmärkt för det. Se till att hamna högst upp i träfflistan på Google om man söker på din ort och boende, hotell, vandrarhem och så vidare. Registrera dig hos bokningsagenturer och gör egna, billiga utskick till kursorganisatörer och företag.

Artikeln är en del av en stor special i Driva Eget nr 4/2010 om att starta pensionat, café och båtuthyrning. Köp numret här.