InspirationLilla Vulkan utmanar förlagsjättarna med nytänk. Idag har de tusentals kunder och gör miljonvinst. När de nu expanderar tar de kunder från jätten Amazon. Vad är framgångsnyckeln? Se här!

Hos förlaget Vulkan får vem som helst ge ut sin bok, så länge man följer lagen, och det är gratis att skapa en e-bok. Vulkan tar betalt först om man vill trycka den.

– Affärsidén föddes av att vi kände att många bär på en önskan att ge ut sin egen bok och då undersökte vi möjligheterna att hyvla ner trösklarna, berättar vd Peter Norrman.

Förlaget drivs av Vulkanisterna AB och har bara runt 10 anställda inklusive frilansar och konsulter, men ändå har snart 30 000 kunder i Sverige gett ut en bok via dem.

LÄS OCKSÅ: Trädgårdsslang blev exportsuccé

Förra årets omsättning landade på 30,5 miljoner kronor, varav en miljon i vinst. Så trots att de är små ser de sig som utmanare av branschjättarna.

– De flesta andra förlag är väldigt stora. De har stenkoll på oss, men vi är inte rädda för dem, då hade vi inte växt. Det är kul att många kända författare lämnat dem för oss. Vi är lite disruptiva, vi har en annan affärsmodell och vi vänder på det så att hos oss är det författaren som får allra mest och förlaget mindre, beroende på vem som gör vad. Royaltyn är mer än dubbelt så stor hos oss, som sämst.

Många författare kan idag ta ett större ansvar för att marknadsföra sin bok, menar Peter.

– Tidigare var det så att hade du inget förlag i ryggen så kom du inte ut, för distributionskanalen och kommunikationskanalen var stängd. Men idag när många författare är en egen stark kanal online – varför ska de lämna bort så enormt mycket av intäkterna till ett förlag som inte tillför något? Det tror jag kommer att skaka om branschen och ställa till det för de stora förlagen.

LÄS OCKSÅ: Han skapade sitt drömjobb på Instagram

Nu har Vulkan expanderat till framförallt Norge, Finland och Tyskland, men även länder som Lettland, Storbritannien och Spanien, under varumärket Bookea (uttalas som IKEA). De har mer än tiofaldigat antalet böcker som ges ut utomlands, och har drygt 5 000 användare, med nya som tillkommer varje dag, berättar Peter. Även här utmanar de jättar.

– Create space är Amazons vulkanliknande tjänst och en stor konkurrent såklart, men kunderna väljer oss – det svenska lilla pluttföretaget utan starkt varumärke. Det är skitkul.

LÄS OCKSÅ: Duktig flicka bytte bana

Så vad är framgångsnycklarna till exporten?

– Själva affärsmodellen och att verktyget är smidigt jämfört med andra som finns på marknaden, säger Peter. Men också kundinsikt.

– Vi känner vår målgrupp väldigt bra och riktar in oss på motsvarande målgrupp i länder utanför Sverige.

Peters råd till andra som vill exportera är just att ha en bra produkt och känna målgruppen, men också att se till att någon ombord kan språket.

– Det fungerar inte annars.

Sen gäller det att börja knyta kontakter.

– Vi började i ett land där vi har noll kontakter, ingen tråd att dra i. Men vi satte igång att kontakta betydelsefulla personer för vår bransch.

Ett annat viktigt råd är att läsa på – och inse att det tar tid.

– Sådär som alla säger, men faktiskt: läs på, och ta till er att det inte är så lätt som man tror. Alla kan ha tur men man kan inte bygga något på tur. Vi utgick ifrån att det gick att tänka svenskt och det gör det ju, men det krävs tweakningar och det är bra att kolla på det, det tar mer tid än man tror – vi är inte alls färdiga.

LÄS OCKSÅ: Hennes succébubbel erövrade världen