<![CDATA[Teamet bakom Elly Pistol med Cecilia de Champs som nummer tre från vänster.]]>

”Duktig flicka” bytte bana – säljer till 30 länder

Ebba Arnborg

Publicerades: 9 oktober, 2017

Hon vågade bryta av från ”duktig flicka”-banan, lämna ekonomistudierna och starta eget. Idag driver Cecilia de Champs framgångsrika modeföretaget Elly Pistols som ökar kraftigt och nyligen tog in tre miljoner i kapital.

När Cecilia de Champs grundade sitt bolag Elly Pistols våren 2015 blev deras bomberjackor snabbt populära och syntes flitigt i sociala medier och på influencers. Men ett år tidigare var hon på väg åt ett helt annat håll.

LÄS OCKSÅ: Hennes tyger säljer slut på minuter

– Jag läste ekonomi på handels, var en duktig flicka och gjorde sådant som låter bra på cv:t. Så fick jag en insikt att jag vill göra något helt annat. Jag bestämde mig för att starta en webbshop. Men jag hittade inga produkter som jag tyckte var fina nog att köpa in – så jag fick designa dem själv.

Ett beslut som inte var helt lätt.

– Google är din vän! Jag fick rita på papper och peka och förklara för fabrikerna, för jag kan inte hantera varken Photoshop och Illustrator.

Men, ett bra beslut visade det sig. Företaget mångdubblar nu omsättningen från förra året, som då landade på 1,5 miljoner.

– Men det är så tidigt, så exakta siffror blir lite fiktivt.

Kläderna säljs bara via Elly Pistols hemsida, alltså inga återförsäljare, med hjälp av influencers och marknadsföring i sociala medier. De har 30 000 följare på sitt eget Instagram-konto och kunder i 30 länder.

LÄS OCKSÅ: Så får du mest nytta av din finansiering

– Vår målgrupp hänger nästan mer online än offline.

Fördelarna med online-tänket är flera. Cecilia är övertygad om att det är ett utdaterat tänk att producera kläder två år i förväg, visa dem på en runway, åka land och rike runt och sälja till återförsäljare – och först därefter få ut dem till kund.

– Då är det lätt att tappa modegraden. Vi kan vara snabba och lyssna på vad våra kunder vill ha och vi kan hålla ett lägre pris för vi behöver inte ha några mellanhänder.

En viktig del i affärsidén är att kläderna ska vara säsongsoberoende.

– Vi vill gå ifrån slit och släng och konsumenthets. Vi försöker även skapa produkter som inte har så stort krav på passform så att det blir lättare för kunder att våga beställa hem, och som passar en större publik.

LÄS OCKSÅ: 10 stöd för ditt företag

I våras bestämde Cecilia sig för att ta in riskkapital, och gjorde en investeringsrunda på tre miljoner kronor. Bland investerarna finns bland annat JNE Invest och BLCBX Investment Group.

– Jag ville bredda mitt nätverk och få in duktig kompetens och erfarenhet från branschen, men också få kapital att expandera till fler marknader.

Elly Pistol hade redan innan varit med i acceleratorprogrammet Sting accelerate, och fick som en del av det presentera företaget i olika sammanhang.

– Efter det var det olika investerare som kontaktade oss. För mig var det jätteviktigt att inte ta första bästa. Det är någon som du ska arbeta med och ha som ägare i ditt bolag förhoppningsvis en lång tid framöver. Så för mig var det viktigt att det var en match, att vi vill åt samma håll och någon som pushar snarare än sätter gränser.