InspirationDet började med jakten på en vit trädgårdsslang. Nu driver Linda Brattlöf Garden Glory och säljer designade trädgårdsprodukter över hela världen. En nyckel till framgången är en tydlig varumärkesplattform.

Surfar du in på Garden Glorys hemsida ser du ganska snabbt att det här inte är någon vanlig webbshop för trädgårdstillbehör. Den liknar mer en sida för den senaste kollektionen från något känt modehus. Bildspråket är medvetet och meningen är att det ska kommunicera varumärkets tonalitet.

Linda Brattlöf.

Linda Brattlöf.

LÄS OCKSÅ: Så bygger du ditt varumärke i hissen

– Det var min idé från början att produkterna skulle presenteras med snygga modebilder. När jag tog fram en slang med en förpackning som en väska ville jag att den skulle vara allt annat än vad de andra slangarna på marknaden var. Jag ville skapa ett behov och beröra kunderna och då var det viktigt att även

bilderna på webbsidan genomsyrades av samma formspråk, säger Linda Brattlöf.

När hon stod i begrepp att utveckla sin verksamhet kontaktade Linda varumärkesbyrån Paradigm. De tog fram en varumärkesplattform som hjälpte till att sätta ramarna för företagets marknadsföring och kommunikationsstrategi.

– Varumärkesplattformen är vår lilla bibel. Den finns med i allt vi gör och hjälper alla inblandade att förstå vad vi står för, säger hon.

Redan innan hon anlitade byrån hade Linda förstått att man var bra på att formulera strategier för att bygga varumärken. Men är det värt pengarna att ta hjälp av en varumärkesbyrå för en nystartad mindre aktör?

LÄS OCKSÅ: Så finslipar du ditt personliga varumärke

– Ja, absolut. Jag ville veta om jag hade tänkt rätt. De ställde många intressanta frågor och det är viktigt att man försöker besvara de frågorna för att motivera företagets existens. Vad är det som gör oss olika mot alla andra?

Företaget vänder sig till exklusiva inredningsbutiker och har en global marknad. Idag har Linda återförsäljare för sina trädgårdsslangar i metropoler som Paris, Tokyo och Seoul. Trots den geografiska spridningen försöker man kommunicera varumärket på samma sätt. Oavsett butik eller världsdel.

– Varumärkesplattformen är ett stöd i kommunikationen med våra återförsäljare. Vi talar också om hur vi vill att produkterna ska exponeras. Det ger både oss och återförsäljarna en trygghet. Vi framstår som en proffsig aktör som är lätt att jobba med.

LÄS OCKSÅ: Så väljer du ett bra varumärke

Idag har varumärket blivit så starkt att designbutikerna kontaktar Linda för att få sälja hennes produkter. Sortimentet har utvecklats och nu handlar det inte längre om enbart trädgårdsslangar.

– Vi måste hela tiden utvecklas och ligga före våra konkurrenter och även i det arbetet spelar varumärkesplattformen en viktig roll. Det hjälper oss att behålla vår identitet när vi hittar på nya produkter, säger Linda.

Lindas 4 bästa tips

  1. Våga nischa dig. Om du ska sticka ut från konkurrenterna måste du vara tydlig med vad varumärket står för.
  2. Vela inte. Bestäm dig för hur du kommunicerar med dina kunder.
  3. Ha tålamod. Allting tar tid och framgången kommer inte alltid med en gång.
  4. Var tydlig. Sätt en tydlig plattform och kommunicera den till alla inblandade.