InspirationDe startade stort. Alldeles för stort. 
– Efter några år la vi om kurs, dödade våra darlings och nischade oss ännu hårdare, säger Charlotta Wågert och Katarina Bergegård, som startade den nu framgångsrika föräldrasajten loppi.se.

BERÄTTAT FÖR caroline engvall

”När vi startade sajten loppi.se 2009 hade vi flera mål. Vi skulle slå ut Blocket och skapa en nischad köp och sälj-sajt med föräldrar som målgrupp. Vi ville ta in pengar i bolaget direkt, helst snabbt och mycket. Vi skulle dessutom synas och höras överallt. Inget var omöjligt för oss!

Vi inledde starkt med att trycka upp före-tagskepsar med texten Loppi på, packade in oss i Charlottas lilla Fiat 500 och åkte runt till privatpersoner för att köpa begagnade barnprylar och kläder. Vi lyckades fylla ett helt lager i Bromma med massor av lego, barnkläder, barnstolar, leksaker … Säg något som inte fanns där.

LÄS OCKSÅ: Elly Pistol gör succé

Ett tag trodde våra barn att vi hade öppnat en leksaksaffär. Artisten Martin Stenmarck såg minst sagt skeptisk ut när vi knölade ner hans gamla rutschkana genom bilens taklucka, men vårt svar var alltid detsamma: ”inga problem, det här blir kanon!”

På lanseringsdagen satt vi i morgonsoffan hos TV4 och berättade stolt om vår sajt. Vi tänkte att allt skulle vara klart i och med det. Två veckor senare träffade vi dessutom en miljardär som vi fick för oss skulle vara intresserad av att investera i Loppi. Hur skulle han kunna motstå denna briljanta affärsidé, för att inte tala om kvinnorna bakom den?

Katarina hade gjort en snygg power point som vi med stolthet visade upp, varpå hans första fråga var: ”hur uthålliga är ni egentligen?”. Vi tittade på varandra. Vad menade han egentligen? Var det nu det var läge på att börja flexa våra biceps eller vad skulle nästa smarta steg vara i förhandlingen?

Vi behöver väl knappast säga att det inte blev någon investering. I stället lämnade vi slokörade hans enorma Trump-liknande kontor med döda blickar.

LÄS OCKSÅ: Bygg ditt drömföretag

Det misslyckade mötet med investeraren bäddade i alla fall för att vi lärde oss fler ord i entreprenörspråket. Vi var tvungna att göra en pivotering, vilket betyder att man tar en affärsidé, gör om den och utvecklar den till något nytt och förhoppningsvis framgångsrikt. För det var inte så enkelt att tävla mot Blocket som vi trodde. ”Det är som att konkurrera ut Coca-Cola” sa folk till oss.

Det sporrade oss, två synnerligen envisa, målinriktade och väldigt naiva, entreprenörer, ännu mer. Efter tre år kunde vi krasst konstatera att vi hade lyckats reta upp Blocket rejält, medan vår dåvarande slogan ”Loppi – gör en insats för såväl miljön som för plånboken” inte riktigt stämde med verkligheten. Våra privata plånböcker gapade tomma, för att inte tala om företagskassan. Att få ekonomisk bäring i vår affärsidé var inte så lätt.

Vi började backa. Original-Loppi bestod av flera olika koncept för att vårt bolag skulle synas.

LÄS OCKSÅ: Han skapade sitt drömföretag på Instagram

Vi tog bland annat fram en egen tidning, en samlingspåse som delades ut till hundratusentals barnfamiljer och efter bara ett år hade vi titeln ”arrangörer av Sveriges största bloggevent”.

När vi tittade över vårt fokus och kassaflöde stod det klart att det var dessa delar som omsatte pengar och som kunderna efterfrågade, mer än ursprungsidén om en nischad köp-och-sälj-sajt för barnfamiljer. Våra kringkoncept runt originalidén la grunden till det som i dag är ett av Sveriges största mediehus för vår målgrupp.

Vi la om kurs, dödade våra darlings och nischade oss ännu hårdare. Även om vi ännu inte talar ”entreprenörspråket” helt flytande än, förstår vi att vår pivotering har varit framgångsrik och idag har vi rejält flyt på affärsverksamheten.

Vi älskar den där ”inget är omöjligt–auran”. Vi skulle till och med vilja gå så långt som att deklarera att det är en nödvändighet att denna, av alla egenskaper man måste ha för att lyckas som entreprenör, är med.

LÄS OCKSÅ: Hennes trädgårdsslang blev en exportsuccé

Att vara totalt orädd, naiv och envis som synden lärde oss att fokusera på rätt grejer, göra det vi är riktigt bra på, förvalta det väl och att ständigt utvecklas.

Att ingenting är omöjligt är fortfarande vårt mantra och alla våra många misstag placerar vi med kärlek – om än stundtals tillsammans även med förlorad tid och intäkter – på det vi kallar för erfarenhetskontot. Och allt som hände la grunden till det som är Loppi i dag: ett av Sveriges störta nischade mediehus för målgruppen mammor, med en halv miljon unika besökare i veckan.”