Guide / NätaffärerFacebook är det i särklass populäraste sociala mediet bland svenskar. Så här når du ut till dina kunder med en facebooksida.

Ny statistik från stiftelsen .se visar att Facebook fortfarande är det sociala medium som lockar flest användare i Sverige (läs hela artikeln om hur dina kunder använder sociala medier här).

Därför är det så klart viktigt att du funderar över hur du kan nå ut till dina kunder där.

Varför inte satsa på en facebooksida, som dessutom blir indexerad på Google och kommer högt upp i sökresultaten när någon googlar på ditt företag?

För att hjälpa dig kommer här några snabba tips:

1. Skapa en Facebook-sida.
Logga in på ditt facebook-konto. Klicka på “skapa en sida” i vänstermenyn och följ anvisningarna. Välj ett namn som är lätt för andra att komma ihåg och leta upp, förslagsvis ditt företagsnamn. Fyll på med information som gör det lätt att hitta din sida och förstå vad ditt företag gör. Samt kontaktuppgifter till dig och länk till din hemsida om du har en.

2. Gör en plan för vad du ska posta – och när.
Det är viktigt att ha en lagom nivå på antalet uppdateringar så att dina följare påminns om dig – utan att bli trötta på dig. Kom ihåg att många ser Facebook som sitt privata vardagsrum på nätet. En rekommendation kan vara att posta ett inlägg om dagen till att börja med, så länge du postar relevant innehåll.

Det kan vara nyheter från din hemsida eller blogg om du har en sådan, produktbilder eller erbjudanden, men se upp för att posta för mycket som kan uppfattas som reklam.

Det kan också vara relevant innehåll från andra – men kom ihåg att skriva till en personlig kommentar om du delar andras innehåll på din sida, dina följare har ju trots allt valt att följa DIG.

3. Var personlig.
Att våga visa vem du är skapar engagemang bland dina följare som får känslan av att de känner dig. På så sätt ökar chansen att många klickar “gilla” på dina poster. Kommentera, och lägg gärna upp bilder på dig själv i din verksamhet. Men lägg inte ut för mycket om ditt privatliv, om det inte passar ditt företag.

4. Följ upp vad som fungerar – och posta mer sådant.
Hur många som klickar “gilla” på dina inlägg på Facebook är viktigt. Dels eftersom Facebook har en algoritm som styr vad människor får se i sitt flöde – och ju fler som gillar det du postar desto högre rankas det och desto oftare får dina följare se dina inlägg högt upp i flödet. Dessutom dyker de inlägg som dina följare har gillat upp i deras vänners flöden  – och så ökar din räckvidd.

Så för att nå ut med ditt budskap måste du paketera det på ett sätt som människor tycker om. Här gäller det att testa vad som fungerar och skapa mer av sådant innehåll som går hem.

5. Bjud in till kommentarer.
Att få människor att dela med sig av sina åsikter, tips och tankar skapar engagemang bland dina kunder. Dessutom får du själv förhoppningsvis värdefull kunskap för att vidareutveckla ditt företag.

Sist men inte minst fungerar kommentarer på samma sätt som gilla-markeringar. Ju fler som kommenterar desto högre rankar Facebook dina inlägg och desto fler av dina följare får se dem, och dessutom får facebookvännerna till de som kommenterar se dem. Så ställ frågor och be om kommentarer!

6. Besvara läsare snabbt.
Med en facebooksida kommer ett visst ansvar. Det är plötsligt superlätt för någon att kommentera och förvänta sig ett svar – så se till att hålla uppsikt och svara snabbt.

Dessutom, skulle du få en missnöjd kund kan denne lätt publicera ett inlägg på din sida som alla får se. Då gäller det att du är duktig på att snabbt bemöta den på ett trevligt sätt, eftersom alla dina följare kan se hur du agerar.

Gör gärna en krisplan för hur du ska hantera sådana situationer, så att du har tänkt igenom det i lugn och ro när det inte stormar. Två snabba tips är att inte skriva långa försvarstal i affekt, och att alltid tacka för feedback.

7. Nå ut med din sida.
För att få följare gäller det att du uppmuntrar människor att följa dig. Länka tydligt till din facebooksida från din eventuella blogg, hemsida och andra sociala kanaler. Skriv ut adressen till den på ditt visitkort. Bjud in dina vänner att gilla den. Berätta om den för alla som kan vara intresserade.

Läs också
Blogg: 4 tips för att lyckas på instagram