<![CDATA[]]>

Så gör du affärer med Pinterest

Camilla Björkman

Publicerades: 13 mars, 2013

Glöm Facebook och Linkedin ett tag. Nu är det Pinterest som gäller. Här är expertens bästa råd för hur du kommer igång.

Pinterest är en webb- och mobiltjänst där användare kan ladda upp och dela med sig av sina bilder på digitala ”anslagstavlor”. Andra personer kan då följa dina flöden och se vilka bilder du laddar upp och delar.

När amerikanska Jess Loren, en av världens främsta experter på sociala medier och författare till boken Pinterest for business, besökte webbdagarna i Stockholm gav hon konkreta råd till småföretagare för hur man använder nya mobilhajpen Pinterest i sina affärer.

– Sociala medier handlar alltmer om bilder och allt mindre om text, sa hon till Driva Eget.

Hon förstår att småföretagare har mycket att göra, men uppmanar ändå oss till att lägga tid på sociala medier och se det som en viktig del i marknadsföringen.

– Dessutom är det gratis! Men känn inte att du måste vara överallt, utan välj en social tjänst och gör det bra, säger hon.

Här är hennes fem råd för att komma igång och skapa dig ett varumärke på Pinterest, vilket i sin tur kan leda till fler affärer:

1. Sätt upp en ”board” (anslagstavla). När du har loggat in på Pinterest, klicka på ”add” och därefter ”board”. Gör en anslagstavla över vad ditt företag gör och står för, med hjälp av bilder och ord. Använd gärna bilder från din webbsida som kommunicerar vad du vill säga. Det kan vara allt från foton på dig som ägare, bilder på dina produkter och en bild på ditt kontor.

2. Bestäm din stil. Jess Loren talar om tre olika typer av inlägg på Pinterest: Livsstilstinlägg (kul, vänligt), professionella inlägg (infografik, tips och råd från företaget) och produkt- eller tjänsteinlägg (där du skriver om det du säljer). Bestäm dig för hur du ska kommunicera, men våga…

3. … var personlig! Sociala medier handlar inte om att sälja utan om att knyta en relation till dina (framtida) kunder. Och relationer knyter man med människor. Våga därför vara personlig och rolig. Jess Loren tar exemplet om du säljer klockor – då kan du gå ut på stan och fota klockorna på olika märkliga ställen och därefter ladda upp bilderna.

4. Testa dig fram. Börja ladda upp bilder och se vilka som andra hakar på. Studera även andra ”populära” bilder och se vad deras framgångsfaktorer är. Då lär du dig allt eftersom.

5. Planera. Gör det till en vana att uppdatera din Pinterest, men planera gärna i förväg för att spara tid. Jess Loren tipsar om att lägga upp en kalender med hjälp av till exempel Sprout Social, som hjälper dig att organisera dina sociala aktiviteter.