• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Nu måste Tillväxtverket få en ny kraftfullare chef

BloggRedan dagen efter DN:s avslöjande om Tillväxtverkets slösaktiga lyxmiddagar krävde Anders Andersson att Christina Lugnet skulle sparkas. Dagarna efter skrev han ett PS med nya argument -  och nu när hon fått sparlen blir det ett nytt PS längst ned här. 

Uppgiften för Tillväxtverket är att hjälpa småföretag att växa och följa de regler som gäller. Men generaldirektör Christina Lugnet och de 300 medarbetarna klarar inte av att följa de egna reglerna.

De har använt skattebetalarnas pengar till lyxmiddagar som bokförts som seminarier. Sedan 2010 har de enligt DN konsekvent brutit mot de interna reglerna och spenderat totalt 16,5 miljoner på intern representation och semiarier för personalen.

Slöseriet beror på att Tillväxtverket lever i en egen bubbla långt ifrån de strävsamma småföretagare som de ska hjälpa och som de nu sviker. De vet inte hur det går till i småföretagarvärlden  – helt enkelt för att de själva aldrig varit småföretagare.

De verkar tro att de ska härma ett lyxliv som endast i undantagsfall finns i det privata näringslivet. Och om företagare firar på krogen så gör de det med egna pengar – inte med skattebetalarnas.

Christina Lugnet måste begripa att skattebetalarna blir ursinniga över att deras pengar slösas bort på ”personalvård” som lyxmiddagar, vinprovningar, spahelger, slottsvistelser, skotterturer, chokladprovningar, skärgårdsevent. . .

Hon har fått direktiv att i år spara 10 miljoner.   Men i maj i år spenderade hon en miljon på en ”medarbetardag” på Grand hotell, ett av Stockholms dyraste hotell. Enbart middagen där kostade 428 000 kronor enligt notan ovan – 1 476 kronor per person.

  • Två allvarliga fel har då begåtts:
  • Priset är för högt. En middag får från mars i år kosta högst 600 kr per person, tidigare var gränsen 350 kr.

För att kamouflera detta och/eller för att få tillbaka momspengar har middagen och flera andra middagar enligt DN felaktigt bokförts som seminarier.

För detta och de övriga fasonerna är det generaldirektör Christina Lugnet och ingen annan som är ansvarig. Antingen har hon varit medveten om vad som skett eller har hon inte haft koll  på  slöserit bland medarbetarna. Båda alternativen är lika allvarliga.

Självklart vill näringsminister Annie Lööf ha en förklaring, och hon har redan kommit med skarp kritik.

Förtroendet för det överbyråkratiserade Tillväxtverket har rubbats ordenligt av DN:s avslöjanden, och frågan är om inte Annie Lööf måste sparka Christina Lugnet för att markera allvaret.

PS  3 augusti

Sedan jag skev ovanstående ser det ut att vara självklart att generaldirektör Chistrina Lugnet kommer att sparkas av  näringsminister Annie Lööf, som nu sagt att generaldirektörens handlande är oaceptabelt och att hon är mycket besviken. Skandalen har vuxit sedan det visat sig att Tillväxtverket  brutit mot reglerna för både redovisning och offentlig upphandling.

Opinionen mot generaldirektören är förödande, också här under artiklarna på driva-eget.se. Flera av Tillväxtverkets oavlönade kvinnliga småföretagarambassadörer är så ursinniga att de nu hoppat av från sina uppdrag. Annie Lööf har nu möjlighet att ta politiska poänger genom att sparka Christina Lugnet. Den chansen lär hon inte missa.

PS 6 augusti

Efter alla ilskna reaktioner från småföretagare och opinionsbildare fanns det bara en utväg för näringsminister Annie Lööf – att sparka Christina Lugnet. Det var ett självklart beslut – och på köpet kan centerledaren få nya väljare, som hon så väl behöver för att klara fyraprocentsspärren till nästa val. En ny kraftfullare och kunnigare chef måste nu snabbt in på Tillväxtverket – för att förbättra det skamfilade ryktet och se till så att fokus läggs på att hjälpa småföretagarna.

Dela post
Kommentarer (19)
  • Man säger att detta kan inte hända i Sverige!!!nej nej!!! bara i den korrupta östEuropa…..Hallo!!!!???

    Anders

    2012-08-08 14:00

    Svara

  • Hade Annie Lööf lite hud på näsan hade hon låtit bli att sparka Lugnet.

    Opportunn

    2012-08-06 14:00

    Svara

  • Jag Tillväxtverkets och dess gelikars syfte missförstås – dessa är samhall för elitens mindre begåvade medlemmar samt politiskt alibi, de är inte till för att främja företagande. Även om Tillväxtverket haft kompetenta anställda samt meningsfulla verktyg och resurser så hade desssa neutraliserats snabbt av skatteverkets kraftfulla arbete mot företagande och företagare. Resaurangnotorna är ett litet problen, verkets existens och funktion för att dölja vad politikerna verkligen gör är stora problem.

    maud

    2012-08-05 14:00

    Svara

  • Intressant inlägg. Men du kan väl förklara lite närmare vad du menar med det sista om vad de ska dölja.

    Redaktionens kommentar av Anders A på Driva Eget

    2012-08-06 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
“Om du aldrig ger dig lyckas du”

Blogg

På denna plats hade jag tänkt tycka till om vad politikerna åstadkommit under Almedalsveckan  – om de små, små steg framåt för småföretagarna som kommit, som Stefan Löfvens satsning på ökad export.

Men så slog jag på radion för att lyssna på Sommar. När jag där hörde Petter Stordalen insåg jag att det jag där hörde var mycket viktigare än det lilla småföretagarresonemang som några av politikerna kom med.

Petter Stordalen är ett exempel på att det är vilja, självförtroende, oräddhet, kreativitet och social kompetens som avgör om man ska lyckas som småföretagare. Några skatteprocent hit eller dit eller nya bidragsmöjligheter för tillfällig hjälp är oväsentliga i jämförelse med detta.

Till skillnad mot en del andra sommarpratare lät Petter Stordalen spontan och naturlig när han utan falsk blygsamhet berättade om sitt företagarliv.

Han började sina affärer i sin fars Icabutik. När han skulle sälja jordgubbar sa han till sin far att konkurrenternas jordgubbar var bättre. Då fick han ett svar, som han sedan levt efter i hela sitt affärsliv:

”Sälj de bär du har. Några andra har du inte att sälja.”

Han tog inte över sin fars Ica-butik som folk i bygden räknade med. I stället fick han som 24-åring jobb som chef för Trondheims största köpcentrum. Han hade ingen utbildning och uppfyllde inte ett enda av kraven som ställdes för att få jobbet. Men han menade själv att han var den bäst lämpade – och det räckte för att han skulle klara jobbet med glans.

- Kristider är de bästa tiderna för affärer. Det är då man tvingas vässa sina koncept och det är då den lille kan hitta affärsmöjligheter, sa han.

Så när Oslos legendariska varuhus Sten och Ström gick i konkurs köpte han och några kompisar det tomma varuhuset – och hade på 48 timmar fyllt det med varor som folk stod i kö för att köpa.

När han köpte ett hotell som var på fallrepet blev han utskrattad när han sa att han skulle driva upp Nordens största hotellkedja. Efter några år blev det sant, och hans företag Nordic Choice har med sina 170 hotell flest hotell i både Norge och Sverige. Revanschlusten mot dem som kritiserade honom hade blivit hans drivkraft.

- Om man aldrig ger sig så lyckas man. Ett nej ska man aldrig ta för ett nej, sa han.

Han berättade hur duktig han varit på en mängd områden, men märkligt nog lät det ändå inte som skryt.  Det beror nog på att han ändå utstrålade en ödmjukhet blandad med någon slags positiv galenskap:

- Ju mer pengar du har desto större ansvar måste man ta. Mitt företag betalar ut 6 miljoner i lön till de 10 000 anställda.

Han engagerar sig och sitt företag i miljöfrågor samtidigt som han naturligtvis förespråkar tillväxt:

- Vi kan ju inte säga till kineserna att sluta cykla. Men tillväxten måste vara hållbar, sa han och berättade om vad som står längst ned på hans visitkort:

“There is no business on a dead planet.” 

Lyssna på hans Sommaprogram här.

Dela post
Kommentarer (3)
  • Detta är stor spark på väljarnas rövar som tror på demokrati, visst idèn är jävligt bra, dock dom som har makten i sverige har verkligen sitt huvud på felställe.

    Tqt_se

    2012-08-10 14:00

    Svara

  • Hej,

    Petter Stordalens succéhistoria är inte unik. Han tillhör underbarnen i entreprenörernas värld. Som jag läser din artikel, menar du att har företagaren inte alla dessa egenskaper, utvecklade till maximal potential – då är det bara att lägga av.

    Jag startade mitt AB 1960. Jag hade en hantverksbakgrund i film- och tv-branschen och efter ett par år inom den unga, svenska televisionen startade jag eget. Jag är varken ekonom eller administratör. Jag är kreatör. Det är fortfarande samma organisationsnummer på bolaget som nu drivs vidare av äldste sonen.

    Petter Stordalen är affärsman och värd all beundran och jag har inte svårt att glädjas med honom åt framgången. Men, talar vi om möjligheterna att stimulera flera att bli företagare och peka på vad som krävs, är han i mina ögon för de flesta en ouppnåelig förebild.

    Utmaningen är att få politiker och en del journalister att förstå att arbetstillfällen inte “skapas”. När enmansföretagaren når sådan framgång att hen inte hinner med eller har kompetens fullt ut för att de order som kommer in, rekryteras den första medarbetaren.

    Exempel på att “skapa jobb” är den märkliga idén att sprätta iväg 3 Mdr kronor på personliga choacher som lär folk söka jobb – som inte finns.

    Hade de miljarderna lags på entreprenörerna, hade resultatet blivit bättre och givit långsiktiga effekter.

    Många sommarhälsningar

    Bosse W

    www.lokaljournalisten.se/public_html

    2012-07-26 14:00

    Svara

  • 6 miljoner i lön till 10000 anställda, eller 600 kr per skalle. Detta är ett framgångsrecept om något.

    innumerata

    2012-07-10 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter