• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Kapningförsök 2 – en fräckare variant

BloggNu har jag utsatts för ett nytt kapningsförsök. Brottslingarna är nu ute efter mitt bankkonto – och  nu är metoden betydligt fräckar än det jag berättade om Blocket i förra inlägget.

Nu utger de sig att för komma från Handelsbanken. De skriver att de vill skydda mig för sådan internetbedrägerier som de själva sysslar med. Så här står det i mailet som jag fick med rubriken VIKTIGA ÅTGÄRDER KRÄVS

Kära Kund,

Handelsbanken visar en stor oro och vill höja säkerhet och integritet i alla våra bankkonton. Vi skulle vilja fästa er uppmärksamhet på följande. Förra året hade Handelsbanken tillsammans med många andra svenska banker, flera storskaliga internet-bedrägerier. Det är därför vi de senaste månaderna, påbörjade ett stort projekt för att bekämpa dessa internet-bedrägerier.

Alla dina online-konton bör kopplas till en nyutvecklad säkerhetssystem, som möjligt gör misstänkta rörelser och utvecklingen i ditt online bankkonton snabbt spåras ned och lösas.

Det har visat sig att ditt online Handelsbanken konto fortfarande inte är utrustade med det nya säkerhetssystemet. Vi behöver 5-10 minuter av din tid att slutföra den här uppdateringen för att säkerställa att ditt konto uppfyller våra nya säkerhetsåtgärder.

Till att börja denna process, kan du använda följande länk: https://handelsbanken.se/upgrade

En tjänsteman från Handelsbanken kommer att kontakta dig efter uppdateringen för att slutföra hela processen. När hela processen är klar kommer du att fortsätta använda våra online banktjänster med stöd av ett förbättrat säkerhetssystem. Vi vill tacka er på förhand för ert samarbete.

Med vänliga hälsningar

Kundtjänst

Än en gång:

  • Banker, kontokortsföretag eller liknande företag kommunicerar aldrig med sina kunder i mejl kring sådana här frågor.
  • Lämna aldrig ut bankuppgifter eller kontokortsuppgifter i mejl eller i telefon.
  • Var kritisk till allt som kommer i mailboxen från dem du inte känner.  

  •  
Dela post
Kommentarer (1)
  • Dessutom är svenskan alldeles för dålig för att vara från en bank. Ändå är den bättre än många falska Google Translate:ade mail man fått från t.ex. Bredbandsbolaget.

    Har själv råkat ut för bedrägeriförsök, första gången jag annonserade för min lilla nystartade städfirma 1991. En för lång story att ta här, men de kan vara fräcka, både via brev och telefon.

    Olle Ståhlberg

    2012-11-19 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
De använde Blocket för att försöka kapa mitt kontokort

BloggMin mejlbox översvämmas av skräppost. Och det är inte bara skräp som stjäl min tid. Det är också mejl från bedragare som försöker stjäla mina pengar. Det senaste var från blocket.se, var fräckare än vanligt och såg ut så här:

  Hej,
I enlighet med våra användarvillkor samt med målet att förbättra kvalitén på de tjänster vi erbjuder våra användare, förbehåller Blocket.se sig rätten att regelbundet kontrollera giltigheten för de uppgifter som använts för transaktioner genomförda på Blocket.se.
Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 340 kr. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vid transaktionen på Blocket.se.

Eftersom jag varken köpt eller sålt något på Blocket på flera år insåg jag direkt att detta måste vara en bluiff. Men om jag råkat ha haft en annons där nyligen för ungefär den kostnaden? Kanske hade jag då av bara farten klickat på länken. Bland de tiotusentals som fått detta mail är det förmodligen en och annan som till och med lämnar ut sina kortuppgifter och inte tänker på att lösenord aldrig någonsin får lämnas ut via mejl.

Men här handlar det alltså om ren kriminalitet. Det är någon som skickar massmail i  Blockets namn och försöker få mottagarna att lämna ifrån sig kontokortsnummer och lösenord. Sedan kan de kapa kontot och länsa det på alla pengar. Jag har fått liknande mejlfrågor från dem som låtsats komma från Visa och SEB.

Men så går det naturligtvis inte till. Inget kortföretag eller internetföretag mejlar och ber om kontokortsuppgifter! Brännmärk alla sådana mejl genom att direkt markera dem som skräppost och spärra avsändaren.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter