Starta egetDrömmer du om att ge ut en storsäljare? Här berättar förläggaren vad han tittar efter när han bedömer manus, varnar för vanliga fällor och tipsar hur du kan tjäna pengar på dina böcker.

Sneglar du på deckarförfattare som Camilla Läckberg eller fackboksförfattare som Christer Olsson? Oavsett vilket finns det i princip två sätt att försörja sig som författare:

  • sälj väldigt, väldigt många böcker under en lång tid
  • eller använd din bok för att få andra uppdrag i ditt företag.

Läs här om Christian som ratades av förlaget – nu har han gett ut 21 000 böcker

Det säger Anders Abrahamsson som är förläggare på bokförlaget Liber.

– Många av våra författare är konsulter, då blir boken ett sätt att stärka sitt varumärke och få draghjälp till sin tjänsteförsäljning – och vice versa, säger han.

Hos romanförfattare handlar det om att nå ut i stugorna och i världen. Som fackboksförfattare sköter du oftast den bästa försäljningen själv när du är ute och föreläser och utbildar andra människor, menar Anders Abrahamsson.

Självklart gäller det att din bok också har ett bra tema för att den ska sälja:

– Här handlar det om en kombination av unikt budskap och tillräckligt stor marknad, säger Anders Abrahamsson.

Själv tittar han på tre saker när han bedömer om han ska ge ut en bok eller inte:

  • Kvaliteten på manuset eller provkapitlet som skrivits.
  • Den potentiella marknaden. Är ämnet tillräckligt gångbart för en större grupp människor?
  • Författaren själv. Ju mer känd och/eller aktiv författaren är på sin egen marknad, desto bättre.

En vanlig fälla, menar han, är att skriva hela boken innan man kontaktar ett förlag.

– Vill man ge ut en fackbok är det oftast bättre att gå till förlaget med sin idé. Då kan vi utveckla idén tillsammans.

En annan fälla är att lägga för mycket krut på att beskriva själva innehållet i boken och för lite på varför den är unik, hur stor marknaden är och vad du kommer att göra för att marknadsföra boken.

– Det är också vanligt att man överskattar efterfrågan, säger Anders Abrahamsson.

Hans viktigaste råd för att tjäna pengar som författare är att vara aktiv och sälja. Dra nytta av ditt nätverk, leta efter organisationer och företag som kan tänkas vilja köpa boken och använd sociala medier för att nå ut. Och glöm inte att lyfta fram bokens värde:

– Köper ett företag in din ledarskapsbok och deras chefer blir bättre i sina roller har du tillfört massor av värde, säger han.