InspirationChristian Unge från Stockholm ratades av bokförlagen – då gav han ut sin första roman själv. Nu har han sålt 21 000 böcker med hjälp av hårt slit och smart PR.

Överläkaren Christian Unge gav ut sin första spänningsroman, Turkanarapporten, för sju år sedan. Större förlag visade intresse för bokmanuset – men han föll på målsnöret.

– Då bestämde jag mig för att pröva att ge ut själv, säger han.

Han tryckte först upp en liten upplaga om 100 exemplar, som snabbt tog slut. Nästa upplaga var på 500 exemplar som också gick åt i ett nafs. Då såg han till att få ett bättre pris hos ett tryckeri till nästa upplaga på 1 500 böcker.

Nu kan han se tillbaka på försäljningen av 4 000 inbundna böcker och drygt 17 000 pocketböcker.

Nyckeln till framgång? Svaret är enkelt:
– Ett enda långt och superhårt arbete, säger Christian. Du måste jobba, jobba, jobba för att få ut din bok.

Hans bästa råd för egenutgivare är att tänka utanför de vanliga bokförlagsramarna. Christian kontaktade till exempel bokbloggare, journalister och recensenter och frågade om de ville ha ett exemplar av hans bok att läsa och recensera.

Det ledde till ett trettiotal inlägg i olika bokbloggar. Han tog också kontakt med tidningar i läkarbranschen som skrev om boken. 

Dessutom fick han dåvarande EU-ministern Birgitta Ohlsson att skriva efterord. Hon gillade att Christian ger 10 kronor per såld bok till Läkare utan gränser, en organisation han själv jobbat för.

Något som inte bara hjälpt till att sälja böckerna – det blev också en donation på drygt 200 000.

Utöver marknadsföringen gäller det att vara kreativ för att få snurr på försäljningen, menar Christian. Själv frågade han flera företag om de ville köpa in boken som jul- eller sommarpresent till sina anställda – och sålde på så sätt många i ett svep.

– Kanske har du kontakt med en madrasskedja som du kan attackera för att din bok har en koppling till just dem.

Fördelen med att ge ut boken själv är att det kan bli bättre marginaler, nackdelen är att du får göra mycket jobb själv. Tiden har Christian inte riktigt fått igen i pengar. Han har tagit tjänstledigt från jobbet och marknadsfört boken på semestrar.

Bok nummer två i hans trilogi, Kongo­spår, blev dock en bättre affär.

– Jag hade bättre koll på läget och hade lärt mig att ha bättre marginaler. Efter alla kostnader som tryck, korrektur, omslag och recensionsutskick blir det mellan 10 och 20 kronor kvar per bok från återförsäljarpriset på 120 kronor, säger Christian som nu har sista boken i trilogin på gång.

Uppdaterad 2015-10-16