Starta egetHar du funderingar kring att starta eget? Fråga mig. Jag är nystartad företagare och journalist, och hjälper dig att hitta svar på dina frågor. Denna gång är det Joel som har frågor om sin musikverksamhet.

Joels företag ska bedriva studioverksamhet och spela in artister och band, samt producera musik till film, tv-spel och företag. Detta kommer han att göra samtidigt som han är anställd. Här är Joels tre frågor och mina svar:

1. Nu när jag bara går och väntar på att få det hela registrerat behöver jag göra några inköp. Kan jag göra det nu innan företaget är registrerat och ändå få bokföra det som en utgift?
Svar
: Ja. Du kan dra av alla kostnader som krävs för din verksamhet (och alltså kvitta momsen och få mindre skatt), även om du gjorde dem innan du startade företaget. Dock tidigast förra kalenderåret. För dig kan du alltså dra av kostnader som du gjorde från och med 1 januari 2009.

2: Om jag har fattat det hela rätt så är det lag på att ha ett bokföringsprogram. Kan du rekommendera något som är relativt enkelt att använda?
Svar:
Nej, det är inte lag på att ha ett bokföringsprogram. Däremot är det lag på att bokföra, vilket du kan göra manuellt. Jag trodde först (som många andra) att man kunde använda Excel, men efter att ha pratat två gånger med Bokföringsnämnden fick jag reda på att så inte är fallet, eftersom siffrorna då går att manipulera i efterhand. Dock sa de att man kunde använda Excel för att räkna ut saker, men att man sedan måste bokföra resultatet för hand. Allså: Kör manuellt nu i början så slipper du slösa pengar på ett program. Men annars är programmet Visma Enskild Firma bra.

3: Hur mycket moms kommer jag att betala på mina inkomster om jag tjänar 15 – 20 000 om året?
Svar
: Välj kvartalsmoms när du ska fylla i registreringen. Då behöver du inte fylla i någon moms senare i registreringen, utan lämna de rutorna tomma. Se detta tips här.

Men om du ändå vill välja årsmoms gäller följande: Med din verksamhet (musik) lägger du på 6 procent moms. Om du fakturerar 15 000 kronor exklusive moms blir det alltså 900 kronor i moms som du lägger på allt som allt. Alltså:

15 000 kr exkl. moms
+ 900 kr moms
Summa totalt som du får betalt av kunderna: 15 900 kr.

…och ett sista tips. Glöm inte att du ska välja FA-skatt i första valet när du registrerar firman, eftersom du ska vara anställd och driva firman samtidigt.

Har du en fråga om din start? Mejla mig här.