<![CDATA[]]>

De gjorde tjänstebilen till en vinstaffär

Gustaf Brickman

Publicerades: 28 juli, 2011

Gör som Jerry Åkesson och Charlotte Hjertstedt från Jönköping. Låt tjänstebilen bli en vinstaffär. Läs här och i Driva Egets tema om hur sådant går till.

Deras företag Lilla Violen designar och säljer barnkläder och barnvagnar. På nätet har de funnits i tre år, men sedan ett drygt år tillbaka har de också en butik i centrala Jönköping. En firmabil var då ett måste.

– Vi har täckt bilen med reklam för Lilla Violen. Nu syns vi över hela Jönköping och det är värt mer än vad bilen kostar oss, säger Jerry Åkesson i det sjusidiga temanumret om tjänstebilar i senaste numret av Driva Eget.

Jerry och Charlotte leasar en Mitsubishi Outlander på företaget. Bilen använder de såväl privat som i tjänsten. För dem och för de flesta andra småföretagare är leasing bästa alternativet skattemässigt, eftersom halva momsen får dras av. Det går inte om företaget köper bilen.

Men det gäller att noga jämföra bästa alternativet (se vidare artiklarna i senaste numret). Att äga bilen privat och skriva reseräkning till sitt företag kan ibland vara det bästa.

– Men i och med att vi kör över 2 500 mil om året blev det mycket billigare för oss att ta bilen på företaget. Leasingen är också jättepraktisk, eftersom vi inte behöver stå för reparationer och service. Det är dessutom en trygghet att veta exakt hur mycket bilen kommer att kosta varje månad – utan obehagliga överraskningar, säger de.

Utöver kostnad och trygghet var enkelheten ytterligare ett argument för att ta bilen på firman. Att köpa bilen privat, och ta ut milersättning för alla tjänstekörningar, var helt enkelt för krångligt:

– Jobb och privatliv flyter hela tiden in i varandra som företagare. När vi åker till jobbet passar vi ju ofta på att ta med oss saker från lagret. Är det då en körning i tjänsten eller privat? Att ha bilen på firman gör det helt enkelt mindre komplicerat, vi slipper skriva upp varje meter vi kör.

Totalt har de räknat ut att bilen kostar drygt 4 500 kr i månaden – ungefär hälften som skatt på privat förmånsvärde och resten den leasingavgift som företaget betalar. Men Jerry och Charlotte har hittat ett sätt att göra de pengarna till en väl värd investering:

– Vi har gjort bilen till en rullande reklampelare, med såväl logga som telefonnummer och webbadress på. Och vi tänker på att ställa bilen på ställen där den verkligen syns.

De har till och med anordnat jippon kring sin tjänstebil. Om man ser Lilla Violens Mitsubishi på stan och tar ett foto med sin mobilkamera, så får man rabatt när man visar upp bilden i butiken.

– Det har verkligen gett effekt, och när varje kilometer ger extra reklam kan man till och med kosta på sig att åka en extra runda. Jämför man kostnaden med att annonsera i en tidning eller på radio blir vinsten extra tydlig.

Men någon reducering av förmånsvärdet för att man har reklam på bilen går inte att få.

Läs i Driva Egets sommarnummer om bilexperten Håkan Matsons nio tjänstebilsfavoriter, om miljöbilar och om hur förmånsvärdet kan minskas.  

Läs också mer om tjänstebilar här.