NätaffärerHar du en hemsida? Då kan du behöva en https-adress, med ett så kallat SSL-certifikat, för att inte riskera att läcka dina användares uppgifter, tappa på Google och få en icke-fungerande sajt. Vi reder ut!

Hört talas om https eller SSL-certifikat? Det är ett allt vanligare tillägg på hemsidor som gör att informationen som skickas mellan server och användare inte kan snappas upp av bedragare eller spam-robotar.

Vi börjar från början. När du surfar på webben skickas information både från hemsidornas servrar till din webbläsare och tvärtom. Även all information som du skriver in i formulär på sajter, som telefonnummer, mejladress, lösenord och kortnummer, skickas till hemsidornas server.

LÄS OCKSÅ: Rätt sökord kan avgöra

Den här informationen kan avlyssnas och därmed hamna i orätta händer. Men, du som har en hemsida kan skydda dina användare genom att kryptera informationen med hjälp av ett SSL-certifikat. Då skyddas allt som skickas så att ingen kan läsa det på vägen. Det gör även att hemsidans adress börjar på https istället för http. S:et står för ”secure” – säker.

Så, behöver du ha det här på din hemsida? Om du låter användare fylla i information i formulär som är det minsta känslig bör du överväga det. Men det finns fler anledningar, som att det ger ett professionellt och seriöst intryck till dina besökare och kunder.

Dessutom förespråkar och premierar stora internetföretag som Apple, Google och Microsoft https – och straffar sajter som saknar det.

LÄS OCKSÅ: 5 snabba steg till din egen webbshop

Till exempel inaktiverar webbläsare vissa funktioner på sajter som saknar SSL-certifikat, som platstjänster där sidan kan se var du är geografiskt och till exempel visa närliggande butiker på en karta, och nya sätt att hämta hemsidor snabbare.

På Google får sajter med SSL-certifikat en liten rankingboost i sökresultaten. Du kan alltså hamna längre ner när potentiella kunder söker på sådant ditt företag erbjuder om du inte har en https-adress.

LÄS OCKSÅ: Bli lönsam med Google

Långt ifrån alla sajter behöver ett SSL-certifikat idag. Vill du skaffa ett så kan du till exempel välja gratisalternativet Let’s Encrypt. Annars kostar certifikaten från några hundra till tiotusentals kronor om året. Men för de flesta räcker det med ett billigt – eller gratis. En sak är dock viktig att veta: webbläsarna har en lista över vilka certifikattillverkare de litar på, så när du väljer certifikat måste det finnas med bland dessa, några exempel utöver Let’s Encrypt är Rapid SSL, GoDaddy, Comodo och Symantec.

När du köpt ditt certifikat får du ett antal filer som ska ligga på din webbserver och så behöver du konfigurera din sajt. Ditt hostingbolag kan hjälpa dig att både införskaffa och implementera certifikatet. Tänk på att se till att de användare som surfar till de tidigare http-adresserna blir omdirigerade till rätt https-sida.

LÄS OCKSÅ: Kundernas delning fick företaget att växa

Viktigt att veta är att certifikaten har utgångsdatum så man måste förnya dem med jämna mellanrum. Låter man dem gå ut så kommer sajten att sluta fungera. Även detta kan ditt hostingbolag hjälpa dig med.