InspirationDeras mobilspel har över 80 miljoner användare och förra året hade de ett resultat på 68 miljoner kronor. FEO Media AB, som bland annat skapat Quizkampen, har vuxit rekordsnabbt på tre år.

Resan började för sex år.
– Jag och min bror och två kompisar, också bröder, började göra lite appar tillsammans. En av oss jobbade då på en apputvecklingsbyrå så vi hade inblick i hur det fungerade. Vi såg att det var en lovande marknad, berättar Robert Willstedt, vd för FEO Media AB, och fortsätter:
– Då träffades vi en helg i månaden under nära två års tid och jobbade med små projekt som vi släppte ut. Alla hade andra inkomstkällor. Men sedan flyttade jag till min tjej i Uppsala och behövde ett nytt jobb. I den vevan, 2012, startade vi företaget, tog lite konsultuppdrag men släppte parallellt Quizkampen helt på egen hand. Drömmen var att släppa ett spel som skulle bära sig självt och vi fick snabbt intäkter som gav okej inkomster att leva på. Sedan dess har det gått av bara farten.

Utmärkande för just deras startup var att intäkterna kom direkt.
– Vi hade en affärsmodell som bar sig själv. Vi var försiktiga med att dra på oss kostnader och tog oss igenom startup-fasen helt utan finansiering. Därför är vi helägda av oss grundare i dag.

– Något som vi tyckte var jobbigt var det väldigt byråkratiska och krångliga med att starta bolag. Det innebar en stor stress. Vi ville göra rätt för oss, men fick inte tydliga svar från Skatteverket. Eftersom vi lanserade internationellt hade vi till exempel olika momssatser för olika länder. Vi hade gärna sett mer support från myndigheter om man vill profilera sig som ett land som är startupvänligt.

Den riktiga lyckoträffen för FEO Media AB är förstås att Quizkampen så snabbt fick spridning på nätet.
– Att vi sålde vår produkt digitalt var avgörande. Det har vi sett i många andra företag också, man når ut väldigt snabbt till en stor mängd människor, vilket skiljer sig från traditionell logistik. Där är det längre ledtider att få ut produkter på marknaden. Vi kunde få miljontals användare snabbt. I och med att spelet är socialt såsom sociala nätverk fick vi en organisk spridning. Folk delar med varandra vilket gjorde att vi hade minimal marknadsföringsbudget, en tusenlapp första tiden, men vi fick ändå 100 000 användare på två veckor. Vi såg också att spelet hade potential internationellt och började snart rekrytera folk från hela världen som fanns i Sverige för att översätta spelet. Vår stora tillväxt beror på att vi har lyckats släppa spel på fler och fler marknader varje år. Så fort vi har släppt i ett land och slagit igenom har vi fått nya användare.

Nu har de drygt 80 miljoner användare, omsatte 126 miljoner förra året med ett resultat efter finansnetto på 68 miljoner. Vad gör de med alla pengar, kan man undra.
– Vi kommer att dela ut till vårt holdingbolag. Vi har ett extremt bra kassaflöde och drar in väldigt mycket pengar och håller dem som säkerhet. Vi planerar för större marknadsföringssatsningar och utvecklar också en utbildningsvariant av Quizkampen, som inte ger intäkter ännu, för skolor och organisationer.

Hans råd till andra entreprenörer som vill växa snabbt handlar om tålamod.
– Man ska kämpa sig igenom den första byråkratin, det är lite av en vägg från samhällets sida. När man har kommit ut på andra sidan ska man omge sig med intelligenta personer. Bra rådgivare. Antingen externa mentorer eller folk som man har startat upp med som man litar på. Det administrativa och frågor i verksamheten kan vara en stor stress och då är det bra att ha några att bolla med, för att behålla lugnet.