NätaffärerFörra året handlade svenskarna varor för 3,6 miljarder under Black Friday. Det är ett fenomen som är här att stanna. Här är tipsen som gör dig redo inför kundernas anstormning till din webbshop.

Black Friday, som inträffar dagen efter Thanksgiving, har blivit en betydelsefull dag för många e-handlare.

Det har vuxit till en global företeelse som och har varit den viktigaste försäljningsperioden på den amerikanska marknaden under en längre tid.

LÄS OCKSÅ: 5 snabba steg till en egen webbshop

Sedan några år tillbaka har Black Friday även blivit en viktig period för europeiska e-handlare.

Bara förra året handlade svenskarna varor för hela 3,6 miljarder kronor under dagen, enligt PostNord. Redan i slutet av oktober letar konsumenter efter Black Friday-erbjudanden och därför är det viktigt att förbereda sig i tid.

Följande fyra tips, som Black-Friday.sale har tagit fram, kan du använda för att förbereda dig så bra som möjligt inför höstens stora köpfest.

1. Skapa en marknadsföringsplan

Det fjärde kvartalet är ofta inte det bästa tillfället att göra förändringar i din organisation. Då det finns en risk att förändringen drastiskt kan påverka försäljningen på ett negativt sätt. Det är däremot viktigt att ha en skräddarsydd marknadsföringsplan för Black Friday och julen.

Ett tips är att skapa en kalender med specifika datum och tider – exempelvis när det kommer till att placera banners på din hemsida, starta kampanjer och inleda andra marknadsföringsåtgärder. Vidare kan du redan nu börja experimentera med Google AdWords, sökordsoptimering och sociala medie-kampanjer.

2. Analysera och använd data för prisstrategi

För en nätbutik är det relativt enkelt att hålla reda på besökare och försäljningssiffror. Använd datan effektivt och analysera de cookies som du har samlat in hittills. Informationen kommer hjälpa dig att sätta upp en bra prisstrategi för Black Friday, då du fortfarande vill tjäna pengar trots de stora rabatterna som inträffar under perioden (i genomsnitt 70 procent på Amazon).

Om en onlinekonsument är inne på din hemsida kan du mäta all typ av interaktion – om det är en ny eller återkommande kund, hur användaren kom till dig, om de kom in via surfplattan eller desktop och mycket mer.

Genom att utföra en detaljerad analys med relevant data – så som populära varor och köpintention – kan du svara väl på kundernas önskemål innan och under Black Friday.

3. Lager & leverans

En av de mest frustrerande sakerna som kan hända är att lagret tar slut under årets mest intensiva säljperiod. Om du vill att kunder ska handla i din butik bör du se till att du är i en position där du kan erbjuda dem vad de är ute efter.

Se till att du har tillräckligt i lager för perioden mellan Black Friday och januari i termer av kvantitet och produkttyper. Trots låga priser erbjuder denna period fortfarande goda försäljningsmöjligheter.

Bestäm även i förväg vad du vill göra när en särskild vara eller produkt säljs ut och hur du vill kommunicera detta till dina kunder för att undvika frustration.

4. Sätt ihop ett Black Friday-team

En av de viktigaste aspekterna att ha i åtanke är att skapa ett särskilt “Black Friday-team”. Det finns en gräns för hur många ordrar man kan hantera och därmed behöver du se till att du har ett team av den rätta storleken redo.

Om du inte gör detta i tid finns det en möjlighet att dina anställda inte längre är tillgängliga. Långa arbetstimmar är vanligt förekommande vid den här tiden på året, då många e-handlare startar sin försäljning vid midnatt på fredagen och denna hektiska försäljningsperiod slutar inte förrän efter jul.

Därför borde du redan nu lägga vikt vid dina anställdas tillgänglighet under dessa dagar.

5. Testa hemsidans prestanda

Under Black Friday kommer det att vara en hög sökvolym på nätet och det kan innebära en stor trafikökning till din hemsida. Därmed är det viktigt att se till att hemsidan är tillräckligt stark och klarar av belastningen när andelen kunder som handlar samtidigt ökar.

Genom att testa prestandan i systemen kan du få reda på var de svaga punkterna finns och därefter noggrant identifiera problemen på hemsidan. Du behöver därför kontrollera att alla sidor fungerar och att köp kan genomföras på ett snabbt och enkelt sätt.

Slutligen är det betydelsefullt att se över betalningsmetoderna och den mobila versionen av hemsidan, eftersom fler och fler konsumenter handlar via sina smartphones. Att testa din IT-infrastruktur kommer hjälpa dig att bättre förstå var ditt system kan brista och hur du kan undvika problem.

LÄS OCKSÅ: Välj rätt e-handelsplattform