NätaffärerDet tål att upprepas: skippar du att utnyttja webbens möjligheter missar du affärer. Så riv igång en e-handel nu – det passar alla och är inte så svårt. Här är expertens fällor och framgångsnycklar.

Funderar du på att skaffa e-shop? Sluta tveka! Allt fler vill köpa via nätet, och enligt prognosen omsatte svensk e-handel drygt 58 miljarder 2016.

Anton Johansson byggde redan som åttaåring sin första sajt och har drivit flera framgångsrika webbföretag. I dag är han en av Sveriges främsta e-handelsexperter och driver Ehandels­podden, där han intervjuar framgångsrika e-handlare.

Han tycker absolut att man som småföretagare ska utnyttja digitalisering och internet för försäljning.

– Det är helt centralt för att utveckla sin verksamhet idag. För bara 15 år sedan var det fortfarande Gula Sidorna och tidningsannonser som gällde, idag är det inte så. Visst, det kanske var enklare då, men faktum är att det aldrig funnits bättre möjligheter att hitta kunder, tillgodose deras behov och få dem att komma tillbaka än nu. Det är en möjlighet, i första hand, säger han.

Att använda internet och e-handel passar faktiskt alla, menar han. Även om det kan vara olika sätt att sälja för olika verksamheter.

– De flesta av mina kunder, som konsult, har hittat mig via Google. När jag bokar frisör gör jag det alltid online. Och det är klart att de som handlar specifika och nischade industritjänster också googlar.

Men, är det inte svårt att lyckas? Generellt nej, säger Anton. Verktygen, och hjälpen, är aldrig längre än en sökning bort. Men det finns fortfarande fällor. Som att tro att det bara handlar om teknik eller marknadsföring, eller att hålla fast vid samma sanningar som gällt offline. Det är inte säkert att de gäller online.

– E-handeln och internet har rört om i grytan rejält. Du behöver anpassa din verksamhet till den nya verkligheten. I grund och botten är det vanlig, hederlig affärsutveckling. Det handlar om att tillgodose kundernas behov ännu bättre och skapa bättre effektivitet i din verksamhet.

För att lyckas gäller det att du som äger och driver företaget är nyfiken på hur internet och e-handel kan användas för att utveckla din affär, menar Anton. Även om du anställer någon som ansvarar för det.

– Inom e-handel går utvecklingen så ohyggligt snabbt att man måste ha en stark vilja att lära sig nya saker hela tiden.

En annan framgångsfaktor är mod och drivkraft. Att inte bara tänka, utan göra.

– Jag jobbar med många, många småföretagare som lyckats och det som kännetecknar nästan allihop är att de vågar och får saker gjorda. Det är aldrig den som tänker som vinner, det är den som gör som vinner.

– Hellre få ut en e-handel, även om den är ganska kass, än att det inte blir gjort alls. Att dra ut på saker och göra dem ”rätt” är nästan alltid upplagt för att misslyckas. Det handlar helt enkelt om att våga göra, göra och göra. Testa sig fram och vara lite på hal is.

Klicka vidare och läs hur du bygger en webbshop i 5 steg.

1. Hitta rätt produkt till din webbshop.

2. Satsa på smarta funktioner.

3. Välj rätt e-handelsplattform.

4. Välj rätt betallösning till webbutiken.

5. Lägg tid på innehållet.