NätaffärerOm det uppstår krångel när kunderna handlar i en webbutik byter de snabbt till en annan. Det visar en ny undersökning som också belyser att många är beredda att köpa mer för att slippa fraktkostnaderna.

Det är tredje året i rad som undersökningen Customer Pulse report genomförts och resultatet bygger 2 000 svenska konsumenters köpbeteende på nätet. Den visar bland annat att allt fler svenska konsumenter väljer att byta butik från den först tilltänkta om de upplever problem när de handlar, skriver Dagens Handel på sin hemsida.

LÄS OCKSÅ: Så lockar du kunder till din webbutik

Undersökningen visar att 45 procent av kunderna väljer en annan nätbutik än den först tänkta om det uppstår något problem när de handlar online (jämfört med 30 procent år 2016).

Ett stort irritationsmoment för många av konsumenter är problem med leveranserna. Hela 50 procent av de som uppgav att de haft dåliga erfarenheter av e-handel uppgav att leveransen var orsaken till deras missnöje. Av dem hade 28 procent tagit emot en skadad produkt och 27 procent fick inte varan levererad trots att de var hemma vid leveranstillfället.

LÄS OCKSÅ: 5 snabba steg till din egen e-handel

Många konsumenter vill också slippa kostnaderna för leveransen. Undersökningen visar att hela 84 procent väljer att öka på sina beställningar för att få fri frakt.

Undersökningen genomfördes för tredje året i rad av JDA Software Group, Inc och Centiro.