NätaffärerDigitaliseringen påverkar många företagare positivt. Det går snabbt att nå ut – och att nå ut brett. Men digitaliseringen är inte bara enbart bra, tycker småföretagare som reagerar mot prisdumpningen på nätet.

Som konsument kan du lätt jämföra priser på produkter via nätet. Bra för konsumenter, mindre bra för återförsäljarna av produkterna. Det anser småföretagare som Driva Eget har pratat med.

I många branscher är företagare beroende av bra leverantörer, bland annat i skönhetsbranschen där det ekologiska skönhetsföretaget c/o Gerd reagerar på dagens situation.

– Vi ser många kollegor och konkurrenter som har släppt sina produkter till försäljning på de stora prisdumpande sajterna samtidigt som de försöker hålla en samlad linje hos återförsäljarna. Förlorarna är de små kunderna, alltså återförsäljare, som många gånger står med stora lager som de får svårt att bli av med, säger Johan Wiklund, VD på c/o Gerd.

Johan Wiklund, VD på c/o Gerd

Johan Wiklund, VD på c/o Gerd

Han tycker att detta är något för nystartade företag att tänka på tidigt och tipsar om att man som ny företagare bör kolla upp hur ens presumtiva leverantör säljer sina produkter.

– Har de som filosofi att släppa produkterna till sajter som dumpar priserna bör man kanske tänka över sitt val av leverantör en gång till, säger han.

c/o Gerd själva värnar mycket om sina återförsäljare som de ser som stora samarbetspartners och skulle aldrig kunna tänka sig att dumpa priserna enbart för att sälja fler produkter.

– Det handlar om ett av vårt företags kärnvärden: äkthet. Att man ska kunna lita på oss.

Debattera! Vad tycker du om den prisdumpning som sker av produkter på nätet? Är du drabbad? Tyck till i en kommentar nedan!

Läs också: Sätt rätt pris på dina tjänster – och höj det

Experterna: Våga höja dina priser