Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

6 trender inom digital marknadsföring du måste ha koll på

9 mars, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Du som vill göra digitala avtryck i framtiden måste veta vad du gör. Alex Råberg är digital strateg på Baluba och här tipsar han om sex trender att hålla koll på 2016.

1. Vi tar videon till nästa steg

En och samma version av ett videoklipp fungerar inte på alla sociala plattformar eftersom de har så olika förutsättningar.
– En variant för YouTube behövs såklart, en annan för Facebook som ska funka med autostart och utan ljud. En tredje variant för Instagram som är max 15 sekunder lång och varför inte även en kort-kort version för Vine också, säger Alex Råberg och fortsätter:
[caption id="attachment_20233" align="alignright" width="150"]klar_portratt-smal_ALEX_R Alex Råberg[/caption]

– Livesändningar kommer mer och mer precis som virtual reality-video (VR) som antagligen får sitt stora genombrott 2016. Även om denna utveckling ligger i sin linda satsar Facebook, Youtube och stora mediehus hårt på VR redan nu. Själva innehållet blir en utmaning för byråer och marknadsavdelningar medan konsumenten blir vinnaren.

Läs mer: Hitta rätt fokus i företaget i tre steg – så gör du 

2.   Adblockers tvingar fram bättre innehåll

Nästan varannan person använder någon form av blockeringstjänst för att slippa reklam. Vissa hävdar att traditionella banners kommer att dö ut under 2016. Nu blir det viktigare än någonsin för annonsörer och publicister att hitta andra vägar att nå ut och ge sin publik innehåll som den faktiskt vill ha. Vi kommer att se fler och nya samarbeten mellan publicister och annonsörer, så kallad nativeannonsering.

3.    Användarna stannar i sina flöden

– Facebook instant articles, Twitter moments och Google accelerated mobile pages. Alla är de exempel på hur publicister kan synas direkt i sociala jättars flöden där användarna finns istället för att försöka driva trafik till deras egna sajter.
– Med allt fler tjänster på gång som ska underlätta detta beteende för publicister lär vi helt klart få se mer av detta innehåll framöver, säger Alex.

4.    Ännu viktigare att mäta

Du måste veta vad din content marketing ger för effekt. Ju mer data du samlar, desto bättre kommer du att förstå dina följare och kunder. Dessutom är verktygen för detta redan alltför bra för att låta bli att mäta.

5. Mobilen regerar

Google gynnar mobilanpassade webbplatser i sökresultaten och framöver får hänvisningar till innehåll i appar högre prioritet medan det tidigare främst har handlat om webb- och mobilanpassade sajter.
– Google har tillhandahållit möjligheten att indexera nativeappar (app som är skriven direkt för den smarta mobilens operativsystem, reds anm.) i deras sökresultat ett tag. Men 2016 väntas bli året då detta blir mer utbrett och verkligen får en betydande effekt på SEO, säger Alex och fortsätter:
–Företag som har hela eller delar av sitt utbud och sina tjänster enbart i nativeappar kommer alltså snart att bli synliga även i vanliga sökningar i Google.
Läs mer: 7 tips – Kom igång med mobil marknadsföring

6.    Kunden får en sömlös upplevelse över alla kanaler

Många pratar om omnikanaler och många har egna definitioner. Man kan nog ändå säga att närvaro i alla kanaler och plattformer och sömlösa köp ur kundens perspektiv är en grundläggande beskrivning.
– Ett besök på Disneyland ger en känsla för hur man tar det längre, säger Alex. Från bekräftelsemejlet efter första bokningen som kanske görs via webbplatsen till fysiska utskick inför resan, mejl till mobilen på väg och färdbeskrivningen skickat till den smarta klockan som kanske också utgör åkpasset. Marknadsföringen utformas beroende på var och när på dygnet kunden tar emot den.
– Jag hoppas att 2016 blir året då fler företag visar exempel på helhetstänket, säger han.]]>


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.