Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Hitta fokus i tre steg – så gör du

8 mars, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Hitta fokus i tre steg.

För att hitta rätt fokus för ditt företag behöver du bestämma vad du vill satsa på – och därefter sålla bort allt annat.

Så här gör du i tre steg.

Steg 1: Analysera och hitta dina guldkorn


För att välja vad du ska fokusera på, och vad du ska överväga att helt skala bort, gäller det att först ta reda på vad som fungerar bäst i din verksamhet.
”Det handlar om att upptäcka de få ställen där du kan uppnå stora överskott och att maximera dem. Samtidigt gäller det att identifiera de ställen där du förlorar och lämna dem”, skriver Richard Koch i boken 80/20-regeln – hemligheten med att uppnå mer med mindre.
Läs mer: Superentreprenörernas framgångsknep – så kan de hjälpa dig
Gör en 80/20-analys av vinsterna utifrån olika affärskategorier, som produkt, kundtyp, geografiskt område eller distributionskanal. Det gör du genom att undersöka två uppsättningar jämförbara data:
  • En mängd människor eller föremål som kan omvandlas till procent, till exempel kunder.
  • En intressant egenskap hos den första gruppen, som kan omvandlas till procent, till exempel hur mycket vinst de genererat.
Om du till exempel väljer kategorin ”kunder” gör du det så här:
  • Gör en kolumn med dina kunder.
  • Lista i nästa kolumn hur mycket vinst de har gett. Det vill säga ta intäkter minus kostnader.
  • Sortera dem så att de som har gett högst vinst är överst.
  • Nu kan du räkna ut hur stor procent av vinsten dina största kunder står för. Är det till exempel 20 procent av kunderna som gett 80 procent av vinsten?
Gå inte i fällan att leta efter de produkter som säljer mest eller kunderna som köper mest. Det är de som genererar högst vinst som är intressantast.
Richard Koch tar som exempel en bokaffär och påpekar att en amerikansk studie visat att böckerna på topplistan bara ger 5 procent av den totala försäljningen.
”De verkliga bästsäljarna är ofta de böcker som aldrig tar sig upp på topplistorna men som säljer en pålitlig kvantitet, år ut och år in, ofta med höga marginaler”, skriver han.
En annan fälla är att fördela dina omkostnader rakt av på alla produkter eller kunder. Vissa kräver mer jobb, och därmed kostnader, än andra – så var noggrann.

Steg 2: Utveckla och prioritera

Använd resultaten av din analys för att bestämma vilken riktning du vill ta framåt. Enligt Richard Koch ger det ofta mer att fokusera på dina toppkonsumenter än på dina produkter.
Det kan handla om att ge dem bäst service, skapa nya produkter för dem och att ha dem som mall för att hitta nya kunder.
Se här också över dina mål så att de för dig dit du vill. Förutom att väga in lönsamhet är det viktigt att ta hänsyn till din vision och det som är viktigt för dig, menar effektivitetsexperten och struktören David Stiernholm.
Läs mer: Vanligaste misstaget när du planerarHan tipsar om att målen ska vara mätbara, konkreta och inte för många, runt fem är lagom.
– Ta avstamp i det långsiktiga. Vilken utveckling vill du ha? Använd sedan målen som prioriteringsgrund i vardagen.
Se till att de är tillgängliga att kasta ett getöga på dem när du ska prioritera dina arbetsuppgifter eller avgöra om du ska ta ett uppdrag eller inte, säger han.
Bryt också ner de övergripande målen i mindre delar, råder David Stiernholm. Vill du öka din omsättning kanske delmålet är att få ett visst antal nya kunder i veckan.
Sedan gäller det att fundera ut konkreta arbetsuppgifter som leder dit.
– Dessa är dina kärnuppgifter, det du ska fokusera på först i din verksamhet, säger han.

Så här kan du prioritera, enligt David Stiernholm:

  • Rangordna först dina mål så att du vet vad i ditt företag som är allra viktigast för dig.
  • Se sedan över din att göra-lista och märk ut de punkter som leder mot dina mål. Ranka gärna dessa arbetsuppgifter på en skala från 1–5 efter hur mycket de för dig mot målen.
  • Vill du kan du även uppskatta hur lång tid varje uppgift tar.
I framtiden ska du inte låta inkomna telefonsamtal och mejl styra din arbetsdag utan att ta hänsyn till din prio­ritering. I stället ska du utgå från din att göra-lista och först göra den uppgift som mest påverkar ditt viktigaste mål.
Är några uppgifter lika viktiga gör du den uppgift som går fortast först.
Läs mer: Stor guide: Så får du effektiva möten 

Steg 3: Rensa och tacka nej

Nu kommer det kanske svåraste steget: Att säga nej. Som tur är kan du luta dig mot din systematiska analys. För det gäller att, som David Stiernholm uttrycker det, våga välja bort för att välja rätt.
– Om du ofta får lite för mycket att göra måste du stryka vissa uppgifter. Annars gör du det svårt för dig själv att hinna med det som faktiskt hjälper dig att nå dit du vill, säger han.
Se över alla delar av din verksamhet – dina produkter, tjänster, projekt, marknadsföring, medarbetare och till och med kunder.
Är de rätt för dig mot bakgrund av din 80/20-analys, din inriktning och dina mål? Blir svaret nej så gäller det att överväga om det är värt att fortsätta göra dem. Kanske är det dags att dra dig ur samarbeten eller avveckla tjänster.

David Stiernholm tipsar också om att se över din att göra-lista och pytsa ut alla uppgifter i en av tre högar:

  • Bidrar definitivt till mina mål.
  • Bidrar förmodligen till mina mål.
  • Bidrar säkert inte till mina mål.

Allt som hamnar i den sista högen ska du överväga att sluta med eller outsourca.
Även här gäller det att ha dina mål framför dig, både när du får lysande idéer och när du får förfrågningar om nya projekt och samarbeten.
Vill du göra något som går stick i stäv med målen så tänk på konsekvenserna – att det troligtvis tar längre tid att nå dem, påpekar David Stiernholm.
– Visst kan det vara svårt att välja bort. Var schyst mot dig själv, börja med att tacka nej till något och se vad som händer. Oftast känns det jättebra efteråt, säger han.
Läs mer: Nära kundrelationer bakom deras framgång ]]>


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.