NätaffärerTror du att det bara är privatpersoner som vill handla över nätet? Eller att en webbshop drar kunder från den fysiska butiken? Då har du gått på en av flera vanliga myter. Här krossar vi dem:

1. ”Det räcker med ett starkt varumärke”
Nej, kunderna kommer inte att hitta till din e-butik enbart på grund av din fysiska butiks varumärke. Du behöver locka besökarna dit via sökmotorer. Dels genom att se till att din sida dyker upp högt i resultaten hos sökmotorerna (lär dig hur här), och dels genom att köpa annonser i sökresultatet (lär dig hur här).

Glöm inte sociala medier! Cecilie Östvik säljer barnkläder och barnartiklar. Med 6000 följare på Instagram och 3000 följare på Facebook lockar hon kunder både till sin fysiska butik och sin webbshop – läs hur här.

2. ”En webbshop drar kunder från den fysiska affären”
Nej. Bara 15 procent av de svenska nätkunderna hade kollat in en vara i en fysisk butik för att sedan handla den på nätet medan 51 procent hade researchat på nätet för att sedan handla i en fysisk butik, enligt rapporen E-handeln i Norden Q2 2014. Alltså kan en nätbutik öka försäljningen i den fysiska butiken.

Läs här vår guide hur du tar din fysiska butik till webben

3. ”Alla butiker tjänar på att ha en nätbutik”
Nej, även om många tjänar på en e-handel finns det klara undantag. Butikskedjan Jula la till exempel ner sin webbutik då den inte blev tillräckligt lönsam. Deras affärsmodell är sådan att kunderna frestas att handla när de väl är i butiken.

Samtidigt har Jula gjort det möjligt att söka fram och se priser över produkterna på webben, och kunden kan göra en inköpslista att ta med till butiken. Man kan alltså utnyttja webben för att pusha sin butik även om man inte har en webbshop.

4. ”E-handel fungerar bara mot privatpersoner”
Nej, inte alls. Enligt Postens E-barometern omsätter e-handeln ungefär 42,5 miljarder kronor i Sverige, men där är bara e-handel med fysiska produkter som säljs till privatpersoner inräknade. Dibs prognos som även räknar resor och tjänster är närmare 80 miljarder kronor. Statistiska Centralbyrån uppger att fem procent av företagens omsättning kom in via webbplatser, vilket motsvarar 358 miljarder kronor 2012. Det här visar en sammanställning av Internetworld. Slutsatsen blir att det är en rätt stor skillnad, som visar på att de stora pengarna inom e-handel finns inom business to business, b2b.

5. “Det tar lång tid att starta en webbshop”
Nej, det behöver inte alls vara så svårt och krångligt. Här lär vi dig att skapa en webbshop – på en dag.

6. ”Det är billigare att driva e-butik”
Nej, det kostar att ha personal, frakt, sökmotoroptimering och affiliate. Du behöver alltså en välutarbetad affärsplan för att lyckas, så här tar du fram den.

Se också våra artiklar om finansiering:

Samtidigt finns det billiga plattformar som är enkla att ta fram: Se en lista på 25 stycken här!