Guide / AffärerSkippa krångliga affärsplaner och gå efter Driva Egets snabbversion. Då ser du om du är startklar eller om du behöver jobba mer på din affärsidé.

Svara på frågorna nedan – det tar dig högst en timme och kan vara vägen till framgång. Frågorna är sammanställda av Driva Eget efter mallar av Nyföretagarcentrum och Almi.

Kan du svara på alla frågor verkar du vara på god väg mot ditt företag. Är det däremot mycket som fortfarande är otydligt kan du behöva fundera ett varv till på frågorna.

Har du själv redan kommit i gång så skicka frågorna vidare till någon som vill försöka göra ett företag av en affärsidé.

En affärsplan kan behövas för att låna företagets startkapital av banken eller Almi. Men att skriva en sådan är framförallt ett sätt att tvinga dig själv att tänka efter hur företaget ska tjäna pengar och vilken affärsmodell som ska gälla.

FRÅGOR:

Affärsidé

  1. Beskriv din kommande verksamhet och vad den ska dra in pengar på.
  2. Beskriv företagets mål. Var är du om fem år?

Du som företagare

  1. Varför är du rätt person att starta företaget? Vad har du för erfarenhet, utbildning, kontakter eller kunskaper som gynnar din affärsidé?
  2. Har du några andra egenskaper eller kunskaper som ger dig konkurrensfördelar?
  3. Hur ser ditt kontaktnät ut och hur kan du dra nytta av det i företaget?
  4. Hur är din personliga ekonomi? Hur ska du klara dig under uppstartstiden? Hur mycket måste du ta ut från företaget netto varje månad för att kunna försörja dig det första året?

Marknad och kunder

  1. Hur stor är din marknad? Kan du ta fram siffror eller på annat sätt uppskatta den på ett ungefär?
  2. Beskriv dina typiska kunder. Var finns de? Vilken köpkraft har de? Varför kommer de att köpa din tjänst eller produkt?
  3. Vad har du för konkurrensfördelar? Varför kommer dina kunder att välja just dig och inte konkurrenten?

Marknadsföring

  1. Hur ska du nå ut till dina kunder? Om bara en liten del av dem du kontaktar kommer att köpa av dig, hur ska du bearbeta tillräckligt många?
  2. Vilka gratismöjligheter finns för att marknadsföra ditt företag?

Ekonomi och prissättning

  1. Vilken prisnivå ska du lägga dig på och hur är den i jämförelse med dina konkurrenter? (Tänk på att ett lägre pris inte alltid är det bästa konkurrensmedlet!)
  2. Hur ska du ta hand om företagets administration, som bokföring, redovisning, deklaration och så vidare?

Starka och svaga sidor

  1. Vilka är ditt företags starka sidor?
  2. Vilka är de svaga sidorna?
  3. Vilka möjligheter kan uppstå för ditt företag framöver?
  4. Vilka hot kan uppstå och komma att påverka ditt företag?

5 BRA RÅD NÄR DU SKRIVER DIN AFFÄRSPLAN

Hamid Fard, IFs-rådgivare på Almi och rådgivare på Nyföretagarcentrum i Borås, tipsar om vad du bör tänka på:

  • Organisera. Som entreprenör har du många bollar i luften. Dela upp affärsplanen i olika aktiviteter och strukturera upp dem med en tidsplan. Ta hjälp av modern teknik – bara med Outlook kommer du långt.
  • Vänd dig till en rådgivare. Testa att bolla dina idéer. Ta hjälp av professionella rådgivare som kan din marknad. Välj en redovisningskonsult och/eller revisor som kan din bransch. Bolla gärna finansiering och kapitalbehov med Almi. Att hitta rätt bankman är ofta viktigare än vilken bank du vänder dig till.
  • Glöm inte dig själv. Beskriv dig själv och dina erfarenheter i affärsplanen. Lyft fram dina styrkor. Som nyföretagare är dina personliga förutsättningar avgörande. Var ärlig – men inte blyg.
  • Sätt kunden i centrum. Kan du se din kund framför dig? Beskriv den och dennes egenskaper och ha alltid kunden i fokus. Det blir mycket enklare att nå denne med rätt erbjudande.
  • Tänk enkelt. Beskriv din affärsmodell enkelt. Analysera dina kunder och visa varför du är unik. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.

Uppdaterad 2015-09-16