NätaffärerVill du som e-handlare expandera till fler marknader? Linda Laszlo Ek är expert på e-handelsexport på Business Sweden och delar med sig av sina fem viktigaste tips för en lyckad satsning.

Svensk e-handel växer kraftigt år för år. Under andra kvartalet i år ökade den med 18 procent jämfört med motsvarande period förra året, enligt e-barometern från Postnord.

Läs också: 8 råd – Så kommer du igång med en webshop

Som svensk e-handlare kan det vara lockande att blicka ut över de svenska gränserna och sikta in sig mot export till andra länder. Men vilka är rätt steg på vägen för en lyckad export?

Här de fem bästa stegen från Linda Laszlo Ek, expert i ämnet hos Business Sweden:

Linda Laszlo.

Linda Laszlo.

1. Välj rätt marknad/marknader
– Tänk på att bedöma företagets erbjudande i förhållande till efterfrågan, komplexitet och kostnader på marknaden. På vilka marknader har ditt erbjudande störst potential?

2. Var noga förberedd
– Sätt en färdig exportstrategi och skaffa kunskap om varje marknad, målgrupp och beteendemönster.

3.  Satsa globalt men agera lokalt
– Anpassa och skräddarsy ditt erbjudande efter rådande lokala lagar, sedvanor och preferenser. Vill du börja försiktigt kan populära lokala onlinemarknadsplatser vara ett bra första steg för att vinna kundtrafik.

4. Se till att synas
– Syns du inte så finns du inte. Ha en omnikanal-strategi även internationellt. Vilka kanaler man ska finnas på kan variera beroende på marknad, satsa på att hitta rätt lokala kanaler och se till att finnas med på de kanaler där just din målgrupp finns.

5.  Och våga satsa!
– Överskatta inte riskerna med en internationell satsning och låt dig inte skrämmas av praktiska och juridiska frågor i andra länder. Ta hjälp med det praktiska istället. Vi på Business Sweden kan till exempel ge strategisk rådgivning och praktiskt stöd.

Läs mer:

e-handel

Så skapar du en framgångsrik e-handel

Hur ska din e-handel bli så lyckosam som möjligt? Här är råden som hjälper dig!