Starta din egen webbutik. Foto: Getty Images

8 råd – så kommer du igång med webbutik

Redaktionen

Uppdaterades: 11 mars, 2020
Publicerades: 22 mars, 2018

Inredning, skor, strumpor och andra prylar – i dag kan nästan allt säljas på nätet. Starta upp en webbshop på egen hand eller gå ihop med andra – och få tillgång till marknaden online.

E-handeln växer rekordsnabbt, och omsätter nu över 100 miljarder kronor. Många småföretagare kan ta del av kakan genom att starta e-handel.

Du kan dra nytta av en webbshop i din verksamhet på flera sätt:

  • Som ett komplement till din nuvarande verksamhet, för att nå ut till en ny marknad.
  • Genom att gå ihop med andra företag och sälja era produkter under ett gemensamt varumärke direkt till slutkund.
  • Genom att vinkla om din affärsmodell och bara sälja på nätet.

Men en webbshop kräver lika mycket kärlek, tid och resurser som en vanlig butik.

Psssst! Hej företagare! Du vet väl att Driva Eget Premium ger dig tillgång till avtal, kalkyler, långläsning och how-to-guider? Kolla in här!

Här visar vi med 8 råd hur du gör för att komma igång:

1. Peka ut riktningen

Börja i rätt ände och gör gärna en affärsplan, där du bestämmer dig för din huvudstrategi. Vilka är de viktigaste konkurrensfördelarna med din nya butik? Är det pris eller servicegrad? Utbud på sortiment? Eller att du är väldigt nischad och kunnig inom ditt område?

När du räknar på priset, glöm inte att frakten tillkommer för kunderna och att den kan variera beroende på var i landet (eller utomlands) du och kunden befinner sig.

2. Välj rätt teknisk lösning

Att välja rätt teknisk plattform är viktigt. Med din affärsplan i handen ser du vilken typ av storlek på butiken du behöver. Kanske är en mindre variant bra att börja med. Oavsett vad, se inte tekniken som ett problem.

LÄS OCKSÅ: 5 steg till en egen webbshop

3. Erbjud trygg betalning

Här behövs en så kallad betalväxel, en mellanhand mellan dig och kunden som gör det möjligt för dig att erbjuda flera betallösningar. Här finns till exempel Dibs, Payex, Payson, Nets och Klarna.

4. Se över sortimentet

Det finns färdiga designmallar att använda sig av för att skapa den känsla du vill ha i nätbutiken. Lika viktigt är att hålla sajten fräsch med nya produkter som speglar ditt sortiment:

5. Marknadsför dig smart

Att skapa trafik till sajten är det som kommer att kosta mest pengar och ta mest tid. Det är också den vanligaste nybörjarfällan – att inte lägga krut på hur folk ska hitta till sajten. Gör en marknadsföringsplan och satsa på kreativa sätt för att synas som inte kostar så mycket, till exempel sociala medier.

Ett annat sätt är via bloggar. Om du till exempel säljer en produkt riktad mot löpning kan en bloggare med samma inriktning vara intresserad av att skriva om dina produkter.

Eller satsa på Instagram. Med tusentals följare på Instagram lockar Cecilie Östvik i Linköping kunder till sin webbshop och fysiska butik. Här är hennes tips för att sälja mer med hjälp av Instagram.

6. Klättra i Google

Många kunder använder sökmotorer som Google för att handla på nätet. Därför gäller det att hamna högt upp i träfflistan om någon googlar på den typ av produkt du säljer.

Ett enkelt sätt att sökmotoroptimera din sajt är att nämna ord som du tror att dina besökare söker på i rubriker och i dina sidors titlar. Försök också få andra sajter att länka till dig, då anses du ”viktig” i sökmotorerna och rankas högre.

Här är bästa råden för att klättra högre upp i sökresultaten på Google.

7. Håll kunden nöjd

När webbshopen väl är igång är kundtjänsten viktig. Besökarna ska känna ett förtroende för ditt företag – då vågar de genomföra köpet. Där kommer viktiga saker som telefonnummer och andra kontaktuppgifter in, att du är nåbar och snabb i din kundtjänst.

8. Underskatta inte tiden

Rent tekniskt kan du få upp en butik på ett par dagar, men det tar tid att lägga in alla produkter, få klart avtal kring kortbetalning och sätta fart på marknadsföringen. Nätbutiken kräver lika mycket kärlek, resurser och engagemang som en vanlig butik. Ska du satsa på e-handel måste det bli en central del i din verksamhet. Butiken måste leva hela tiden, så jobba med sortimentet och lägg fokus på att mäta och följa upp, precis som i en fysisk butik.

Artikeln uppdaterad 2018-03-28