NätaffärerHar du lite tid över i sommar? Städa i ordning på nätet! Här är våra fem tips.

 1. Städa upp ditt nätrykte

Vad dyker upp om man söker på ditt företag på Google? Bra betyg, förhoppningsvis. Om inte – dags att ta tag i eventuella sura omnämnanden som tidigare kunder kan ha lämnat. Börja med att bemöta dem:

– Du ska inte ta på dig någon skuld du inte har men du kan skriva att personen gärna får ringa, så att ni kan reda upp situationen. Då visar du både vilja att ta ansvar och du får en möjlighet att fortsätta dialogen direkt med personen, säger Anna Fagerström, PR-strateg med företaget PR-kiosken och Driva Egets bloggare.

Det kan till och med vara en möjlighet till bra PR menar hon:

– Det brukar vara oerhört tacksamt att bemöta en missnöjd person professionellt och vänligt och reda ut det som gav upphov till missnöjet. Hittar man en lösning som kunden är nöjd med kan man också säga att personen gärna får skriva om det.

Skulle du mot förmodan inte lösa problemet, läs mer om hur du hanterar situationen som “nedskriven“. Självklart ska du också ta tillfället i akt och fråga nöjda kunder om bra referenser att lägga ut på din sajt.

2. Få kunden att hitta till dig

Se till att det är lätt för dina kunder, nya som gamla, att hitta dig. Börja med att (gratis) uppdatera söksajterna Hitta.se och Eniro med korrekta uppgifter som adress och webbplats.

Gå även in på google.se/local och klicka på ”Lägg till ditt företag på Google Maps”. Fyll i dina uppgifter även här.

Men det handlar inte bara om geografi – utan om att du ska dyka upp i Google och i andra sökmotorers träfflistor när någon söker på till exempel ”barnkläder Alingsås”.

Testa att googla på samma sätt kring det du säljer och se om du hamnar högt upp. Om inte, lär dig mer om googleoptimering.

3. Fräscha till din sajt

Hur ser din sajt ut och vad behöver du den till? Visa upp dina kontaktuppgifter? Sälja? Bygga ditt varumärke eller ge tips och råd till besökarna? Bestäm dig för ditt syfte och fundera på om din nuvarande sajt stämmer in på det.

Kanske behöver du ytterligare en plattform för att till exempel skapa en dialog med dina kunder, i form av en Facebooksida eller något annat socialt medium.

Tänk dig in i din besökares situation: Vad söker hon när hon kommer till din sajt? Hittar hon det snabbt? Förstår hon vad du säljer? Tänk avskalat, rent och tydligt. Våga rensa bort onödiga texter om hur ditt företag är uppbyggt – gå rakt på sak och formulera korta och raka texter. Läs fler skrivtips för din webb.

4. Snygga till dig själv

Du är ditt företag och ditt företag är du – framför allt som småföretagare. Därför gäller det att du utstrålar vad du vill att företaget ska signalera.

Ett enkelt sätt är att ta ett proffsigt taget foto på dig själv och dina eventuella anställda på din sajt. Fotot kan du också använda som pressbild om du skulle bli intervjuad i medierna.

Fotografen Roger Olsson (som tagit omslagsbilden till nummer 3/2014) tipsar om att fota i miljö som visar vad ditt företag gör – inte bara välja en vit bakgrund. Vill du ha en enfärgad bakgrund ändå kan du välja en grå eller svart för att sticka ut.

– Tänk på att både miljön och kläderna du har på dig helst ska vara sådana som fungerar året runt. Det ska se snyggt och städat ut – både omgivningen och du själv, säger han.

5. Rensa upp i mejlkorgen

Gör en rejäl städning i din mejlkorg. Rensa bort mejl du inte behöver och ta bort undermappar som du aldrig använder. Lägg allt i en mapp som heter ”arkiv” om du ändå vill spara dem. Gör hellre några få undermappar som du verkligen använder.

Sätt också upp mejlrutiner för att spara tid framöver. Finns det till exempel mejl du ofta skriver – gör en signatur av dem så att du enkelt kan infoga svaret utan att behöva skriva det på nytt.

Ta också tillfället i akt att registrera dig för några smarta molntjänster utan kostnad, till exempel doodle.com som hjälper dig att boka in möten med andra och slippa långa mejltrådar. Läs fler råd för hur du tar makten över din inbox.

Uppdaterad 2015-06-11

drivaeget-bloggare

Anna Fagerström.