Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

"Hjälp! Jag har blivit nedskriven på nätet!"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 6 oktober, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning
Läsaren Alexander har råkat ut för säljer en produkt som blivit omskriven i ett forum, något som nu dyker upp högst i Google. Experten Christian Rudolf berättar hur du tar kontroll över ditt sökresultat.Vi fick en fråga från Alexander som driver eget företag i Stockholm:Hej Christian,
Jag driver ett företag som säljer en viss produkt. Nu har en person "skrivit ner" produkten i en forumtråd. Inte så att mitt företag förkastats helt och hållet, men personen i fråga skriver att min är sämre än en annan konkurrerande produkt. Jag har varit inne och svarat i egenskap av VD för företaget, men det är irriterande att den där forumtråden dyker upp högst upp på Googles träfflista så fort man söker på mitt företag eller på produkten. Kan jag få bort den på något sätt? Eller vad gör jag?
Tacksam för svar.
MVH
Alexander, företagare i Stockholm
CHRISTIAN RUDOLF, EXPERT PÅ NÄTMARKNADSFÖRING OCH ONLINEKOMMUNIKATION, SVARAR:

För många företag är internet och Google ett trauma. Lättast märks det här traumat för de företagen som har problem med sin egna träffbild i Google, alltså när man söker på företagsnamnet. Nedan har ni en träffbild (eller SERP, som det kallas på fackspråk) för ett stort svenskt börsnoterat företag som heter Tradedoubler.



Denna träffbild är inte satt i sten. Den kan påverkas och göras mindre dålig och jag ska här visa dig hur.

Vad du INTE får göra:
När du får negativa skriverier om ditt varumärke är det viktigt att du omgående försöker ta en eventuell diskussion offline. Kontakta personen som skrivit negativt om er omgående via mail eller telefon. Försök inte lösa problemet i diskussion på bloggen eller forumet. Skriv i stället en kommentar där du ber personen att ta kontakt med dig.

Anledningen är att när du och andra börjar diskutera detta i kommentarerna lyfts diskussionen i Google, som tolkar det som att innehållet hålls färskt och gillar det. När Google gillar något skickas det upp i träfflistan.

Hur fixar du då problemet?
Du kan inte fixa sådana här problem men du kan göra problemet mycket mindre. Mellan 80-90% av alla som Googlar kollar nämligen bara första söksidan i Google. Få fortsätter och går till sidan två. Så kan du få ned de negativa träffarna till sidan två försvinner 80-90% av ditt problem. Lösningen är att engagera dig i andra kanaler än din hemsida.Det finns många sociala plattformar att använda. Nedan finner du några bra som jag gillar och några snabba ord om hur du ska använda dem.

Alla kanalerna har en sak gemensamt: Du måste döpa varje sida du startar där till ditt varumärke. För varje exempel nedan kommer jag visa hur jag skulle döpa just den sidan.

WIKIPEDIA. Världens största uppslagsverk och älskat av Google. Alla kan redigera, skapa och kvalitetskontrollera, även du. Har du ett lite större företag kan du skapa en egen sida om ditt företag och eftersom Google verkligen gillar Wikipedia kan din Wikipediasida ranka på topp 10 för ditt varumärke. Så här har ser det ut för Tradedoubler.

En viktig aspekt som är specifik för Wikipedia är att artiklar här länkas mycket från andra artiklar på Wikipedia. Det är också en anledning till att det är lätt att få upp sin artikel till topp 10 för sitt varumärke. Du kan enkelt göra det själv genom att leta upp artiklar som är relevanta för ditt företag och addera en länk i den artiklen till din Wikipediaartikel. Tradedoubler har till exempel en länk från sidan om Affiliatenätverk på Wikipedia, vilket är en relevant länk för dem eftersom de själva är ett sådant. Genom att göra lite sökningar på Wikipedia kan du hitta relevanta artiklar att editera och lägga till en länk till din Wikipediaartikel.

TWITTER. Detta är en populär mikrobloggtjänst, där du postar meddelanden som är max 140 tecken långa. Du kan se det som en enda stor global chat. Vi skall inte fördjupa oss i tjänsten utan bara konstatera att du ska börja använda den. Döp din profil efter ditt varumärke. Tradedoubler har gjort såhär. De har lagt till ett litet landssuffix eftersom de har twitterkonton i många länder.

Viktigt vad gäller Twitter är att du använder det ofta. Skaffa followers, posta budskap några gånger om dagen - även om du inte är med i själva diskussionen sedan. Ett sätt att automatisera är att bygga en feed av bloggposter som skriver om din bransch, till exempel IDG:s nyhetsfeed om du är ett techbolag.

BLOGGY. En svensk variant av Twitter. Som tjänst har den mycket färre användare men den funkar på samma sätt som Twitter.

MYNEWSDESK. En svensk pressreleasetjänst som är mycket nyttig. Det gäller inte bara när du ska städa undan sökresultat utan även för att överlag stärka din digitala närvaro. För MyNewsdesk är det samma logik som gäller: Starta en kanal som heter som ditt varumärke och börja använda den för att skicka ut intressant, relevant information.

YOUTUBE. Världens största videosajt och en av världens största sökmotorer. Du bör finnas med här. Det är samma logik som gäller för Youtube som för de andra exemplen jag lyfter upp här. Döp kanalen till ditt varumärke och börja lägga upp filmer. Ett enkelt sätt (för det känns kanske både svårt och dyrt att publicera filmer) är att bara spela in några enkla filmer från din laptopkamera där du till exempel kommenterar aktuella händelser i din bransch under 3-5 minuter.

BLOGGAR OCH HEMSIDOR. En företagsblogg ökar sannolikheten för dig att få en dubbelträff (och något som heter sitelinks) eftersom det visar att du har mycket innehåll på din sida, och just den typen av innehåll är populärt. Nedan ser ni en skärmdump från en varumärkessökning på Driva-eget.se. Den röda rutan visar sitelinksen och den gröna rutan visar dubbelträffen i SERP:en för Driva-eget.se. Det trycker en eventuell negativ träff nedåt. För att kunna få detta är bloggen ett utmärkt verktyg.



Utöver det kan du regga gratisbloggar via olika bloggplattformar. Min favorit heter Wordpress, utöver det finns det några hundra olika alternativ. Glöm inte bort att namnge sidan med ditt varumärke. I exemplet Wordpress och varumärke Tradedoubler blir det www.tradedoubler.wordpress.com.

Du som läser detta börjar se mönstret. För att ändra på träffbilden behöver du sociala kanaler där du är aktiv och som är döpta till ditt varumärke. Du behöver inte alls använda de kanaler som jag räknar upp här utan det finns många fler som alla är lite olika och du kan välja de som passar just dig och ditt företag. Några exempel ser du nedan:
  • Flickr: En av världens största fototjänster som du enkelt kan använda för pressbilder och bilder av dig och dina anställda, lokaler och produkter. Flickr kräver att din kanal där inte bara handlar om företagsbilder utan du måste även bli lite personlig, som bilder från julfesten.
  • Linkedin: Världens största forum för professionella relationer. Här kan ditt företag starta en kanal och samla de anställda. Exempel på det är Tradedoublers sida.
  • Forum: I dessa kan du till exempel skapa officiella inlägg, där ditt företag/produkter diskuteras. Inläggen trycks då uppåt om du lyckas sätta igång aktivitet i dem.

Kom ihåg att länka till din hemsida eller blogg från dina sociala kanaler.

Slutligen, nu tar vi i med hårdhandskarna!
När du startat de här kanalerna och börjat bli aktiv ser du förhoppningvis något typ av resultat efter några månader. Men för att snabba upp processen och verkligen kontrollera hur träffbilden ser ut måste du skaffa länkar till dina kanaler - så här:

Steg 1) Börja med din egen sida. Från din förstasida, länka till dina viktigaste sociala kanaler. Det kommer stärka sidorna väldigt mycket och det är dessutom relevant information för de som kommer in på din hemsida. Ett bra exempel på detta är Halebop som lagt knappar längst ned på sin hemsida.



Steg 2) Om det inte räcker måste du göra jobbet att skaffa länkar från andra sidor. Är du ovan kan det vara riktigt jobbigt, här kommer därför några tips som de flesta som jobbar med sökmotorer använder sig av:
  1. Artikelkataloger. Webbsidor som oftast drivs av de som jobbar med sökmotorer där du får lov att ladda upp artiklar med länkar till valfria sidor, till exempel dina sociala kanaler. Här finner du en lista på svenska artikelkataloger som du kan använda.
  2. Webbsidor och bloggare som redan länkar till dig. Maila dem och be dem uppdatera med en länk till någon av dina sociala sidor. Om du undrar vem som länkar till dig går det fortast att använda Yahoo Siteexplorer. Såhär ser Tradedoublers länkprofil ut.
  3. Kataloger. Egentligen funkar detta inte så bra längre, men givet att länkar kanske är något du är ovan vid så funkar det tillräckligt väl för dig. Här finns en sida med listor över svenska kataloger där du kan få sökmotorvänliga länkar
  4. Dina affärsrelationer. Många av dina anställda, leverantörer och kunder är säkert redo att länka till dig. Till exempel kan du erbjuda dig att vara referenskund och därmed få en länk naturligt från din leverantörs hemsida.
Ett sista råd!
Låt det här ta lite tid. Sätt dig inte och gör allt under en vecka utan gör en sak varje vecka under några månader. I de flesta fall kan du då dramatiskt ändra hur din träffbild ser ut.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.