LandsbygdGör som researrangören Kerstin Åsberg: Nischa dig. Hon låter bara tjejer åka med på resorna – och vinner över jättar som Ving och Fritidsresor. Idag är hon uppbokad ett år framåt.

Att ge sig in i resebranschen är dubbelt svårt: Dels konkurrerar du med det faktum att många resenärer bokar sina resor själva via nätet. Dels kämpar du mot bolag som Ving och Fritidsresor. Men Kerstin Åsberg från Borlänge (på knä i mitten av bilden), som är reseorganisatör med egna företaget Tant Grön (Tjejresor.nu), är inte rädd för jättarna:

- Jag har sällan jämfört mig med de stora och försökt att konkurrera med dem. I stället har jag hittat min nisch och kört min egen grej.

Den egna grejen är att anordna resor till världens alla hörn – men enbart för kvinnor. Dessutom går resorna till spännande platser som knappast finns med i katalogerna hos charterbyråerna. Idén kom av att Kerstin själv ville resa till exotiska platser, men märkte att det var svårt att göra resorna på egen hand.

Idag har Kerstin genomfört runt 60 resor över hela världen, från Himalaya och Laos till Rwanda och Borneo. Att attrahera kunder är inget problem – resorna är ofta fullbokade minst ett år i förväg. Att hon står sig i konkurrensen mot storbolagen tror hon till stor del beror på just sin nisch: Inga killar är välkomna och resmålen är speciella.

- Tajmingen var också rätt. Jag startade precis i den tiden då kvinnor började tjäna mer och vilja lägga mer tid och pengar på sig själva, säger Kerstin.

En tredje framgångsfaktor, som de stora resebolagen aldrig kan konkurrera med, är Kerstin själv. Hon åker själv med på varje resa och har byggt upp ett stort kontaktnät.

- Jag formar mina resor mycket utifrån mig själv och det märks. Jag är med från början till slut. De flesta som reser med mig bokar en ny resa.

Även kunderna skiljer sig från dem som bokar sina resor via stora resebyråer eller via nätet. Majoriteten är över 45 år och har lite mer pengar att lägga på resor.

- De har ett större intresse för natur och kultur och vill inte bara ligga på en strand. Den trenden ser jag hos allt fler – att man vill uppleva saker på sina resor.

Så nischar du dig framgångsrikt – Kerstins bästa råd:

• Jämför dig inte med de stora bolagen utan hitta i stället det du är bra på och kör sedan din egen grej. Försöker du konkurrera med de stora och erbjuda samma produkt eller tjänst är risken stor att du misslyckas.

• Bygg upp företaget kring dig som person (förutsatt att du är rätt person att göra det). Detta gäller framförallt om du säljer en tjänst som är baserad på ditt eget arbete.

• Utnyttja sociala medier. Där är storbolagen ofta lite efter. Kerstin är med på flera forum och har dessutom en Facebooksida, där hon laddar upp foton från resor och skriver dagbok. Sidan sprids snabbt även till resenärernas kompisar, som då får upp ögonen för Tant Grön.

• Nischa dig även när du hittar dina kunder. I stället för att, som de stora företagen, lägga dyra pengar på marknadsföring som ska nå ”alla” – luska fram var du kan hitta dina kunder och lägg allt krut där. I Kerstins fall är det till exempel på Facebook och på reseforum.

• Din nisch och personliga touch gör att du kan bygga fler personliga relationer, både med kunder och med samarbetspartners. Det kan de stora aldrig konkurrera med, så vårda relationerna ömt.

Artikeln är en del av ett 10-sidigt tema i

Driva Eget 6/2010. 

Är ditt företag också bra på att klå de stora? Nominera det till Driva Egets David-mot-Goliat-pris här!