David mot Goliat är tävlingen för småföretagare som tar kampen mot de stora. Tävlingen har blivit en sådan succé att vi nu kör ett femte år.

Vinnaren får en specialdesignad träskulptur av konstnären Signar N Bengtsson och pris från vår sponsor.

Vi vill med tävlingen premiera små företag som lyckas i sin kamp mot de stora – att ta marknadsandelar från de stora eller med nya smarta infallsvinklar slå storföretagen.

Så här går tävlingen till:

  • Du nominerar dig eller ett företag du känner till att bli David mot Goliat 2016 här nedan.
  • Driva Egets redaktion gör en första gallring, där vi löpande väljer ut företag som kvalar in och presenterar dem här på sajten och i tidningen. Det går att nominera under hela året.
  • Sista veckan i oktober presenteras de tre finalisterna på driva-eget.se – och den 10–12 november blir det prisutdelning på mässan Eget Företag i Stockholm.

Vinnaren får, förutom titeln Årets David mot Goliat, en specialdesignad träskulptur av konstnären Signar N Bengtsson och fina priser från vår sponsor. Även andra- och tredjepristagarna får priser och presenteras från scenen på mässan.

Tidigare vinnare

Vinnare 2015 blev Linda Sjölund med sitt klädmärke, Ossoami, som gör slitstarka byxor för barn. Som nybliven förälder såg Linda hur “slit- och slängjeansen” förstörde miljön och bestämde sig för att tillverka jeans som håller. Se en intervju med Linda och läs mer om de andra finalisterna här!

Vinnarna 2014 blev Daniel Sisay och Kiriakos Tseneklidis som driver sajten Kampanjjakt.seLäs mer om vinnare och finalister 2014, och se när tävlingen avgörs här. Vinnare 2013 blev Anders Bengtsson på Lantbutiken.se  läs en intervju med honom här och se prisutdelningen här. Kristina Kallur med företaget EnaGo vann året innan – se en intervju med henne här. Och 2011 vann Petra Abrahamsson och Camilla Erlandsson med företaget Arbrå Ångbageri i Bollnäs. Se webb-tv-intervju med Petra Abrahamsson här.

Regler för David-mot-Goliat-priset

Vi vill premiera svenska småföretag som på något sätt utmärkt sig på något av dessa sätt:

  • Den som på ett smart sätt lyckats ta marknadsandelar av ett eller flera storföretag
  • Den som låtit storföretagen bana vägen eller på något sätt åkt snålskjuts på storföretagen
  • Den som utnyttjat sin litenhet till sin fördel
  • Den som lyckats i ett nytt segment eller en ny nisch vid sidan av storföretagets marknad genom att exempelvis hitta en egen prisnivå eller konkurrera med bättre kvalitet eller service

Nominera till David-mot-Goliat-priset 2016