FörsäljningMan måste inte anlita en superbloggare med hundratusentals följare i sociala medier för att få genomslag. Senaste trenden är att anlita så kallade mikroinfluencers.

En influencer i mikroformat har uppskattningsvis mellan tusen och tiotusen följare. Det är personer som har en mindre, men trogen följarskara. Vilka är fördelarna med det?

Linda Hörnfeldt, grundare till branschorganisationen Influencers of Sweden, ser flera:

En mindre influencer är lättare att arbeta med, stora har redan en mängd förfrågningar och aktiviteter och det kan vara svårt att få till ett sådant samarbete. Med en mikroinfluencer får du fortfarande kontakt med en kreatör som har en trogen publik och oftast till ett bättre pris. De har tajtare relation med sina följare och kan lättare underhålla sin publik än en som har hundratusentals eller fler. De interagerar på ett annat sätt och tar sig tid att svara på kommentarer, som ett exempel. Har du dessutom en nischad produkt, mot en specifik målgrupp, kan du på ett enkelt sätt nå fram om du hittar rätt influencer.

När ska man arbeta med den här typen av marknadsföring?

– Är du ute efter konvertering och räckvidd finns det andra sätt att nå den typen av mål, till exempel via Facebook eller Adwords. Mitt råd är att använda mikroinfluencers när du bygger ditt varumärke. Du lånar en del av influencerns varumärke, och kan addera det till ditt eget. Det är därför det är viktigt att ställa sig frågan ”varför” vid val av strategi. Vad är det du vill uppnå?, säger Linda.

LÄS OCKSÅ: Hon gick från 0-60miljoner – tack vare sociala medier

Hon menar att det finns vissa kriterier som är extra viktiga att tänka på när man väljer influencer marknadsföring.

– Jag brukar tala om 3 R: relevans, research och relation. Om du ska varumärkesbygga behöver du hitta relevanta ambassadörer som kan hjälpa dig med det. I det arbetet blir det därför viktigt att göra sin research, och inte bara tänka räckvidd. När du sedan valt ut några potentiella influencers – undersök om ni matchar varandra och skapa en relation. Ofta handlar det om att göra långsiktiga saker ihop, och då gäller det att det funkar!

Sedan finns det en faktor till som Linda slåss för: att influencern ska få betalt i pengar, inte i produkter.

– Det är fortfarande många som blir erbjudna produkter eller tjänster som betalning, men det vill vi komma bort ifrån. Att respektera influencerns arbete är jätteviktigt, och då är betalningen en viktig faktor, säger hon.

Med regelrätt betalning är det också lättare att som uppdragsgivare ställa krav på jobbet som utförs.

Som uppdragsgivare ska du också vara noga med att se till att det tydligt framgår i blogginlägget att det handlar om reklam. Och här duger det inte med en liten bisats i slutet av inlägget, utan det ska vara tydligt utmärkt från början.

Det pågår just nu en uppmärksammad tvist där bloggaren Kissie anklagas för smygreklam. Även du som uppdragsgivare har ansvar, inte bara bloggaren.

Läs mer på: konsumentverket.se

Så sätter du priset

Prissättningen bör spegla tre saker enligt Linda Hörnfeldt:

  1. Innehållet. Vilken typ av innehåll är det som influencern skapar? Är det film, inlägg, guide eller något annat? Här handlar det om tidsåtgång helt enkelt.
  2. Spridningen. Hur många får ta del av din verksamhet via influencern?
  3. Värdet. Vad betyder det för ditt företag att associeras med influencern?