<![CDATA[]]>

Hon gick från 0 till 60 miljoner – tack vare sociala medier

Ebba Arnborg

Publicerades: 16 november, 2016

Från noll till 60 miljoner kronor i omsättning på bebisartiklar. Det har Linda Sätterström med företaget Elodie Details lyckats med, mycket tack vare Instagram och ”influencers”. Läs hur hon lyckades här.

När Linda Sätterström fick barn för tio år sedan fann hon inga snygga napphållare, så hon sydde sina egna. För att dryga ut föräldrapenningen började hon sälja dem. Efterfrågan var så stor att hon sa upp sig och startade företaget Elodie Details.

->Varsågod! Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

I dag säljer Linda en halv miljon produkter, som nappar, skötväskor och vagntillbehör, om året till 35 länder. De har setts hos såväl svenska kungligheter som världsstjärnor. Hon omsätter i år 60 miljoner kronor – och driver stor del av sin försäljning via Instagram.
– Vi försöker göra vårt instagramkonto attraktivt för vår målgrupp. Men vi jobbar också med influencers, och knyter nära relationer till småbarnsföräldrar som är aktiva på Instagram, säger hon.

”Influencer marketing” har blivit stort senaste året. Det går ut på att få personer med många följare i sociala medier att prata för dig i sina flöden.

För att lyckas gäller det att vårda relationen, menar Linda. Hon brukar skicka ut produktinformation till sina ambassadörer, anordna förhandsvisningar och bjuda in till seminarier där de pratar om befintliga produkter och lyssnar in önskemål om nya.

Det händer att hon skickar presenter, uppmärksammar när deras barn fyller år eller ger dem rabatt mot att de gör produkttester.
– Det blir starkare om någon annan talar för ens produkt. Det måste inte vara kändisar, så länge de har sunda värderingar och ett intressant innehåll, säger Linda.

Det viktiga är att företagets influencers genuint ska tycka om Elodie Details, menar hon.
– Oftast tar de kontakt med oss och visar ett intresse för våra produkter. Då gäller det att öppna upp armarna ordentligt. Det blir sällan bli bra om man som företag tvingas ta kontakt med möjliga influencers. Då behöver man övertala dem att ställa upp och då blir budskapet falskt.

Men allra först gäller det att se till att ens varumärke är något som andra vill följa i sociala medier.
– Det är en förutsättning. Hitta vilka sociala mediekanaler dina kunder använder. Sedan får du söka efter influencers som agerar i det mediet och stimulera dem.

Förutom att posta egna bilder återpublicerar Elodie Details även användares bilder, vilket brukar vara väldigt populärt, säger Linda.
– Ofta är det den bilden som man inte tror ska gillas mest, som får flest likes. Vi la upp en bild på Carl Philip och Sofia med prins Alexander invirad i en av våra filtar. Den fick rekordmånga likes, trots att det var en ganska ful bild. Men det var äkta glädje över användandet av vår filt. De som följer oss hejar verkligen på oss.

Läs också:
Social media icons on smart phone screen.

Så omvandlar du dina Instagramföljare till kunder

Har du trogna följare på Instagram? Men kunderna lyser med sin frånvaro? Instagramexperten Anna Tichy tipsar om hur du kan omvandla dina följare till faktiska köpare.

Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!

Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.