FörsäljningAnvänd nyhetsbrev och utskick för att knyta intresserade kunder närmare, här är några smarta sätt.

Nästan två av tre konsumenter vill helst bli kontaktade av företag via mail enligt en undersökning från Adobe som publicerades i augusti.

Samtidigt har antalet öppnade reklammail sjunkit med 25 procent sedan förra året, så det gäller att tänka till så att det du mejlar ut känns relevant snarare än opersonligt och ”krängigt”.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du säljande rubriker

Mejl som är personliga och intressanta och samtidigt automatiska och säljdrivande. Går det? Jo då. Här är några sätt.

1. Skapa en mejlserie
Tänk ut flera mejl som tillsammans skapar en serie. Utgå från det du säljer. Kanske kan du skapa en kortkurs i några steg utifrån din expertis – och samtidigt tipsa om hur de kan få ytterligare hjälp genom att anlita dig eller köpa dina produkter.

Se till att fokusera på användbara tips så att dina kunder vill läsa mejlen, men väv in dina egna produkter och tjänster och hur de kan hjälpa kunden, för att locka till köp.

Se sedan till att dessa mejl kan skickas ut automatiskt med lämplig intervall (kanske en gång i veckan) till kunder som väljer att kliva på kursen. Få fler prenumeranter genom att till exempel låta de som signar upp sig få en pdf med goda råd eller en rabattkod.

2. Skicka smarta nyhetsbrev

En annan strategi är att regelbundet sända ut ett nyhetsbrev. Det måste inte vara nyheter om företaget, det kan vara tips och råd. Till exempel: Säljer du kläder kanske du kan ha ett ”fredagsmode-mejl” där du blandar goda råd (som både visar din kompetens och gör brevet läsvärt) med förslag på outfits sammansatta av produkter från din butik. Lägg gärna med kampanjer och rabatter – gör du dem tidsbestämda skapar du en känsla av brådska.

Passa på att sätta dina varor eller tjänster i kontext, så att dina läsare kan visualisera sig själva använda det du säljer. Ett sätt är att istället för rena produktbilder välja bilder eller filmer på kunder i färd med att använda dina produkter eller tjänster. Och varför inte ta med vittnesmål från nöjda kunder?

3. Mejla de med övergivna varukorgar

Har du en webbshop så se till att följa upp alla kunder som lagt något i varukorgen men inte fullföljt köpet. De är uppenbarligen sugna, så en liten push kan hjälpa dem att ta ett köpbeslut. Mejla dem ett rabatt- eller “kom tillbaka”-erbjudande för att få dem att återvända till din webbplats och slutföra köpet.

4. Berätta om lagerstatus

Mejla och berätta om du har tid för nya kunder, har produkter tillbaka i lagret som tidigare sålt slut – eller tvärtom: varför inte berätta när något precis är på väg att ta slut (oavsett om det är dina timmar eller en viss produkt beroende på hur din affärsmodell ser ut). Det triggar vad som kallas för ”FOMO” – ”Fear Of Missing Out”, det vill säga rädsla att missa något, och kan få sugna kunder att sno sig på att handla.