Sätt en bra rubrik – så får du fler besökare och säljer mer

Ebba Arnborg

Publicerades: 11 mars, 2015

Det gäller att sticka ut på nätet idag för att lyckas få läsare. Att ha bra innehåll är en självklar start, men det räcker inte.

För att nå ut genom det enorma brus som möter oss så fort vi tittar på mobilen eller klickar upp webbläsaren idag är rubriken till din text en viktig faktor.

Det viktigaste med en rubrik på webben är att den

  • berättar för läsaren varför den absolut måste läsa just den här texten – av alla triljarder på nätet.
  • förmedlar den knivskarpa och lockande vinkeln i texten. Läs mer om att sätta en vinkel här.
  • Besvarar läsarens fråga ”Vad ger det mig – att läsa det här?”.
  • väcker en frågeställning hos läsaren som den måste få besvarad.
  • ser till att din text hamnar högt i sökmotorerna. Det vill säga de ord du tror att många googlar på ska helst ingå i rubriken.
  • fungerar helt på egen hand utan ingress och sammanhang. På exempelvis Twitter, i länklistor och så vidare.

Lätt som en plätt, eller hur?

För att se vilka texter som lyckas idag är det bara att studera löpsedlar på Expressen och Aftonbladet eller sajter som Newsner och Lajkat.

Nu menar inte jag att du ska börja beskriva ditt företag eller nå ut med din expertis som konsult genom filmer på söta kattungar. Ditt innehåll ska som sagt vara kvalitativt. Men kanske – jag skriver kanske – kan du våga testa att locka kunder genom rubriken ”Kund anlitade Lisa Svensson – du kan aldrig ana vad som hände sen”.

Här kommer några grundläggande tips för din rubriksättning:

Skriv en rubrik – inte en överskrift
Du ska inte skriva en sammanfattande överskrift som man gjorde på uppsatserna i skolan. Du ska skriva en intresseväckande och konkret rubrik. Glöm alltså ”En jämförande studie mellan Shakespeare och Dostojevskij” i webbformat skulle den kunna se ut så här: ” Ny oväntad upptäckt: 7 galna likheter mellan Shakespeare och Dostojevskij”

Sätt rubriken innan du skriver
Det går att sätta en riktigt bra rubrik på en lång ogenomtänkt text som inte är skriven för webben, men det är otroligt mycket svårare. Det lättaste är att börja med rubriken. När jag ser något spännande att skriva om tänker jag alltid: ”Ok, men vad är rubriken?”.

Ge inte svaret!
En lockande rubrik är ofta överraskande och väcker nyfikenhet. Känslan du vill väcka hos mottagaren är ju att den bara måste klicka. Alltså är ”Nya bilar ger dyrare service” inte så bra eftersom den sammanfattar hela kontentan,  en bättre är ”Här är oväntade kostnaden med nya bilen”.

Använd ord som lockar
Bra ord att använda i en rubrik är de klassiska ”Så (lätt)” ”Här är” och ”Därför”. Även siffror är ett bra sätt att nå ut. Exempelvis ”6 tips”. Egentligen ska ju siffror upp till 12 skrivas med bokstäver, men det brukar man frångå i rubriker på webben eftersom siffror fångar ögat så bra.

För en småföretagare, säg en karriärcoach, skulle det här kanske kunna översättas till:

  • Så lätt når du drömjobbet – jag hjälper dig
  • Här är 6 verktyg för att nå drömjobbet
  • Därför tycker jag att du ska säga upp dig

Skriv kort – eller använd bindestreck och kolon
Det finns forskning som visar att vi bara läser de tre första orden i en rubrik. I takt med att vi vänjer oss vid längre rubriker skulle jag tro att det ändras. Men för att vara på den säkra sidan finns ett knep som ofta används på webben: tankstreck och kolon. Med hjälp av dem i mitten av en rubrik delar du upp den i två ”öar” som ögat kan fastna på var för sig.

För en småföretagare som säljer duschkabiner kanske det kan översättas till:

  • 6 snygga duschkabiner – som motverkar mögel
  • Slipp blöta fötter: Här är bästa duschkabinerna 2015

Utgå från en fråga
För att hitta vinkeln i din text kan du utgå en fråga när du sätter rubriken. Men kom ihåg: besvara inte frågan. Ställ dig själv frågan som din läsare kan få svar på i din text – och skriv rubriken utifrån den. Till exempel kanske du driver städfirma och ska blogga om husmorsknep för att marknadsföra dig.

Din text besvarar frågan: Vilka är de sju bästa husmorsknepen?

Din rubrik: Här är 7 husmorsknep du inte klarar dig utan

Eller bara: Här är de 7 bästa husmorsknepen

Sist men inte minst: Att marknadsföra sig med text på webben till exempel experttips inom ditt område på en blogg) är ett sätt att locka kunder till din hemsida,. Väl där måste du jobba för att omvandla dem till kunder. Du kan till exempel infoga hur du kan hjälpa dem och länka vidare till dina produkter och tjänster.

Lycka till!