• "6 guldregler som räddar din förhandling från stressade beslut som kan kosta massor!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Anna Fagerström
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Ebba Arnborg

    Ebba Arnborg

    Redaktör/webbredaktör

    Här bloggar jag om hur du kan lyckas bättre i ditt företag, få fler kunder och sälja mer med hjälp av webbmarknadsföring, seo och sociala medier. Det är lättare än du tror!

WEBBSKOLAN DEL 6:

Sätt en bra rubrik – så får du fler besökare och säljer mer

BloggDet gäller att sticka ut på nätet idag för att lyckas få läsare. Att ha bra innehåll är en självklar start, men det räcker inte.

För att nå ut genom det enorma brus som möter oss så fort vi tittar på mobilen eller klickar upp webbläsaren idag är rubriken till din text en viktig faktor.

Det viktigaste med en rubrik på webben är att den

  • berättar för läsaren varför den absolut måste läsa just den här texten – av alla triljarder på nätet.
  • förmedlar den knivskarpa och lockande vinkeln i texten. Läs mer om att sätta en vinkel här.
  • Besvarar läsarens fråga ”Vad ger det mig – att läsa det här?”.
  • väcker en frågeställning hos läsaren som den måste få besvarad.
  • ser till att din text hamnar högt i sökmotorerna. Det vill säga de ord du tror att många googlar på ska helst ingå i rubriken.
  • fungerar helt på egen hand utan ingress och sammanhang. På exempelvis Twitter, i länklistor och så vidare.

Lätt som en plätt, eller hur?

För att se vilka texter som lyckas idag är det bara att studera löpsedlar på Expressen och Aftonbladet eller sajter som Newsner och Lajkat.

Nu menar inte jag att du ska börja beskriva ditt företag eller nå ut med din expertis som konsult genom filmer på söta kattungar. Ditt innehåll ska som sagt vara kvalitativt. Men kanske – jag skriver kanske – kan du våga testa att locka kunder genom rubriken ”Kund anlitade Lisa Svensson – du kan aldrig ana vad som hände sen”.

Här kommer några grundläggande tips för din rubriksättning:

Skriv en rubrik – inte en överskrift
Du ska inte skriva en sammanfattande överskrift som man gjorde på uppsatserna i skolan. Du ska skriva en intresseväckande och konkret rubrik. Glöm alltså ”En jämförande studie mellan Shakespeare och Dostojevskij” i webbformat skulle den kunna se ut så här: ” Ny oväntad upptäckt: 7 galna likheter mellan Shakespeare och Dostojevskij”

Sätt rubriken innan du skriver
Det går att sätta en riktigt bra rubrik på en lång ogenomtänkt text som inte är skriven för webben, men det är otroligt mycket svårare. Det lättaste är att börja med rubriken. När jag ser något spännande att skriva om tänker jag alltid: ”Ok, men vad är rubriken?”.

Ge inte svaret!
En lockande rubrik är ofta överraskande och väcker nyfikenhet. Känslan du vill väcka hos mottagaren är ju att den bara måste klicka. Alltså är ”Nya bilar ger dyrare service” inte så bra eftersom den sammanfattar hela kontentan,  en bättre är ”Här är oväntade kostnaden med nya bilen”.

Använd ord som lockar
Bra ord att använda i en rubrik är de klassiska ”Så (lätt)” ”Här är” och ”Därför”. Även siffror är ett bra sätt att nå ut. Exempelvis ”6 tips”. Egentligen ska ju siffror upp till 12 skrivas med bokstäver, men det brukar man frångå i rubriker på webben eftersom siffror fångar ögat så bra.

För en småföretagare, säg en karriärcoach, skulle det här kanske kunna översättas till:

  • Så lätt når du drömjobbet – jag hjälper dig
  • Här är 6 verktyg för att nå drömjobbet
  • Därför tycker jag att du ska säga upp dig

Skriv kort – eller använd bindestreck och kolon
Det finns forskning som visar att vi bara läser de tre första orden i en rubrik. I takt med att vi vänjer oss vid längre rubriker skulle jag tro att det ändras. Men för att vara på den säkra sidan finns ett knep som ofta används på webben: tankstreck och kolon. Med hjälp av dem i mitten av en rubrik delar du upp den i två ”öar” som ögat kan fastna på var för sig.

För en småföretagare som säljer duschkabiner kanske det kan översättas till:

  • 6 snygga duschkabiner – som motverkar mögel
  • Slipp blöta fötter: Här är bästa duschkabinerna 2015

Utgå från en fråga
För att hitta vinkeln i din text kan du utgå en fråga när du sätter rubriken. Men kom ihåg: besvara inte frågan. Ställ dig själv frågan som din läsare kan få svar på i din text – och skriv rubriken utifrån den. Till exempel kanske du driver städfirma och ska blogga om husmorsknep för att marknadsföra dig.

Din text besvarar frågan: Vilka är de sju bästa husmorsknepen?

Din rubrik: Här är 7 husmorsknep du inte klarar dig utan

Eller bara: Här är de 7 bästa husmorsknepen

Sist men inte minst: Att marknadsföra sig med text på webben till exempel experttips inom ditt område på en blogg) är ett sätt att locka kunder till din hemsida,. Väl där måste du jobba för att omvandla dem till kunder. Du kan till exempel infoga hur du kan hjälpa dem och länka vidare till dina produkter och tjänster.

Lycka till!

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
WEBBSKOLAN DEL 12 - NÅ UT MED SOCIALA MEDIER
8 tips – Få fler kunder med sociala medier

BloggDet har varit lite tyst här på bloggen en tid. Anledningen heter Majken och är tre månader (och världens sötaste bebis, men det kan hända att jag är jävig). Men nu lovar jag att uppdatera oftare.

2016-01-25 19.59.06

Bara några veckor innan Majken föddes åkte jag superhöggravid och träffade en härligt sprudlande superinspirerande Christina Schollin (själv kände jag mig, ja, höggravid, bredvid henne :D). Hon ville få tips kring hur hon kunde få fler kunder till sin webbshop, och det hela resulterade i en artikel i Driva Eget, du kan läsa några av tipsen här.

Christina Schollin och andra med webbshop behöver ha en tydlig layout, menar Driva Egets webbexpert Ebba Arnoborg. Foto Björn Leijon

Foto Björn Leijon

 

Ett av mina tips var att Christina skulle använda sociala medier mer. Det här får jag en del frågor kring: hur lockar man kunder med hjälp av sociala medier? Det finns inte ETT rätt sätt, men det handlar om att sätta en strategi (med tydliga mål) och följa upp den.

En strategi kan innehålla svar på frågor som vad som är syftet med din närvaro i sociala medier, vad du ska posta – när, hur ofta och i vilken kanal. Det kan handla om vilken stil du vill ha på dina inlägg och det är bra med konkreta mål som du kan följa upp. Jag kommer att skriva mer om det här nästa gång.

Om du inte redan gjort det: Börja med att väja vilken kanal som passar dig, här har jag satt samman en guide.

Men för att nå ut brett på sociala medier handlar det om att få många som läser dina inlägg. För det krävs följare (och andra) som kommenterar, gillar och delar det du lägger upp. Ju fler som interagerar med dig desto fler kommer se dina inlägg. Dessutom kan du självklart välja att annonsera.

Här kommer några grundtips:

Skjut inte för brett
Tänk på att det inte handlar om att bara ha massor av följare, du vill också ha rätt sorts följare. Vill du till exempel använda Facebook som en kundtjänst, ja då är ju de du vill locka enbart dina befintliga kunder. Vill du använda sociala medier för att nå ut och locka besökare som kan bli kunder så gäller det att veta vilka dina drömkunder är och fundera över vad som attraherar dem – inspireras av dina konkurrenter.

Använd hashtaggar
Det vill säga nyckelord som du skriver ”#” före. Det gör att dina inlägg blir lätta att hitta när andra söker på nyckelord. För att hitta rätt nyckelord gäller det att surfa runt och se vad andra använder.

Följ, gilla och kommentera andra
På så sätt bygger du upp ett nätverk och får andra att hitta dig.

Be folk att följa dig
Berätta för dina kunder att du finns på sociala medier – och vad de tjänar på att följa dig (för du måste utgå från vad nyttan för dem är när du postar inlägg).

Be folk att göra reklam för dig
Hör av dig till ditt nätverk och be de som redan är aktiva i sociala medier och som du tror gillar det du gör att berätta om dig. Självklart erbjuder du dig att göra detsamma tillbaka.

Anordna tävlingar
Tävlingar på sociala medier kan vara ett bra sätt att engagera följare och locka fler. Det finns dock regler du behöver känna till – läs vilka här.

Posta bra innehåll
Självklart kan tyckas, och ändå lättare sagt än gjort. Det handlar om att du ska erbjuda dina följare innehåll de tycker är så bra att de gilla-markerar det och gärna sprider det vidare. Var inte rädd för att vara personlig och använda humor om du tror att det passar din produkt och dina kunder.

Bli inte dum-lat
Bara för att det är lätt att posta upp vad som helst i sociala medier så betyder det inte att du ska göra det. Släpp inte på kvalitetstänket! Tänk dig att varje post skulle kosta några tusen att lägga ut, då skulle du väl tänka igenom rätt noga vad du skrev, vad syftet var, vem du riktade dig till – gör det nu också. Kom ihåg att det du gör i sociala medier ska leda till något för dig genom att dina kunder tycker om det – och blir sugna på att köpa dina tjänster.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Webbskolan del 11 - Så får du fler som gillar dina Facebookstatusar
6 tips – Få fler gillamarkeringar på Facebook

BloggAnvänder du Facebook för att sälja mer av dina produkter och tjänster, eller för att marknadsföra ditt företag? Bra! Men det gäller att du postar rätt saker och på rätt sätt. Så här lyckas du!

Tänk till innan du postar på Facebook. Annars får du i värsta fall få eller inga som gillar eller kommenterar dina inlägg. Vilket i sin tur gör att Facebook visar dina inlägg för färre av dina följare (på grund av de algoritmer som styr vad som syns i dina följares Facebookflöden). Det leder till ännu färre som gillar eller kommenterar. Till sist har du fastnat i en ond spiral där du får färre och färre som ser dina poster.

Å andra sidan: Får du många som gillar dina inlägg syns de för fler av dina följare. Dessutom syns de för de som är vänner till de som har tryckt gilla.

Så hur lyckas du då undvika det första scenariot och nå det andra? Det finns en mängd olika sätt. Här är några tips.

1) Berätta vad du postar
Sociala medier är inte ett ställe att pusha ut reklam, utan ett sätt att kommunicera. Så postar du en länk till något, skriv en (lagom lång) berättelse om vart länken leder och varför du postar den. Berätta varför du tycker att den är värd att klicka på.

Exempel: Du jobbar med ekologiska produkter och postar en länk till en ny undersökning om att intresset för KRAV ökar. Då kan du skriva: ”Nu köper vi äntligen mer ekologiskt. Hurra, säger jag! Mina produkter är självklart 100% miljövänliga eftersom jag vill göra allt jag kan för att rädda vår miljö.”

2) Var personlig
Utnyttja att du är småföretagare och våga visa personen bakom ditt företag. Då får du människor välvilligt inställda till dig och dina tjänster. Våga berätta vilka känslor du har inför det du postar. Berätta om dina drivkrafter. Berätta om något varit svårt och du nu har lyckats (men lyft fram det positiva, det här är inte rätt plats att gnälla av dig). Våga visa dig mänsklig.

Till exempel: “Äntligen! Jag har länge jobbat för att få till ett samarbete med min favoritleverantör för att du ska få riktigt bra ull i koftorna du kan köpa för mig. Och nu kan jag stolt presentera min nya kollektion.”

3) Kittla nyfikenheten
I de två tidigare råden handlade det om att du inte berättade tillräckligt mycket. Men en fara är också att berätta för mycket, då får du inte dina följare nyfikna och sugna på att klicka på din länk för att få veta mer (viktigt om länken leder till din hemsida). Lagom är bäst. Så håll det kort och följ upp med något i stil med: “Läs mer om varför det här är så galet spännande här.”

4) Var inte tråkig
Eftersom du slåss om uppmärksamheten från dina följare i ett flöde fyllt av spännande artiklar, söta katter och någons nya bebis så gäller det att du sticker ut. Du kan inte skriva dina inlägg som om de som ser dem har sökt upp dig. Det har de inte. Du måste väcka deras intresse.

Se till att ha en snygg bild som lockar läsarens ögon i Facebook-flödet och försök skriva så att ditt inlägg väcker känslor, lockar till skratt och gör människor glada. Eller kom med ett riktigt bra erbjudande.

5) Bjud in till diskussion
Jag säger det igen: sociala medier handlar om kommunikation. Så våga ställa frågor och be om svar. Det är inte säkert att någon nappar, men det är värt ett försök. Se till att frågan känns genuin, att den är intressant och att de som svarar känner att du lyssnar på dem och verkligen vill ha deras svar. Du kan också uppmana dina följare att gilla om de håller med, eller lämna en kommentar om vad de tycker. Men se upp så att de inte tycker att du fiskar.

6) Gör mer av det som fungerar
Eftersom det är så olika från verksamhet till verksamhet vad som verkligen går hem på Facebook måste du själv följa upp vad just dina följare gillar och inte gillar. Kort och gott: Gör mer av det förra och sluta upp med det senare.

Hoppas de här råden gav dig en liten hjälp på vägen. Ställ gärna en fråga i kommentarerna, eller fyll på med dina egna tips!

Läs också:
6 vanliga misstag på Facebook – och hur du undviker dem

7 tips – Lyckas på Facebook

Du har väl inte missat att jag svarar på frågor i Driva Egets expertpanel i magasinet? Ställ gärna en fråga till mig så kanske jag besvarar just den i ett kommande nummer. Här är två frågor jag svarat på kring Facebook:

Hur får jag fler följare i sociala medier med en tävling?
Hur får jag fler Facebookföljare?

Vill du ha ett mejl när jag uppdaterar bloggen så mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Webbskolan del 10
4 grymma nyheter på Instagram

BloggDu har väl inte missat att bilddelningstjänsten Instagram nyligen lanserat massor av nya funktioner som du som småföretagare kan dra nytta av?

Minst var fjärde svensk har ett konto på Instagram, så att synas där och knyta kontakter kan ge dig massor av merförsäljning.

cecilie-ostvikDet är bland annat småföretagaren Cecilie Östvik i Linköping ett exempel på. Jag intervjuade henne till Driva Egets stora sociala medier tema vid årsskiftet och hennes entusiasm för det sociala mediet var riktigt smittande. Hon berättade att hon lockade kunder till både sin webbshop och fysiska butik.
– Jag ser direkt när jag lägger ut en bild på en produkt på Instagram att det säljs mer av den i webbshoppen. Lägger jag dessutom fram varan i min fysiska butik dröjer det inte länge förrän någon är där och fingrar på den och säger: ”Den där såg jag på Instagram”, sa hon då.

Här är hennes Instagram-tips till dig, oavsett vilket typ av företag du driver.
Här hittar du ytterligare fyra Instagram-tips från mig.

Nu kommer alltså flera nya funktioner som du kan dra nytta av:

1. Nu kan du posta avlånga bilder och filmer

 avlångtformatinstagramavlångtformatinstagram2
Äntligen! Nu slipper du lägga tid på att få till det fyrkantiga formatet som tidigare var Instagrams signum. Nu kan du nämligen ladda upp både stående och liggande bilder och filmer. Inget mer ihopkurande i mitten av skärmen, alltså.
“Vi vill göra det enkelt och roligt för dig att dela ögonblick på precis det sätt du vill”, skriver Instagram.
Hurra!

För att göra en bild avlång är det bara att trycka på den lilla runda ringen med två hakar i i nedre vänstra hörnet på bilden i redigeringsläge.

 

2. Nu kan du använda alla filter på filmer – och justera intensiteten
Instagram satsar nu mer och mer på video. Nu fungerar alla filter även på filmer. Dessutom kan justera intensiteten av filter även på videoklipp du laddar upp.

Har du ännu inte gjort det kan det alltså vara läge att testa att ladda upp ett filmklipp från din verksamhet eller på dina produkter – det kan vara ett riktigt bra sätt att visa upp dem med ännu mer närvaro och känsla än en bild.

Du har väl inte missat Instagramklippet jag laddade upp på vår chefredaktör Camilla förra året? Se det här!

 

3. Nu kan du dela andras bilder med dina kontakter

Sedan 2013 har du kunnat skicka bilder och filmer privat till dina Instagramföljare med hjälp av Instagram Direct. Nu kommer äntligen flera nya funktioner.

Direkt under varje bild finns nu en pil som du kan klicka på för att dela den med upp till 15 av dina följare. Du kan nu svara på ett foto du har fått med ett eget foto - och du kan starta konversationer med text, och helt strunta i foton.

 

4. I oktober kommer annonser dyka upp på Instagraminstagramannonser
Instagram har rullat ut annonser över hela världen, och nu i oktober kommer de att börja dyka upp i svenska flöden.

Instagram kommer att plocka information från moderbolaget Facebook för att matcha annons och användare.

Detta innebär även att du nu kommer att kunna annonsera på Instagram, något som hittills bara varit förunnat utvalda företag i USA. Funktionaliteten för dig som vill annonsera kommer påminna om den som finns idag på Facebook.

Och kanske kan det vara en god idé att annonsera där. Statistik visar att Instagram-användare klickar sig vidare från en annons hela två och en halv gånger mer än från andra sociala medier.

 

Vad tycker du om alla nya funktioner? Något du kommer att använda i din verksamhet? Något du undrar över? Kommentera gärna!

Vill du lära dig mer om hur du kan marknadsföra dig på webben, i sociala medier och sätta en digital strategi för att sälja mer? I höst håller jag och Maja-Stina Skarstedt (som också skriver för Driva Eget, också varit webbredaktör här på sajten och som tidigare jagat klick på Aftonbladet) en kurs i marknadsföring på webben i Uppsala – läs mer och anmäl dig här!

Vill du få mejl när jag uppdaterar bloggen? Mejla ebba.arnborg@gmail.com.

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Webbskolan del 9 – Grundkurs i sökordsoptimering
Bästa SEO-tipsen: Så hamnar du överst i Google

BloggLyckas med sökmotoroptimering

När det gäller att lyckas med digital marknadsföring och hitta nya kunder via webben är sökordsoptimering något av det viktigaste du kan satsa på.

Det handlar om att hamna högst upp i Google när kunden söker efter det du kan hjälpa till med.

Det är lättare än du tror! Till din hjälp finns det massor av tips. Här har jag sållat ut det viktigaste till en grundkurs för att lyckas med sökmotoroptimering:

 

Steg 1. Välj rätt sökord

 

Det är svårt att bli bäst på allt. För att nå högst upp i sökresultatet är första steget att välja vid vilka sökningar. Satsa på några sökord eller fraser.

Det kan vara både enstaka eller flera ord, eller hela sökfraser, fler och fler sökningar på Google görs i form av en fråga. Har du en webbshop för skor kan det till exempel vara ”skor”, ”skor online” eller ”Var hittar jag billiga skor online?”.

Här är mina bästa tips för att välja rätt:

1. Utgå från kunderna
Tänk igenom vilka dina kunder är. Vad skulle just de skriva i Googles sökfält när de letar efter svar där dina tjänster kan hjälpa dem? Varför inte fråga befintliga kunder vad de skulle söka på?

2. Väg in konkurrensen
Försök välja ord som många söker på men där inte de allra största företagen med mest muskler försöker vinna samma ord.

3. Använd Googles verktyg
Gissa inte bara. Google har flera bra verktyg där du kan hitta vad som är populärt att söka på.

Google Trends listas populära sökningar. Du kan också skriva in sökord och se hur populära de är, jämföra med andra sökfraser och få förslag på liknande söktermer – för att kunna välja det som flest söker på. Obs: siffrorna är inte antal sökningar utan ett tal för att visa popularitet jämfört med andra liknande sökningar.

Du kan även hitta sökord med hjälp av Googles annonsverktyg Adwords. Vill du inte annonsera så behöver du inte fullfölja registreringen. Börja skapa ett konto och skriv under ”sökord” in dina, då ser du hur många sökningar som görs på dem och kan klicka på knappen ”mer liknande” som dyker upp om du för musen över sökordet för att få förslag på andra liknande sökord. Har du redan ett konto kan du välja ”sökordsplaneraren” under ”verktyg” i menyn.

 

Steg 2. Anpassa ditt innehåll

 

När du har valt just dina sökord gäller det att göra allt för att Google ska förknippa din sida med dem. Skapa därför innehåll kring dina sökord. För att lyckas med din sökordsoptimering tänk på följande tips:

1. Jobba aktivt med texterna
Använd sökorden i rubrik och ingress på alla undersidor. Självklart ska orden även ingå i brödtexten, mycket, ju högre upp i texten desto viktigare.

Se dock upp så att du inte använder sökorden FÖR mycket. Då kan Google tolka din sajt som en nonsens-sida som bara försöker locka trafik och du åker ner i sökresultaten. En tumregel är att ditt innehåll ska kännas naturligt och intressant. Vilket givetvis också är viktigt för dina besökare.

2. … och glöm inte dina bilder!
Döp även dina bilder till relevant sökord. Detta snappas upp av Google – och du kan få träffar även i Googles bildsök. Har du möjlighet att skriva in en alt-text för varje bild i ditt CMS-system så skriv in dina sökord även här.

 

Steg 3. Få besök och länkar från andra

 

Det viktigaste för Google är att leverera bra och relevanta sökresultat, det är hela deras affärsidé. Därför prioriteras sajter som Google bedömer att andra verkar tycka är bra. Det vill säga sajter med många besökare som stannar länge, och som många tipsar om genom att länka till. Därför är den här delen jätteviktig:

1. Se till att få mycket besök till sidan
Be släkt och vänner besöka sidan. Länka till den så ofta som möjligt, till exempel från pressmeddelanden och i botten av alla mejl. Gör inte missen att du exempelvis gör en film, lägger upp den på youtube och länkar dit – utan infoga allt innehåll på din sajt och länka till det där.

2. Be andra länka till din sajt
Be vänner, samarbetspartners eller kunder länka till dig, kanske i utbyte för en länk tillbaka? Eller dela med dig av intressanta tips inom ditt område och låt andra få lägga upp delar av innehållet med en länk till dig.

3. Dela din sajt i sociala medier
Att dela din sajt på sociala medier (glöm inte Google+ som Google av förklarliga skäl prioriterar!) har blivit oerhört viktigt. Dels kan det ge besök, dels räknas det som flera länkar till din sajt. Dessutom blir även inläggen i sociala medier träffar i sökresultatet, som folk kan klicka in på och sedan vidare till dig…

4. Få besökare att dela
Få även andra att dela din sajt i sociala medier, med hjälp av ”dela”-knappar. Addthis är ett gratisverktyg för detta där du också får statistik över hur mycket ditt innehåll delas.

5. Se över din länkstruktur
Länkar till en sida ger den alltså högre ranking, det gäller även mellan sidor på din sajt. Satsar du extra mycket krut på en sida se till att den länkar till alla undersidor som också ska dyka upp för samma sökord – så smittas de av huvudsidans SEO-boost. Och omvänt, se till att ha länkar till din huvudsida på alla undersidor så ökar SEO:n för den.

 

Steg 4. Se över det tekniska

 

Även hur din sajt är byggd tekniskt är viktigt för din ranking. Här är några saker du kan göra:

1. Använd Google webmaster tools
Registrera dig och ladda upp en sajtkarta i Googles webmaster tools, se om du får felmeddelanden eller förslag där som du kan åtgärda.

2. Mobilanpassa sajten
Se till att din sajt är mobilanpassad, annars kan den ranka sämre vid sökningar från mobiltelefoner. Läs mer här.

3. Se till att sidan är snabb
En sajt som tar lång tid att ladda in kommer Google välja att visa längre ner i sökresultatet. Så se till att du till exempel inte har för stora bilder och ställ krav på dina tekniska leverantörer.

 

Steg 5. Följ upp – och skruva vidare

 

För att veta om dina ansträngningar gör nytta eller om du behöver byta ord eller skruva vidare på texter måste du följa upp dina sökningar statistiskt. Det gör du med fördel i Googles statistikverktyg analyticsLäs min grundkurs till Google analytics här.

Under fliken “förvärv” i Google analytics välj “all trafik” -> “kanaler” -> “organic search” så kan du under ”sökord” se vilka sökord som ger mest trafik och under ”källa” vilken sökmotor. Använder du Google webmaster tools har du tillgång till dem i Google analytics under fliken ”förvärv” -> “sökmotoroptimering”.

 

Steg 6. Komplettera eventuellt med adwords

 

Kanske vill du även lägga lite budget på att annonsera vid sökresultatet i Google? Läs mer om hur du lyckas med det här.

 

Jag hoppas du har fått smak på sökordsoptimering och hittat något tips du kan dra nytta av. Fler tips kommer framöver, och har du frågor så ställ dem gärna som en kommentar! Vill du ha mejl när jag uppdaterar bloggen? Mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela post
Kommentarer (2)
  • Bra tips men saknar:
    “Skriv en riktigt bra text som fångar läsaren och som gör att han eller hon vill den till flera”.
    Det måste ju ändå vara det viktigaste eller hur?

    Marie

    2016-03-13 13:59

    Svara

  • Hej Marie
    Texten som man skriver är också mycket viktigt, det är både för Sökmotor spindeln och en riktig människa som ska “nappa” för dina tjänster eller produkter.
    Sedan är det viktigt att besökaren kan “dela” artikeln ifall hen tycker att den är “grym”.
    Men i slutändan fyller dessa ingen funktion ifall artikeln inte sprids ut på rätt sätt, den får ingen “traction”. Man måste helt enkelt förstärka den och skapa tillbaka länkningar till den.
    Om du vill kan du läsa om detta och hur det kan gå till: http://www.gomogroup.com/nyheter/content-marketing-for-hemsidor/
    Väl mött.
    @Ebba, tack för en bra artikel, många punkter som man glömmer :)))

    Reza Ghazizadeh

    2016-06-03 11:09

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Webbskolan del 8:
Rivstarta din webbhöst – 7 smarta tips

BloggHej, hoppas du har haft en fin sommar och är laddad att rivstarta hösten!

När jag var liten älskade jag att köpa block, pennor och bänkpapper inför skolstarten och drömma om allt hösten skulle föra med sig. Nu hittar jag inspiration i att planera och fixa inför hösten i mitt företag. Gör det du också!

Nu är en perfekt tid att se över hur du kan finslipa din webb och sociala medier i höst. Målet: att bygga ditt varumärke, nå ut till nya och befintliga kunder – och sälja mer.

Här är mina bästa tips:

1. Städa
Se över så att all information på din egen hemsida/blogg/facebooksida är korrekt. Du vet sådant som du skrev in för flera år sedan och som du sedan blivit hemmablind för, till exempel under fliken “om” på Facebook.

Har du ingen Facebooksida? Här berättar jag hur du kommer igång i 7 enkla steg!

 

2. Uppdatera
Passa på att se över alla texter och rubriker så att de är tydliga, läsvänliga och lockande. Lägg också in info om vad som händer i företaget i höst.

Finslipa dina texter rätt – här ger jag 4 tips för att skriva texter som blir lästa och här berättar jag hur du sätter en bra rubrik – lockar fler besökare och säljer mer.

3. Inventera
Försök se på din webbnärvaro utifrån med fräscha ögon. Ser det bra ut eller vill du förändra något? Har du funktioner på din hemsida som du länge tänkt att du ska lägga till, ta bort eller utveckla? Eller kanske något nytt verktyg du funderat på att skaffa? Fixa INTE det nu. Men skriv ner det – rubbet.

4. Vad säger andra?
Sök på dig själv på Google och se så att träffarna som kommer upp är bra och relevanta. Glöm inte att kolla att du dyker upp på rätt adress på Google maps. Kan någon ha recenserat din verksamhet på andra sajter – som Yelp och Tripadvisor – se över vad det står där.

Inte nöjd med resultatet? Läs hur du fixar det här!

5. Dra lärdomar
Fundera över hur våren gick – och glöm inte att titta på din statistik. Vad gjorde du bra och vad kunde ha gjorts bättre? Vad lärde du dig? Vad vill du ta med dig in i hösten?

Följer du inte upp hur det går för din hemsida statistiskt – det vill säga hur många besökare du har och vad de tittar på? Dags att ändra på det – ta hjälp av min grundkurs i Google analytics!

6. Planera
Gör nu en plan för hösten. Vilka kanaler ska du synas i? Hur ofta ska du uppdatera – och med vad? Vem (om ni är flera) ska göra vad? Vad vill du göra annorlunda mot i höstas? Gå tillbaka till din lista från punkt 3 ovan och se över vad du ska verkställa.

7. Sätt smarta mål
Glöm inte att sätta konkreta mål som du kan följa upp – och fira(!) när du når. Kom ihåg att de ska vara smarta – det vill säga Specifika, Mätbara, Accepterade (av alla som ska uppfylla dem), Realistiska och Tidsbundna (ha en tydlig deadline).

Lycka till!

Dela post
Kommentarer (1)
  • Hej Ebba! Jag tar gärna emot ett mejl när du uppdaterat webbskolan. (När jag mejlade dig fick jag ett autosvar om att du slutat på LRF Media.)

    Allan Dalqvist

    2015-08-24 21:28

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Webbskolan del 7:
6 vanliga misstag på Facebook – och hur du undviker dem

BloggKnappast någon har väl missat att sociala medier är ett väldigt bra sätt att nå ut till sina kunder idag. Till exempel finns hela 70 procent av Sveriges befolkning på Facebook, och ännu fler kan se din Facebooksida genom en sökning på Google.

Jag har nyligen flyttat och då jag är gravid bestämde jag mig för att anlita en flyttfirma. För mig var inte priset det absolut avgörande, utan att resultatet skulle bli bra.

För att hitta en firma gjorde jag som jag nästan alltid gör: Googlade. Flera Facebooksidor kom upp, och de avgjorde faktiskt mer än informationen på hemsidan.

Nedan berättar jag varför och listar några misstag som det gäller att undvika på Facebook.

1. Du bemöter inte kundkritik
Jag förstår att alla kunder inte alltid blir nöjda, och jag kan bara gå till mig själv för att inse att det säkert är vanligare att missnöjda kunder hör av sig än de som tycker resultatet blev bra. Men för mig som potentiell kund vill jag då se att eventuella klagomål hanteras på ett bra sätt.

Så hör någon av dina kunder av sig på Facebook med ett klagomål gäller: ignorera det inte, skyll inte ifrån dig utan bemöt kunden schysst och med erbjudande om kompensation men ta sedan diskussionen vidare över telefon (obs! DU ska ringa, inte be dem ringa din kundtjänst).

Kom ihåg också att öppna för dialoger med dina följare och kunder (även de nöjda) genom att ställa frågor och be om kommentarer.

2. Du slutade uppdatera 2013
Jag förstår också att det är svårt att hinna med sociala medier. Men om senaste uppdateringen är 2013 funderar jag som blivande kund på vad som hände sedan. Du behöver inte uppdatera ofta, men någon gång i månaden åtminstone.

3. Du är anonym
Det finns inga bilder på personer och inget inlägg är underskrivet med namn. Då undrar jag som kund vem som egentligen ligger bakom företaget och det sänker trovärdigheten. Satsa istället på bilder på dig själv och personalen, varför inte göra korta intervjuer med dina anställda (det räcker med några rader, till exempel: vem är du och vad är det bästa med att jobba här)?

Missa inte att fylla i all uppgifter under “om”, tänk på att det här är ditt skyltfönster så gör det lätt för kunden få reda på all viktig information om ditt företag.

4. All information är (ofta ointressant) reklam
När du uppdaterar så måste du tänka utifrån kundens perspektiv (vad vill de läsa) och sluta tänka inifrån och ut (vad vill jag berätta). Undvik exempelvis att bara posta inlägg som “köp min produkt” eller “här är våra nya profilkläder” eller “vår kund har gett ut en film som du kan se här”.

Satsa istället på sådant jag som kund är nyfiken på eller kan ha nytta av. Vill du sälja en produkt berätta något intressant om den istället för att bara skriva “köp”. Visa på nyttan med den, väck kundens nyfikenhet. Då ökar chansen till försäljning.

Annat bra innehåll kan om du är en flyttfirma vara korta presentationer av dina anställda (vem kommer hem till mig?), konkreta flyttips, tips på vad man bör tänka på för att få ut så mycket som möjligt av sin flytthjälp, intervjuer med nöjda kunder, bakom kulisserna-bilder, viktig information som att ni är försenade just idag på grund av snöstorm (skriver jag medan solen strålar utanför fönstret) eller information om dig själv för att bygga bilden av dig och ditt varumärke som någon man kan lita på.

Posta gärna erbjudanden också, men varva med tips och varumärkesbyggande-inlägg.

5. Du missar att posta bilder
Text i all ära, men inlägg med bilder blir lästa i mycket högre utsträckning än de utan. De fångar ögat i Facebook-flödet. Dessutom väcker de känslor och engagemang. Och de visar vem du är, om du vågar synas på bild vill säga.

6. Du har ingen strategi och följer inte upp vad som fungerar
Den här punkten tänkte jag berätta mer om i ett kommande inlägg för det är ju egentligen här själva kärnan ligger. Du behöver tänka igenom varför du finns på Facebook (exempelvis bygga trovärdighet mot nya kunder) hur du ska uppnå det (se exempel ovan) vem som ska posta, när och hur ofta och inte minst hur du mäter detta så att du ser vad som fungerar (i just det här fallet exempelvis genom att vid bokning fråga om kunden sett er Facebooksida).

Bonuspunkt: Du finns inte på Facebook
Du kanske tycker att det här är en fuskig punkt så jag numrerar den inte. Självklart är det ett fullt rimligt ställningstagande att skippa Facebook. Men för just mig som kund innebär det att du väljs bort framför andra liknande leverantörer som har Facebook. Vågar du chansa?

Tillägg: Du anordnar en tävling som bryter mot reglerna
Jag fick en kommentar om att många företag ordnar tävlingar för att få fler följare, vilket är ett bra knep. Men! Många bryter både mot Lotterilagen och Facebooks regler. Se upp så att inte du är en av dem, i den här artikeln reder jag ut vad som gäller: Få fler följare i sociala medier med en tävling

Skriv gärna till mig på ebba.arnborg@gmail.com och berätta om ditt företag och vilken målsättning ni har med att finnas på Facebook, så kanske jag använder just dig som exempel på hur man kan skapa en bra strategi för detta.

Har du frågor om webbkommunikation (hemsidor, sociala medier, nyhetsbrev…) så mejla gärna dem också så kanske de blir grunden för nya inlägg.

Mejla också om du vill ha ett mejl från mig när jag uppdaterar den här bloggen.

Allt gott och se upp för snöstormar!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
WEBBSKOLAN DEL 5:
Grundkurs i Google analytics

BloggFör att veta om dina insatser på webben ger resultat behöver du mäta din trafik. Genom att analysera siffrorna kan du anpassa dina insatser och ständigt bli bättre. Läs hur du gör här.

Att använda Google analytics för att mäta och analysera din trafiksiffror på webben är både enkelt och gratis. Du registrerar ett konto och implementerar html-taggar på sajten du vill mäta. Sedan kan du logga in och följa hur det går. Men se upp! Det är lätt att bli beroende.

Du kan grotta ner dig i detaljer av alla möjliga slag i Google analytics, men här kommer en grundläggande genomgång:

Du kan till exempel se:

  • Hur många besökare du har på sajten
    Av detta kan du dra slutsatser kring hur många av dem som du har nått med information om att din sajt finns som är intresserade av det du erbjuder – alltså: fungerar din insatser i andra kanaler?
  • Vilka undersidor på sajten som får flest besök
    På så sätt kan du lista ut vilket av ditt innehåll besökarna är mest intresserade av – kan du utveckla det och producera mer av det?
  • Hur besökarna hittat till dig
    Se om dina besökare har kommit från exempelvis Facebook, Google eller skrivit in din sida direkt i webbläsarens sökfönster. Av detta kan du dra slutsatser om vilken av de insatser du gjort i andra kanaler för att locka trafik till din sajt som har gett effekt – kan du utveckla och göra mer av detta? Eller är det någon av kanalerna som ger mindre trafik som du kan satsa mer på?
  • Hur länge besökarna stannar
    Detta avslöjar hur väl du lyckas behålla dem hos dig. Drar de direkt eller blir de nöjda med vad de hittar – behöver du utveckla något för att få dem att stanna längre?
  • Konverteringar
    Exempelvis antal sålda varor, eller antal nyregistreringar på nyhetsbrev – kan du få fler?
  • Besökarnas tekniska förutsättningar
    Se till exempel vilken webbläsare de surfar från, och om de surfar från mobil eller dator. På så sätt kan du se till att din sajt är anpassad för majoriteten av dina besökare – behöver den uppdateras?

 

Så här ser huvudmenyn ut:

Skärmavbild 2015-02-04 kl. 15.01.27

Realtid – här kan du se hur många som är inne på din sajt just nu, varifrån de kommer och vilka sidor de tittar på.

Målgrupp – se antal besökare, sidvisningar, tid på webbplats och avvisningsfrekvens (hur stor andel som inte stannar på din sajt utan surfar vidare direkt) för en viss period. Se också vilken webbläsare dina besökare har, om de surfar från mobil eller dator och var de geografiskt kommer ifrån.

Förvärv – här ser du hur dina besökare hittar till dig. Kommer de från sociala medier (se vilka och vad som lockat), från andra sajter som länkar till dig, så kallad hänvisningstrafik (se vilka och vad de länkat till) från sökmotorer (se vad de sökt på) eller har de skrivit in adressen till din sajt direkt i webbläsaren, så kallad direkttrafik, i det senare kan även nyhetsbrevstrafik ingå.

Beteende – här ser du vad på din webbplats som besökarna tycker är intressant. Se vilka sidor som fått flest besök och hur besökarna navigerar på sajten. Även här kan du se varifrån besökarna hittat till dig (exempelvis sökmotorer, sociala medier eller om de gått direkt till din sida självmant), men under det här menyalternativet utgår du från en specifik undersida (exempelvis “om oss”) istället för en källa (som Facebook) som du gör under “Förvärv”-valet i menyn.

Konverteringar – här kan du aktivera olika sätt att se hur många konverteringar som gjorts på sajten. Till exempel hur många köp som har gjorts i din webbshop och var har den trafiken kommit från – kanske ingen som kommer från Facebook någonsin köper något, hur ska du hantera det? Det kan även vara andra saker, som hur många som har fyllt i ett kontaktformulär, eller laddat ner din pdf med prisuppgifter. Följ upp hur väl dina olika kampanjer lyckats.

 

Filtrera dina resultat över tid:

Skärmavbild 2015-02-04 kl. 15.00.44

Statistiken för de olika menyvalen visas i grafer för en viss tidsperiod. Du kan själv välja vilken genom att klicka på datumet uppe i högra hörnet och klicka i de datum du vill se statistik för.

Välj även om du vill jämföra resultatet med en tidigare tidsperiod. Exempelvis samma dag förra veckan. Då kommer båda kurvorna upp i samma graf och du får procentvärden för hur din trafik ökat eller minskat.

Klickar du i “jämför med” får du automatiskt fram en graf över en tidsperiod precis innan den du valt. Väljer du till exempel att se statistiken för måndag och tisdag en vecka och klickar i “jämför med” får du även en graf över lördag och söndag.

Kanske mer intressant kan vara att jämföra med måndag och tisdag veckan innan? Välj då “anpassat” i rullmenyn bredvid checkboxen “jämför med” sedan kan du välja vilka datum som helst att jämföra med.

Du kan även välja att se statistik uppdelad på månad, vecka, dag eller varje timme. På så sätt kan du se exakt hur många fler eller färre som surfade in till din sajt klockan 13-14 måndag den här veckan jämfört med förra veckan, till exempel.

 

Filtrera dina resultat djupare:

Skärmavbild 2015-02-04 kl. 15.44.16

När du får fram statistik utifrån huvudmenyn kan du självklart gräva ner dig ännu djupare i den.

Du kan dels välja att lägga till ett eller flera segment att jämföra med, exempelvis besökare som kommit tillbaka jämfört med besökare som bara besökt sidan en gång under den tidsperiod du valt. Klicka på “lägg till segment” så får du fram olika menyalternativ att laborera med.

Välj vad som ska visas i grafen bland de menyalternativ som finns ovanför den till vänster. För att jämföra två statistikvärden kan du lägga till ett genom att klicka på “välj ett mätvärde”, då dyker båda upp som kurvor i samma graf.

 

Min uppmaning blir nu att ge dig ut i menyalternativen och experimentera! Skriv gärna en kommentar nedan om det är något du vill veta hur man hittar så kanske jag kan skriva ett fördjupande inlägg kring det i framtiden. Lycka till!

Nästa gång kommer jag att skriva mer om att sätta en rubrik som lockar till klick. Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
WEBBSKOLAN DEL 4:
Så hittar du din vinkel – steg för steg

BloggDags för ett nytt inlägg i webbskolan – här lär du dig hitta en intresseväckande vinkel för att göra dina texter tydliga och locka fler läsare.

Jag har tidigare gått igenom 5 sätt att nå dina kunder på webben och 4 tips för att skriva texter för webb

Men det allra viktigaste med din text är ju självklart innehållet. Vad det är du berättar. Det gäller de allra flesta texter, men eftersom läsare online är så sjukt kräsna (som vi konstaterat här) måste du tänka till en extra sväng.

Du vet ju såklart att det du vill berätta är superintressant, men hur får du dina kunder att förstå det?

Som jag skrivit tidigare: Det är lätt att surfa vidare till andra sajter. Alltså måste du göra det attraktivt för dina läsare att stanna kvar hos dig. De måste på ett lättillgängligt sätt hitta svaret på det de är ute efter eller något intressant som de bara inte kan sluta läsa.

Du måste skriva kort och intresseväckande. För det måste du hitta en tydlig vinkel på din text. Du måste fundera ut vilket syfte din text fyller hos dina läsare för att veta vad som är viktigast att lyfta fram. Du måste ha en krok som gör att just din text blir intressant.

Hur gör man då det? Jo, genom att besvara följande frågor hittar du den:

Steg 1: Bestäm målgrupp
Vem ska läsa din text? Vem är din kund?

Steg 2. Utgå från målgruppen
Varför ska de läsa, vad får de ut av det (utifrån deras perspektiv – inte ditt)?

  • Har de en fråga som du kan besvara?
  • Har du kunskap som kan locka dem?

Steg 3. Fundera igenom ditt ämne – hitta kärnan

  • Vad skulle du ringa upp och berätta för dem om ditt ämne om du bara hade 30 sekunder?
  • Vad skulle du snabbt berätta för dem om ni möttes i en hiss?
  • Vad om ditt ämne skulle du ringa upp nu och berätta för din bästa vän?

Steg 4. Hitta intresseväckaren
Vad skulle du säga snabbt om ditt ämne på en middagsbjudning (en eller två meningar) som skulle locka någon att be dig berätta mer?

Setg 5. Titta igenom dina svar
Det är din vinkel. Den använder du sedan för att lägga grunden till din text och din rubrik.

Till exempel kanske du vill berätta om en ny tjänst du erbjuder eller en ny produkt du har köpt in. Tänk då igenom vad som kan locka dina sajtbesökare.

Tänk dig att du står ute på stan och ser stressade personer jaga förbi – vad skulle du säga till dem om din produkt eller tjänst för att få dem att haja till och stanna kvar?

Säg att produkten är en mössa. Gäsp. Men säg att den ser ut som en uggla. Va? Din vinkel är alltså inte att du har köpt in en mössa, utan att den ser ut som en uggla.

Eller säg att du är personlig tränare och kostrådgivare och vill skriva om det. Istället för att bara berätta om dig själv och dina tjänster kanske du ska vända på steken. Varför ska man träna hos dig?  Jo människor som motionerar och äter rätt mår bättre och lever längre. Då kan din vinkel vara att du kan hjälpa läsaren leva längre och må bättre.

Mitt tips är att använda det här verktyget när du berättar om ditt företag på webben. Välj ut en bit i taget och gör flera olika texter med vinklar som är så intresseväckande att du skulle berätta om dem för bordsgrannen på en middagsbjudning. Länka sedan vidare mellan dem. Det kommer underlätta för dina läsare och göra att ditt erbjudande blir tydligare och öka möjligheten att nå ut till fler.

Nästa gång kommer jag att skriva mer om att sätta en rubrik som lockar till klick. Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
WEBBSKOLAN DEL 3
Nå ut på webben – 4 tips för att skriva texter som blir lästa

BloggVill du berätta om ditt företag och dina tjänster på nätet så att dina kunder vill läsa? Så här lyckas du.

Egentligen är det konstigt att prata om att skriva för webben. Och ställa det mot att skriva för papper. Riktigt så enkelt är det inte.

Vi läser ju inte IKEA-katalogen, TV-manualen, morgontidningen eller ett magasin på samma sätt, och alltså är texterna i dem fundamentalt olika. Samma sak gäller på nätet.

Att nå ut på webben handlar, precis som med alla typer av texter, om att sätta dig in i din målgrupps situation. När och varför läser de det du skriver?

Dessutom är det bra att tänka på sökmotorsomptimering (men det berättar jag om en annan gång läs så länge mer om det här).

Men det finns några generella saker att ha i åtanke. Här är 4 tips:

1. GÖR DET LÄTT ATT (SKUM)LÄSA
När vi surfar runt på webben scrollar vi snabbt igenom innehållet tills vi hittar det vi är på jakt efter, eller något intressant.

Vill du att dina läsare ska hitta det du vill berätta är det därför bra att göra det lätt för dem att läsa.

Satsa på korta stycken – framförallt om dina texter ska läsas i mobilen, och de ska de med all säkerhet. Du kan också fetmarkera första meningen i vartannat eller tredje stycke, eller använda mellanrubriker.

Dessutom kan du underlätta skumläsning genom att bryta ut faktarutor, skapa punktlistor och fetmarkera viktiga ord.

 

2. SKRIV DET VIKTIGASTE FÖRST
Det sägs att vi läsare i snitt hittar något intressant på var femte sida vi besöker. Det präglar såklart våra förväntningar. Vi läser misstänksamt, redo att dra vidare om det inte är vad vi söker.

Du behöver alltså lyfta upp det dina läsare vill läsa högt upp, och övertyga dem om att de är på rätt ställe. Glöm långa utläggningar – utan kör pang på rödbetan!

Du behöver inte börja med att berätta bakgrunden och rapa all fakta kronologiskt. Börja istället med det som är spännande och mest relevant för läsaren, fyll sedan på med fördjupning, bakgrund och fakta. På så sätt kan läsaren bara inte sluta läsa.

 

3. UNDVIK LÅNGA OCH KRÅNGLIGA TEXTER
Du har kanske hört det förut, men du har bara 3-4 sekunder på dig att fånga läsarens intresse innan den drar vidare till någon annan sida. Det finns såklart undantag, som specifik information man måste ta till sig, tänk nyheter om avdrag på Skatteverket.

Svårflirtade och inte rädda för att vara otrogna, det är en tuff målgrupp du skriver för på webben. För att hålla kvar läsaren gäller det att skriva kort och konkret.

Bara för att du vill berätta någonting kan du inte räkna med att någon ska läsa, allra minst på webben där en mer lättläst text kan vara så lite som två knapptryck bort. “Kill your darlings!”.

 

4. UTGÅ FRÅN LÄSAREN
Även om vi faktiskt kan läsa även långa texter på webben (längre än på papper om vi är intresserade av ämnet) finns det forskning som visar att korta texter ofta ändå är bäst. Vi läser till om med mindre av texten ju längre den är, menar forskaren Jakob Nielsen. Även om det här beteendet kan förändras ju mer vi vänjer oss vid att läsa på webben.

Utgå från situationen när du bestämmer längden på din text. Tänk på att du också kan skriva flera artiklar om samma ämne istället för en riktigt lång, och länka vidare emellan.

Som med de flesta texter gäller det att hitta vinkeln på din text – att utgå ifrån anledningen till att någon vill läsa den, inte anledningen till att du vill skriva den.

 

Nästa gång kommer jag att presentera frågorna som hjälper dig med sista punkten – att skriva utifrån din läsares perspektiv.

Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

WEBBSKOLAN DEL 2:
Locka kunder på webben – 5 surftyper och hur du når dem

BloggSom småföretagare är webben ett fantastiskt verktyg för att nå dina kunder. Men det räcker inte med att bara skapa en hemsida, en blogg eller en Facebook-sida.

Du måste ju också få dina kunder att hitta dit, stanna kvar och läsa, och engageras att dela vidare eller ta kontakt med dig för att köpa dina varor eller tjänster.

För att lyckas måste du förstå just din målgrupp, hur den beter sig och när den kan komma i kontakt med just ditt webbinnehåll.

Här är fem olika surftyper och hur du når dem.

1. Letaren
Söker specifik information, oftast genom att använda en sökmotor som Google.

Så kan du nå dem: Genom att ha bra information på din hemsida som matchar det din kund söker efter som rör det du erbjuder, och dyka upp högt i sökmotorer.

Exempel: Driver du en cateringfirma kan det handla om att ha en sökmotoroptimerad hemsida med information om dina tjänster och priser. Dessutom kan du lägga ut festrecept, tips på dukning och råd kring budget för fester. På så sätt kommer du även upp i sökresultaten när någon funderar på andra saker kring en fest än just att hitta en cateringfirma. Genom bra information om dina tjänster vid sidan av tipsen kan du locka någon att anlita dig istället för att göra allt själv.

Läs mer: Lär dig sökmotoroptimera din sajt här.

2. Nyhetssökaren
Letar nyheter, såväl världsnyheter som mer privata, på tidningssajter, i RSS-flöden, i bloggar, i mejlens inkorg eller i sociala medier.

Så kan du nå dem: Genom att synas i media, ha en uppdaterad blogg, ett bra nyhetsbrev och skapa information som delas (av dig själv och andra) i sociala medier.

Exempel: Driver du en cateringfirma kan det handla om att lyckas bli intervjuad som expert i media. Dessutom kan du ha en blogg med tips på festdukningar och recept blandat med exempel på nöjda kunder som du lägger ut i sociala medier och sänder ut som ett nyhetsbrev till tidigare kunder.

Läs mer: Lär dig ta plats i media här och skapa kontakt i sociala medier här.

3. Tidsfördrivaren
Surfar mer planlöst, kanske på bussen i soffan framför tv:n eller i kön i mataffären.

Så kan du nå dem: Samma strategi som ovan, men lite mindre nyhetsvinkel och mer intresseväckande och tidlösa inlägg. Gärna personliga och spektakulära.

Exempel: Var mer personlig och våga använda humor. Som cateringfirma kan du dela roliga videoklipp, som ett galet youtubeklipp från ett bröllop, eller sätta ihop en lista med 10 riktigt snygga bilder på oväntade festdukningar.

4. Socialiseraren
Umgås med andra, i sociala medier, via mejl eller i forum.

Så kan du nå dem: Var aktiv i sociala medier, skriv mer personliga blogginlägg och nyhetsbrev och kommunicera i forum inom ditt område. Våga vara ännu mer personlig.

Exempel: Här handlar det om att vara mänsklig. Lyft egna frågor, misstag och lärdomar. Be om tips från dina besökare och följare. Skriv en personlig hälsning i dina nyhetsbrev.

Ta hjälp av besökare i forum, eller skriv svar i forum och länka till din hemsida eller blogg. Som cateringfirma skulle det kunna vara att gå in och svara på frågor i bröllopsforum. Eller starta en tråd ”fråga cateringfirman – allt om din bröllopsfest”. Det bygger ditt varumärke och får kunderna att få förtroende för dig. Se bara till att du har tiden att lägga.

Läs mer: Åre skidfabrik tog fram en ny skidmodell med hjälp av besökare i skidforumet Freeride. Läs hur de gjorde det här.

5. Shopparen
Är på jakt efter att handla. Vilken dröm, va!

Så kan du nå dem: Ha en bra webbshop, kort och gott.

Exempel: Som cateringfirma kan det innebära att ha ett bra beställningsformulär på din hemsida.

Läs mer: Här lär du dig starta webbshop på en dag.

Jag kommer gå in på hur du lyckas med de här olika delarna mer i detalj framöver. Nästa gång kommer jag gå igenom hur vi läser på webben och tipsen som hjälper dig att skriva fängslande texter. Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Webbskolan del 1:
Så får du fler klick i ditt nyhetsbrev

BloggVill du ha många besökare till din sajt eller blogg? Då kan nyhetsbrev vara ett alternativ. Få fler att klicka i dem – här är fyra sanningar och nio tips för att lyckas.

Hej, nu drar jag igång webbskolan. Och som jag lovade i mitt blogginlägg igår börjar jag med att ge några tips för hur du får fler klick i ditt nyhetsbrev (jag kommer att gå in på tipsen mer i detalj framöver).

Nyhetsbrev kan vara bra för flera olika saker. Du kanske vill att kunden ska klicka in och använda något verktyg, läsa din blogg, köpa dina produkter, anmäla sig till en kurs eller boka konsulttjänster? Oavsett vad så gäller det att utgå från vad kunden vinner på det hela, hur du hjälper henne eller honom.

Först fyra sanningar:

1)   Det finns INTE en enskild framgångsfaktor för att lyckas med nyhetsbrev och webbinnehåll. Det är en samverkan av flera olika faktorer som gäller.

2)   Det finns inte en framgångsformel som gäller alla. Vad som fungerar för just dig beror på vad just dina kunder är intresserade av och vilken relation ni har.

3)   Det enda sättet att nå framgång är att: planera –> testa –> följa upp –> justera planen –> och testa igen. Och så vidare.

4)   Kunden är viktigast. Utgå alltid från vad som är bäst för den.

 

Psst: Vill du bara nå ut med information kanske du inte alls är intresserad av att personer klickar vidare till din sajt. Utan kan skriva allt innehåll direkt i mejlet. Då är det öppningsfrekvensen som är viktigast. Hur du får upp den berättar jag senare i veckan. Men punkt 1 till 4 nedan gäller även där.

 

Jag utgår här ifrån att ditt nyhetsbrev är uppbyggt med en eller flera artiklar som alla har rubrik, ingress och länk samt en bild.

 

1. Se till att dina mottagare vill ha ditt nyhetsbrev.
Det är väldigt viktigt att du bara skickar nyhetsbrev till personer som anmält sig för att få det, och att det är lätt att avregistrera sig.

Det är också viktigt att du inte skickar ditt nyhetsbrev för ofta. Det gäller att du har någonting nytt att berätta som du tror att dina mottagare verkligen är intresserade av.

Följ upp varje nyhetsbrev och se så att inte följarna avregistrerar sig – det är ett tecken att du kanske skickar för ofta, eller fel innehåll.

 

2. Skicka vid rätt tidpunkt.
Fundera på när det passar dina kunder att läsa ditt nyhetsbrev. Är det på jobbet? När under dagen har de troligtvis mest tid i så fall? Är det kanske på kvällen när de vill fördriva tid? Eller kanske på väg till jobbet när de kollar mobilen på bussen? Testa och se vad som passar bäst för dig – när du får bäst respons.

 

3. Bygg trovärdighet.
För att dina läsare ska vilja öppna ditt nyhetsbrev och klicka sig vidare till din sajt måste du ha byggt ett förtroende. De måste tro att det du vill berätta är relevant för dem. Därför är innehållet på din sajt otroligt viktigt. Kvalitén på det avgör allt.

 

4. Se över layouten.
Designen på ditt brev måste vara lättöverskådlig och intresseväckande. Satsa på bilder som fångar ögat.

Det måste vara lätt att se vad du förmedlar och var man kan klicka. Gör länkarna tydliga: en avvikande färg, feta eller understrukna. Sätt gärna en liten pil framför länken.

Kom ihåg att det måste vara snyggt och funktionellt i mobil. Testskicka till många olika mejlklienter och kontrollera både på dator och mobil att det ser bra ut.

 

5. Berätta inte allt.
Vill du få dina läsare att klicka vidare in på din sajt så får du inte berätta för mycket i själva nyhetsbrevet. Då finns ju ingen anledning att gå vidare. Men du får självklart inte heller berätta för lite. Berätta vad läsaren kan få reda på inne på din sajt – vilken fråga som besvaras – och varför den gynnas av det. Men inte exakt vad svaret är.

 

6. Sätt lockande rubriker.
Din rubrik måste vara intresseväckande och tydlig. Tänk att den ska kunna stå helt för sig själv, utan resten av texten, och ändå förstås.

Säg till exempel att du har en skönhetssalong och har skrivit ett blogginlägg om att du nu även erbjuder fiskpedikyr.

Skriv inte: ”Nu har vi en ny tjänst” utan exempelvis ”Nyhet: Låt fiskar äta dina fötter”.

Försök tänka att nyhetsbrevet är som en löpsedel eller första sidan på ett magasin, och ska väcka nyfikenhet och locka till läsning

 

7. Ha lockande ingresser.
I ingressen får du berätta för läsaren varför den vill läsa vidare inne på din sajt. Försök hålla dig kort och tänk dig in i vad som kan väcka intresset hos din kund.

I exemplet ovan ska du alltså inte skriva:
”Jag har länge velat erbjuda mina kunder någonting nytt och nu har jag startat ett samarbete med en leverantör som erbjuder fiskpedikyr. Det känns jättespännande! Fiskpedikyr är den senaste trenden och har många bra fördelar. Det kommer att få dina fötter att bli som nya igen. Vi kommer att testa tjänsten under den kommande månaden. Det går bra att komma in och boka in en halvtimme när som helst under dagen. Jag hoppas att du som kund vill komma förbi så kan jag berätta mer om vad det här innebär.”

Skriv istället till exempel:
”Möhippa? Sugen på att unna dig något nytt och spännande? Den här månaden kan du testa att få mjuka fötter – med hjälp av fiskar!”

En brasklapp: Har du bara några få kunder och känner allihopa väl så kanske det första alternativet, lite kortat, ändå fungerar bättre – det där vet du bäst.

 

8. Satsa på en säljande länktext.
Följ upp med en tydlig länk där du utnyttjar möjligheten att skriva en uppmaning. Använd gärna själva länktexten till att berätta vad läsaren får om den klickar där. En nödlösning är ”Klicka här!”

Om vi fortsätter på samma exempel som ovan kan du skriva ”Kom förbi och testa nya trenden – läs mer här!”

 

9. Jaga inte klick! Ha bra innehåll på din sajt.
Det kan ju låta som att jag säger emot mig själv nu. Ska man inte jaga klick? Nej. Bara massa besökare gynnar dig inte. Jag säger det igen: Det läsaren kommer till när den klickat måste leverera vad du lovat i nyhetsbrevet, och ge bra och intressant information. Du vill inte ha läsare som bara klickar in och lämnar din sajt direkt. Du vill ju att de ska göra någonting inne på din sajt och du vill ju bygga förtroende så att de kommer tillbaka.

 

Jag kommer gå djupare in i de här olika tipsen längre fram.  Och komma med ännu fler tips. Har jag missat något viktigt? Frågor? Fyll gärna i med en kommentar nedan!

Dela post
Kommentarer (1)
  • Tack för bra tips! Jag gör allt det där och lite till, det gäller att ha tålamod, tid och mer tålamod. Sökmotoroptimering är A och O, det skriver du inget om. Syns du inte på första sidan, helst topp tre, på Google finns du inte. Det är den krassa verkligheten.

    Jag har provat olika plattformar för min webbshop men beslutade i höstas att stänga ner min egen och enbart sälja genom fyndiq.se
    Jag får numer beställningar i princip varje dag, inför julen har det i snitt rört sig om 5-15 beställningar. Om dagen! Begrunda då hur många varor det finns att välja bland.

    Varför berättar jag detta? Jo, för det är en ännu snabbare, lättare och billigare väg att ta om du vill testa dina produkters attraktionskraft. All försäljning följs upp av Fyndiq och du får månadsrapporter där du kan följa varje kategori noggrant.

    Jag vet att det finns fler webbvaruhus (som jag kallar det) men Fyndiq har varit enklast att arbeta med, de har grym support och relativt liten provision. Du känner förmodligen till dem, men jag vill ändå tipsa om att tipsa om detta säljsätt!

    Petra Roman

    2015-12-21 10:40

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen