InspirationNär frisören Elin Johansson startade eget satsade hon på att synas genom sociala medier. Det fungerade – nu har hon 37 000 följare och så mycket kunder att hon inte kan ta emot fler.

Elin Johansson var nybliven frisörföretagare och behövde bygga ett klientel. Så hon plockade fram mobilen, fotade av frisyrer hon gjort och började lägga ut dem på instagramkonto ”@styleelin”. Där och då hade hon inte kunnat drömma om att hon skulle få 37 000 följare och bli en sociala medier-stjärna.

– Nej, verkligen inte. Jag hade precis blivit egen företagare och började hyra stol. Jag behövde kunder och tänkte att genom att visa upp vad jag gör så skulle de hitta mig och vilja gå till mig, säger hon.

Elins strategi var att satsa på att bli riktig bra på en sak – i hennes fall hårfärg. Genom att visa den typ av kund och stil hon ville ha, fick hon just dem elin-johanssonintresserade.

– Jag ville verkligen färga hår och jag hade precis börjat lära mig ”Ombre” färgningar. Det är enklare att få kunder när man fokuserar på en specifik sak. Jag säger alltid att: ”Det du lägger ut är det du får”. Jag bestämde mig för att lägga upp bilder på sådant jag ville göra – och det fungerade. Jag skapade mig min ”signatur”-kund. Efter kanske ett halvår var jag fullbokad månader framåt.

Elin lärde sig snabbt vad följarna tyckte bäst om. Utifrån det la hon upp en strategi så att hennes konto alltid skulle vara intressant. Det fungerade, följarna strömmade till. Vilket gjorde att hon blev headhuntad av Damernas Värld, som ville bygga upp Elins blogg till den största hårbloggen i Sverige.

– De två verktygen tillsammans blev startskottet för mig. Sociala medier är nyckeln till hela min karriär, att jag lärde mig att förvalta det på bästa sätt just då. Allt handlar om timing och jag lyckades pricka in min hype just vid rätt tillfälle.

Idag har Elin så mycket kunder att hon inte tar emot fler. Dessutom tjänar hon pengar på sina olika sociala kanaler. Och hon tycker att andra småföretagare borde haka på.

– Absolut, utan tvekan. Företagande utvecklas hela tiden och idag ser jag endast en väg att gå om man vill få kunder eller synas: sociala medier. Vi söker ständigt inspiration och till exempel Instagram är ett lätt och direkt verktyg för att synas snabbt och enkelt

Elins råd för att lyckas är att fokuserar på något specifikt.

– Satsa på det du är bäst på, visa varför kunder ska gå till just dig. Du vill få dem att vilja ha det du erbjuder, om du inte syns så blir det mycket svårare.

6 tips för att lyckas med företaget på Instagram

Vad vill du göra i ditt företag?
Tänk igenom hur du kan skapa inlägg som speglar det du helst vill göra och som attraherar just dina drömkunder. För de du når ut till är ju också de som du har potential att få som kunder, så det gäller att du når rätt publik för just dig.

Hitta din nisch
Vad är du bäst på? Det är lättare att få följare om du fokuserar på något specifikt.

Analysera och planera
Utvärdera hela tiden vilka inlägg som attraherar dina drömkunder mest. Gör sedan en plan framåt för hur du kan fortsätta skapa just sådana inlägg, så att du hela tiden är intressant.

Satsa på bra bilder
Snygga foton når en större räckvidd och skapar ett större engagemang.

Skriv hashtags
Med hjälp av ord som du skriver # före blir ditt inlägg sökbart. Inspireras av andra i din nisch. Läs mer här: Här är bästa taggarna för din bransch

Annonsera

Vill du öka räckvidden kan du köpa sponsrade inlägg, se till att välja rätt målgrupp och testa olika kampanjer. Läs mer här:

Så lyckas du med din facebookannonsering

8 tips så lyckas du med adwordsannonsering

Hitta nya kunder på Instagram