Guide / NätaffärerVad ska man tänka på när man annonserar, hur mycket pengar ska man spendera och vad kan man förvänta sig för resultat? Läs del 3 i vår Facebookskola med experten Jimmy Jakobsson från Ingager.

Svaren på frågorna ovan varierar givetvis beroende på vilken typ av verksamhet du bedriver och vad du har för syfte med annonseringen. Facebooks betalningsmodell är en rörlig auktion som premierar bra innehåll, några exakta prismodeller finns alltså inte.

En algoritm bestämmer vem som ser vilka inlägg, men du väljer självklart din egen målgrupp. Löpande blir det också allt svårare med viral spridning, så annonsering blir allt viktigare om du vill få resultat.

På vår Facebooksida har vår expert Jimmy Jakobsson från företaget Ingager sammanställt några exempel på typiska målsättningar för Facebookannonsering. Läs här om:

1. Skaffa fler relevanta fans.
2. Skapa räckvidd genom att marknadsföra inlägg.
3. Driv försäljning.
4. Och tänk på: Din målgrupp finns på Facebook.

Där hittar du också del 1 och 2 i Facebookskolan.

GILLA OSS! Gilla vår Facebooksida så får du löpande information om Facebookskolan, vad vi gör och vad som händer på vår sajt.