InspirationKänns det som att du alltid har kniven mot strupen för att hinna allt? Eller att du jobbar jämt men att företaget ändå inte tar fart? Så här hittar du rätt fokus med hjälp av 80/20-regeln.

Du har inte ont om tid. Du har enormt mycket tid som du slösar hejdlöst med.

Det menar entreprenören och författaren Richard Koch i nya boken 80/20-regeln – hemligheten med att uppnå mer med mindre.
Problemet är att du inte sållar ut vad som är viktigast. Du tror att alla dina kunder och produkter bidrar lika mycket till din vinst och att ju hårdare du jobbar in i kaklet, desto mer får du tillbaka.

Läs mer: 6 trender inom digital marknadsföring som du måste ha koll på 

Men det stämmer inte, anser Richard Koch:
”80 procent av det du presterar kommer från 20 procent av den tid du använder. I praktiken är således fyra femtedelar av ansträngningen till största delen bortkastad”, skriver han.

Enligt honom är 80/20-regeln giltig för alla delar av ditt liv och för ditt företag. Förhållandet måste visserligen inte vara just 80/20, men är det påfallande ofta. Inte sällan ser det ut så här:

  •  20 procent av produkterna eller kunderna ger 80 procent av ett företags vinst.
  •  20 procent av marknadsföringen eller säljarna ger 80 procent av försäljningen.
  •  20 procent av dina kläder använder du 80 procent av din tid.

Även det omvända gäller:

  • 80 procent av klagomålen kommer från 20 procent av dina kunder.

Genom att hitta vad som ger högst värde och fokusera på det kan du öka din effektivitet, mångdubbla lönsamheten och bli lyckligare på kuppen, menar Richard Koch.

Detta är något struktören och effektivitetsexperten David Stiernholm håller med om. Han är aktuell med boken Målmedveten – prioritera rätt och säg nej med gott samvete.

Där slår han fast att du måste göra klart för dig vilka mål du jobbar mot och vilka arbetsuppgifter som leder till dem. I stället för att bara rusa på och göra det som verkar bråttom först.
– Testa att rangordna uppgifterna på din att göra-lista från ett till fem utifrån hur mycket de bidrar till dina mål. Det är mycket möjligt att du upptäcker ett 80/20-förhållande, säger han.

Läs mer: Hitta fokus i tre steg – så gör du


Uppgifterna som leder
mest mot målen är de du ska klara av först. Dem du rangordnat lägst på din att göra-lista kanske du ska strunta i.

– Det gäller att öva på att våga tacka nej till uppdrag, även om det är läskigt. Med rätt fokus kan du lägga ett större engagemang i kärnan och syftet med verksamheten.

Du slipper också bli stressad, göra fel och inte hålla kvaliteten, menar David Stiernholm.

Tänk till kring vad du ska fokusera på och hur du bäst når dit. Är du till exempel frisör och vill öka din omsättning är det lätt hänt att bara boka kalendern full med kunder.
Men, menar David Stiernholm, kanske ska du hellre satsa på färre kunder som betalar mer. Du kanske ska höja priserna? Eller sälja mer av en viss typ av behandling?

– Dina mål är en förutsättning för att veta om du är på väg åt rätt håll. Men det räcker inte att de låter bra. Bryt ner dem så att de blir riktigt konkreta, det gör det lätt att komma på arbetsuppgifter som leder dig dit du vill, säger han.

Genom att ta hjälp av 80/20-regeln kan du se vad som fungerar och inte fungerar för dig. Har du anställda kan det vara att hitta fler medarbetare som är som dina bästa anställda, säljer du produkter kan det vara att hitta dem som har högst marginal och sälja mer av dem eller säljer du tjänster kan det vara att hitta dem som är mest lönsamma och locka med fler som dem.

Eller så gör du något åt de underpresterande procenten, oavsett om det är kunder eller produkter. Men det är ofta mer arbetskrävande och mindre lönsamt, enligt Richard Koch:
”80/20-visdom är att välja korg noga, lägga alla sina ägg i den och sedan vaka över den som en hök”, skriver han.