Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Regeln som gör dig mer lönsam

9 mars, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: 80/20-regeln gör dig lönsam.

Känns det som att du alltid har kniven mot strupen för att hinna allt? Eller att du jobbar jämt men att företaget ändå inte tar fart? Så här hittar du rätt fokus med hjälp av 80/20-regeln.Du har inte ont om tid. Du har enormt mycket tid som du slösar hejdlöst med.Det menar entreprenören och författaren Richard Koch i nya boken 80/20-regeln – hemligheten med att uppnå mer med mindre.
Problemet är att du inte sållar ut vad som är viktigast. Du tror att alla dina kunder och produkter bidrar lika mycket till din vinst och att ju hårdare du jobbar in i kaklet, desto mer får du tillbaka.
Läs mer: 6 trender inom digital marknadsföring som du måste ha koll på Men det stämmer inte, anser Richard Koch:
”80 procent av det du presterar kommer från 20 procent av den tid du använder. I praktiken är således fyra femtedelar av ansträngningen till största delen bortkastad”, skriver han.
Enligt honom är 80/20-regeln giltig för alla delar av ditt liv och för ditt företag. Förhållandet måste visserligen inte vara just 80/20, men är det påfallande ofta. Inte sällan ser det ut så här:
  •  20 procent av produkterna eller kunderna ger 80 procent av ett företags vinst.
  •  20 procent av marknadsföringen eller säljarna ger 80 procent av försäljningen.
  •  20 procent av dina kläder använder du 80 procent av din tid.
Även det omvända gäller:
  • 80 procent av klagomålen kommer från 20 procent av dina kunder.
Genom att hitta vad som ger högst värde och fokusera på det kan du öka din effektivitet, mångdubbla lönsamheten och bli lyckligare på kuppen, menar Richard Koch.
Detta är något struktören och effektivitetsexperten David Stiernholm håller med om. Han är aktuell med boken Målmedveten – prioritera rätt och säg nej med gott samvete.
Där slår han fast att du måste göra klart för dig vilka mål du jobbar mot och vilka arbetsuppgifter som leder till dem. I stället för att bara rusa på och göra det som verkar bråttom först.
– Testa att rangordna uppgifterna på din att göra-lista från ett till fem utifrån hur mycket de bidrar till dina mål. Det är mycket möjligt att du upptäcker ett 80/20-förhållande, säger han.
Läs mer: Hitta fokus i tre steg – så gör du
Uppgifterna som leder
mest mot målen är de du ska klara av först. Dem du rangordnat lägst på din att göra-lista kanske du ska strunta i.
– Det gäller att öva på att våga tacka nej till uppdrag, även om det är läskigt. Med rätt fokus kan du lägga ett större engagemang i kärnan och syftet med verksamheten.
Du slipper också bli stressad, göra fel och inte hålla kvaliteten, menar David Stiernholm.
Tänk till kring vad du ska fokusera på och hur du bäst når dit. Är du till exempel frisör och vill öka din omsättning är det lätt hänt att bara boka kalendern full med kunder.
Men, menar David Stiernholm, kanske ska du hellre satsa på färre kunder som betalar mer. Du kanske ska höja priserna? Eller sälja mer av en viss typ av behandling?
– Dina mål är en förutsättning för att veta om du är på väg åt rätt håll. Men det räcker inte att de låter bra. Bryt ner dem så att de blir riktigt konkreta, det gör det lätt att komma på arbetsuppgifter som leder dig dit du vill, säger han.
Genom att ta hjälp av 80/20-regeln kan du se vad som fungerar och inte fungerar för dig. Har du anställda kan det vara att hitta fler medarbetare som är som dina bästa anställda, säljer du produkter kan det vara att hitta dem som har högst marginal och sälja mer av dem eller säljer du tjänster kan det vara att hitta dem som är mest lönsamma och locka med fler som dem.
Eller så gör du något åt de underpresterande procenten, oavsett om det är kunder eller produkter. Men det är ofta mer arbetskrävande och mindre lönsamt, enligt Richard Koch:
”80/20-visdom är att välja korg noga, lägga alla sina ägg i den och sedan vaka över den som en hök”, skriver han.]]>


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.