<![CDATA[]]>

Nu har jättarna upptäckt Kampanjjakts rabattnisch

Camilla Björkman

Publicerades: 31 mars, 2014

Med två tomma händer startade Daniel Sisay och Kiriakos Tseneklidis sajten Kampanjjakt.se. Efter fyra år omsätter dessa ”David” nästan 13 miljoner kronor – och storbolagen försöker knappa in på dem.

De två IT-entreprenörerna som driver företaget PSD Media med sajten Kampanjjakt.se är vår nästa nominerade i Driva Egets David mot Goliat-pris, tävlingen som premierar småföretagare som kämpar mot storbolagen.

På sin sajt samlar de rabattkoder och erbjudanden till ett stort urval webbshopar mot att de får en provision på varje försäljning.

Idén fick Kiriakos Tseneklidis från Skärholmen för fem år sedan när han jobbade som säljare och sålde bland annat telefonabonnemang och elavtal.
– Jag tänkte att det skulle vara bättre att samla alla kampanjer och rabatter på en sajt så att konsumenterna skulle komma till mig i stället, säger han.

Med sig fick han barndomskompisen Daniel Sisay, som liksom Kiriakos alltid drömt om att driva företag.
– Som anställda kände vi alltid: Varför ägnar vi så mycket tid åt andras företag när vi kan göra det åt vårt eget? säger Daniel.

Men snabbt kom den första smällen: Prisjämförelsesajten Pricerunner såg potentialen i rabattkoder och började med det också.
Och i slutet av förra året startade även mediejätten Aftonbladet en egen rabattsajt och proklamerade att de skulle bli störst på marknaden.

Men trots att de unga entreprenörerna inte är i närheten av samma muskelkraft som storbolagen lyckas de hålla sig på toppen:
– I slutänden handlar det om att leverera kvalitet. Rabattkoder är vår huvudverksamhet medan det bara är en liten del av storbolagens verksamheter, säger Daniel Sisay.

För att driva trafik till Kampanjjakt.se och deras nystartade sajt Seniordeal.se, den senare som samlar rabatterbjudanden till en äldre målgrupp, jobbar de kontinuerligt med e-postutskick till en stor kunddatabas.

Dessutom har de gjort radioreklam.
– Tyvärr öppnade det ögonen på fler företag som drog i gång rabattsidor. Men många lägger ner när de inser hur mycket jobb det är, konstaterar Kiriakos Tseneklidis.

Deras drivkraft har gjort att de kunnat starta sajter i Finland och Italien.
På kontoret i Hammarby Sjöstad sitter skribenter som kan språket och bygger upp de utländska sajterna.

För att kunna växa mer söker de två killarna nu investerare.
– Kanske är någon som läser Driva Eget intresserad, säger de.

NOMINERING
”Vi är två unga män från förorter i Stockholm (Vårby Gård och Skärholmen) som startat en lyckad IT-verksamhet. Vi är nu inne på vårt fjärde år och stora bolag som Pricerunner och Aftonbladet har tagit upp konkurrensen med oss. Nu har vi expanderat till utlandet och växer hela tiden.”

NOMINERA DU OCKSÅ: Vem vill du ska bli årets David mot Goliat? Nominera här!

TIDIGARE NOMINERADE:

  1. JNY colorful kids: De utmanar de stora klädföretagen