Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Karolinas klänningar säljs på abonnemang

5 februari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Karolina Svensson i Stockholm inspirerades av fruktkorgar och började erbjuda måttsydda klänningar i retrotyg – på abonnemang. Nu har hon egen butik på Södermalm och omsätter två miljoner. Här är hennes tips.

När Karolina Svensson startade sitt klädföretag Orkan Lia hade hon ateljé hemma. I dag omsätter hon två miljoner, har affär på Södermalm i Stockholm och planerar att öppna ytterligare en butik.

Hennes affärsidé är unik. Kunderna prenumererar på måttsydda plagg i fina vintagetyger till ett överkomligt pris.

Karolina prickar in flera heta trender med sin unika affärsidé: att sälja måttsydda och ”upcyclade” klänningar som kunderna skapar själva över nätet – på abonnemang.

– Jag hade först bara tänkt ha en webbshop. Men det var svårt att få folk att hitta till den. Så jag insåg att jag behövde en affärsidé där de som hittar plaggen ska handla flera. Då kom jag på det här med klädabonnemang. Jag har fått ett väldigt, väldigt bra bemötande, berättar hon.

Bakom affärsmodellen finns ett genuint hållbarhetstänk. Ofta är tygerna återvunna. Det kan vara gardiner, eller påslakan som ”upcyklas” till fina klänningar.

– Det är absolut ett miljötänk men tygerna håller också finare kvalitet. När jag köper nya tyger väljer jag gärna ekologiskt.

Kunden kommer in och får sina mått tagna. Sedan väljer de hur ofta de vill få nya kläder, exempelvis varannan månad. Priset varierar beroende på modell men kan ligga på 900 kronor för en klänning och 700 kronor för en kjol.

Istället för att välja bland fasta modeller skapar kunderna själva sina klänningar över nätet genom att välja tyg och bygga en modell utifrån olika val på hemsidan orkanlia.se. Från typ av kjol och urringning till ärmlängd och typ av ärmslut.

– Ju fler modeller jag utvecklade, desto fler bilder blev det i webbshoppen. Då kom jag på att man kunde använda en enklare metod för att visa alla möjliga val. Innan kunde det vara att jag fotograferade något jag sytt eller att jag förklarade i text.

Nu har Karolina startat butiken Poplin, där de är tre som syr och en som jobbar i butiken. De säljer även färdiga klänningar.Dessutom har Karolina bjudit in andra företagare att jobba i butiken mot att de får sälja sina produkter. Det finns till och med en tatueringsstudio längst in.

– Ofta är man som egenföretagare väldigt ensam, men man behöver folk att bolla med. Jag är mycket för nätverk. Nu är vi ett bra, starkt gäng företagare under samma tak. Det lockar helt klart kunder.

Intresset från kunder har ökat stadigt. Nu är det upp till hundra kunder per månad. Vissa har köpt över fyrtio klänningar.

– De är alla typer av människor. De flesta är medvetna om miljön och sig själva och vill sticka ut i mängden. Många är sjuttiotalister som känner igen mönstren på tygerna. Men det kan också vara en äldre dam som vill ha något skräddat, kändisar som vill ha något som sticker ut på scen eller större företag som vill ha profilkläder.

Karolinas 3 tips:1. Inspireras av andra branscher.
Spana på hur andra branscher gör. Karolina fick idén till klädabonnemang när hon såg att det fungerade med fruktabonnemang.
– Det verkade så skönt för dem att veta att de hade kunder, så jag tänkte att så kunde jag också göra.

Läs också:29 superheta trender att inspireras av2. Var ditt eget varumärke.
Se till att vara ditt företags ansikte utåt – och lev som du lär. Att du själv ska använda dina produkter är en självklarhet som kan vara lätt att glömma.
– Jag har alltid på mig Orkan Lia-kläder. Det är bästa reklamen.

Läs också:Så bygger du ditt varumärke som småföretagare3. Nätverka mycket.
Att knyta kontakter ger kunder i slutänden. Bygg ett nätverk för att bolla idéer och hjälpa varandra. Du behöver inte göra allting själv. Lägg exempelvis bokföringen på någon annan och satsa tiden på huvudverksamheten.

Läs också:Så får du ditt nätverk att växaUppdaterad 2015-10-31


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.