InspirationVill du starta eget? Hitta en affärsidé här. Är du redan i gång? Kanske är det en av dessa trender som ger ditt ­företag ett riktigt lyft. Oavsett vad – låt dig inspireras av årets hetaste företagartrender!

Går du och väntar på en ny, unik idé för att starta företag? Gör tvärtom. Lyft blicken och haka på de branscher och trender som är på uppgång just nu. Vi har pratat med experter, vaskat fram siffror och intervjuat små­företagare över hela Sverige. Här är 29 heta trender just nu.

Det är en myt att ditt företag måste tänka helt nytt – haka istället på branscherna och affärstrenderna som växer i raketfart.

Trend - delningsekonomi1. Haka på delningsekonomin
Fyra av fem svenskar kan i framtiden tänka sig att dela varor och tjänster med varandra. Den globala delningsekonomin kommer att växa från 15 miljarder dollar i år till 355 miljarder dollar 2025, enligt PWC.

Flera företag har hittat smarta affärsidéer i trenden: Blocket, Tradera, Etsy och Airbnb. Nyligen lanserade Uber tjänsten Uber Pop som låter privatpersoner ta betalt för att ta med samåkare.

Läs hur du kan hitta en affärsidé i trenden här.

2. Vi äter medvetet
Intresset för lokalt producerat har exploderat. Sedan i fjol har antalet restauranger som använder närproducerat ökat med nästan 20 procent, visar statistik från White Guide. Fast food utmanas av fast casual, snabbmatsrestauranger med högre kvalitet på råvarorna.

Läs hur Matsmart hakade på trenden här.

Affärsidé - Trend - Tatuering3. Vi tatuerar oss – och ångrar oss
Vi tatuerar oss mer än någonsin. Samtidigt öppnar sig en mångmiljardmarknad för hudkliniker och laserspecialister när folk ångrar sig.

4. ”Snälla” konsulter blir lönsamma
CSR (företags samhällsansvar) är en trend som bara växer. Här samlas begrepp som hållbarhet, mångfald och jämställdhet. Hälften av de svenska handelsföretagen jobbar med mer CSR-frågor i dag än för ett år sedan, rapporterar Svensk Handel. Trenden öppnar för nischade konsulter inom områdena.

affärsidé - trend - ekologiskt5. Eko växer rekordfort
Försäljningen av ekologiskt har slagit alla rekord och ökade med 30 procent under första halvåret 2014, visar en rapport från Ekoweb. Totalt uppskattas den ekologiska världsmarknaden öka med cirka 10 procent under 2014.

6. Vi längtar efter integritet och kryptering
Internetanvändares största orosmoln i dag är integritet och identitet, personliga data, ekonomiska tillgångar och barnens säkerhet, enligt en undersökning av B2B International. Här finns alla möjligheter för små oberoende företag med smarta lösningar att nå förtroende och kunder globalt.

Affärsidé - Trend - Husdjur - Petcube7. Vi skämmer bort våra husdjur
Vart tredje hushåll har husdjur, och vi lägger allt mer pengar på dem. Exempelvis har husdjursförsäkringar växt med tio procent bara i år, och Zoobranschen i Sverige omsätter cirka fem miljarder kronor.

Företaget Zoozoocom som säljer husdjursprodukter över nätet har ökat sin omsättning från 1,4 miljoner till tio miljoner på två år.

8. Dags att bygga smått
Bara i Stockholms län ska hela 32 000 nya bostäder byggas i år och nästa år. Den nya Bygglagen som trädde i kraft den 2 juli låter dig som småföretagare haka på trenden med 25 kvadrat­meter ”Atte­fallshus” som får uppföras utan bygglov.

9. Mer pengar i barnfamiljer
Barnafödandet kommer att öka stadigt, visar SCBs prognoser. Ökar gör även inkomsterna i barnfamiljerna. Föräldrar inreder barnens rum, satsar på fritidsintressen och vill självklart att de ska lyckas i skolan. Hur kan du hjälpa dem med detta?

Affärsidé - Trend - E-handel - mobil10. E-handeln flyttar in i mobilen
Det finns över sex miljoner smarta mobiler i Sverige och de används i tre av fyra köp, enligt Google. Hittar du rätt här har du fantastiska affärsmöjligheter.

11. Outsourcing fortsätter att växa
Vart tredje företag och kommun lägger ut tjänster på externa leverantörer och av dem tror 20 procent att de kommer att lägga ut ännu mer administration det kommande året, enligt Visma.

12. Mobilitet kommer stort.
Nästan vartannat företag har gett IT-avdelningarna större budgetar för framtida mobilitetsprojekt, enligt en ny, global undersökning från Aruba Networks.

Affärsidé - Trend - WHOP13. WHOP-ar – en kraft att räkna med
Begreppet ”whop” står för Wealthy Healthy Older People. Det vill säga äldre personer utan hemmaboende barn som är friska och har tid och pengar som de gärna lägger på upplevelser. De är en marknadskraft att räkna med.

14. Aktivitetssemestrar Från ”vart vill du resa?” till ”vad vill du göra?”
En av de starkaste restrenderna är kombinationsresor – vandring och strand, shopping och skidåkning eller två resmål på samma semester. I Vings resepanel uppgav 57 procent att det är viktigare vad de upplever än vart de åker. Intresset för skidresor har ökat och träningsresor fortsätter att vara hett.

Affärsidé - Trend - sport15. Svenskar älskar att sporta
Svenskar idrottar mest i världen. Hela 70 procent gör det minst en gång i veckan, visar Europabarometern. Motionsloppen fortsätter att växa, träningskläder, -produkter och -appar ökar och i detaljhandeln går sport- och fritidshandeln absolut bäst, enligt Svensk Handel.

16. Satsa på uppkopplade prylar
Mer än 30 miljarder prylar (”things”) kommer att vara trådlöst uppkopplade mot internet 2020, enligt ABI Research. Mobiler och surfplattor blir allt smartare och nya smarta produkter utvecklas. Armbandsur för mobil telefoni och Googleglasögon är på gång.

Affärsidé - Trend - smink

17. Vi sminkar oss för miljarder
Förra året köpte vi svenskar smink för fyra miljarder kronor, visar en ny rapport från analysföretaget Marketline. E-handeln får en allt större betydelse för försäljningen. Ett exempel är att företaget Glossybox, som varje månad skickar ut paket med skönhetsprodukter växt lavinartat. Från 13,5 miljoner till 41 miljoner – på ett år.

18. Kunden får göra jobbet
Att låta kunden göra en större del av jobbet i beställningsprocessen är en trend som öppnar upp sig när alltmer blir digitalt. Sollefteåföretaget Arifiq var från början ett tryckeri men säljer i dag en molnbaserad tjänst för tryckeribranschen. Här kan kunderna själva ta fram en tryckerioffert online på några sekunder – en win-win-deal.

19. Uppkopplad hälsa – en miljardbransch
Affärsidé - Trend - mobile health - mike_blixtGlobalt kallas det ”Mobile Health” och är en växande miljardbransch. Det kan handla om allt från smarta appar till att samla in information via mobilen eller coacha eller vårda sina klienter på distans.

Vår bloggare och småföretagaren Mike Blixt i Göteborg är på gång med företaget Visiba Care en videokommunikationsplattform för vård. Följ Mikes resa i hans blogg här!

20. Rymden blir allt hetare – för småföretagen.
För två år sedan lanserade ett gäng svenska entreprenörer världens första rymdvodka, Swedish Space Vodka. Nu kommer Space Travel Alliance, grundat av Karin Nilsdotter med målet att bli Europas främsta rymdresebyrå. Företagare kan söka finansiering av Rymdstyrelsen för att utveckla nya tjänster och produkter kring rymdteknik.

21. Big Data = big cash
Den som vet mest om kunden i framtiden kommer att tjäna mest pengar. Big data går ut på att samla in all tänkbar information om kunder och deras beteende. Med ny teknik och lojalitetsprogram eller inloggningskrav kan information om kundens preferenser, webbeteende, köp och liknande samlas in och användas för att styra vad som ska visas för kunden – innehåll, erbjudanden, utbud och annonsering.

Affärsidé - Trend - robot - automatik22. Robotar tar över
Digitaliseringen går i rekordfart och vartannat jobb kommer att ha automatiserats inom 20 år, enligt en ny studie från Stiftelsen för Strategisk Forskning. Det finns många affärsmöjligheter i trenden. Molnbaserade tjänster, appar och program – allt som hjälper företag att automatisera arbeten eller delar av dem.

23. Upcycling och cirkulär ekonomi
Slå samman ”recycling” (återvinning) och ”up” så får du ”upcycling” – att återvinna och samtidigt skapa något nytt. En högtalare till mobilen av en toalettpappersrulle eller en matta av begagnade jeans. Internationellt har trenden kommit längre, i Berlin finns flera konceptaffärer med bara upcyclade kläder och prylar.

24. Prenumerationstjänster – box it up!
Subscription based e-commerce (subcom) – att erbjuda prenumerationer på sina produkter – har fått ett kraftigt genomslag. Digitala tjänster som Netflix och HBO vinner mark och den svenska musikstreamingtjänsten Spotify nådde i år 10 miljoner betalande prenumeranter. Abonnemangen kan även innefatta fysiska varor som middagar eller strumpor.

Affärsidé - Trend - crowdsourcing - Åre skidfabrik

Foto: Åre skidfabrik

25. Dra nytta av samarbeten
Samarbeten och nya konstellationer är framtidens framgångsrecept. Ta hjälp av omvärlden via crowdfunding för finansiering, eller crowdsourcing för att hitta nya idéer och produkter. Gå samman med andra företagare för att gemensamt slåss mot jättarna – i nätverksutbyten eller genom att dela lokal.

Läs hur Åre skidfabrik fick PR och hjälp med crowdsourcing här!

26. Spelbranschen boomar
Den svenska dataspels­branschen fortsätter att visa supersiffror och superlöner. Bara två år efter att branschen fördubblat sin omsättning växer den med närmare 80 procent. Det bästa året någonsin för svensk spelexport, visar Spelutvecklarindex 2014. Minst var tionde människa på jorden har någon gång spelat ett svenskt spel.

Affärsidé - Trend - bröllop27. Bröllopsparen betalar mer
Prislappen på bröllop har ökat med över 50 procent sedan 2009. Enligt Bröllopsakademin i Nacka lägger brudpar i dag i snitt drygt 90 000 kronor på sina bröllop. Hur kan du hjälpa dem?

28. 3D-skrivare ger nya möjligheter
Den globala årliga tillväxten inom 3D-skrivarteknik ligger i dag på 34,9 procent, visar en rapport från konsult- och analysföretaget Wohlers Associates. Nu har också e-handelsjätten Amazon lanserat en portal för 3D-printing som man kallar framtidens shopping.

Affärsidé - Trend - smarketing29. Sälj mer med ”smarketing”
Den nya försäljningstrenden kallas ”smarketing”, en sammanslagning av sälj och marknadsföring. Trenden öppnar för småföretagare som vill sälja sökmotoroptimering, content marketing och sociala medier-strategier.

Läs bästa tipsen för att lyckas med “smarketing” här!

 

omslag

Läs mer om trenderna – prenumerera på Driva Eget och få vårt senaste nummer med stort trendtema hem i brevlådan. Beställ din prenumeration här!