InspirationAtt hitta en god ost som dessutom är vegansk gick från att vara hobbyprojekt till rivstartande företag. Nu tillverkar Cecilia Tilli på Ultuna Mejeri tre goda ostar och försäljningen går fort framåt.

Cecilia Tilli är civilingenjören som arbetade med klimatforskning vid Uppsala universitet men kände att livet som forskare inte riktigt passade henne.

– Jag hade inte tålamod nog för alla detaljer och det var mycket matematik som kändes väldigt abstrakt för mig. Jag längtade efter att få göra något där jag kunde få se mer direkta resultat och efter att kunna påverka samhället runt omkring mig på ett påtagligt sätt. Samtidigt var jag själv på väg att bli vegan och där var min största utmaning att sluta med vanlig ost eftersom jag inte hade lyckats hitta något riktigt bra veganskt alternativ.

Cecilia började läsa på i böcker om traditionell osttillverkning, kartlägga potentiella råvarors näringsinnehåll och egenskaper och satte sedan igång att experimentera med egen tillverkning hemma i köket. Något som först var ett hobbyprojekt blev till något helt annat när hon lyckades få fram produkter som överträffade det hon kunde hitta i butikerna. Så föddes också tanken att bli egenföretagare och faktiskt leva på produktionen. Snart hade hon sagt upp sig från jobbet och tillverkningen var igång.

Läs mer: Niklas Zennström: “Våga satsa och var modig”

I dag tillverkar Ultuna mejeri tre ostar: Original, Pepparrot och Hav där den senare är helt nylanserad.

– Vi har utgått från ekologiska, Fairtrade-märkta cashewnötter och sedan använder vi bakteriekultur av samma typ som används i vanlig osttillverkning men i våra produkter äter bakterierna de sockerarter som finns i cashewnötterna istället för laktos som i en ko-ost. I och med att vi använder samma typ av bakterier så utvecklas en smak som är väldigt typisk för konventionella mejeriprodukter, det blir som syrlig färskost med lite nötig smak från cashewnötterna.

Och hur går det med försäljningen?

– Det är spännande att lansera produkter som hamnar i en helt egen kategori, för det är väldigt svårt att förutse hur mycket man kommer att sälja när det inte finns några riktiga referensprodukter att jämföra med. Jag måste ändå säga att lanseringen för ett år sedan gick långt över förväntan och sedan dess arbetar vi med uppskalning och lägger till nya butiker hela tiden. Just nu har vi 37 återförsäljare i 17 städer i Sverige, så det gick fort!

Läs mer: 7 råd – så når du rätt återförsäljare

Ostarna säljs nästan uteslutande via återförsäljare som till exempel ICA- och Coop-butiker samt butiker specialiserade på ekologiskt, Fairtrade och vegetariskt.

Att Cecilia valde vegansk produktion berodde till en början på klimattänk och en tanke om minska resursslöseriet men så småningom lärde hon sig mer om djuretik och i dag är djurrättsfrågan viktigast.

– Det känns så otroligt onödigt att vi utsätter djur för så mycket lidande för att producera livsmedel som vi inte ens behöver. Det finns mycket lidande i världen som är oundvikligt men lidandet i djurindustrin är totalt onödigt. Många inser väl det på någon nivå men tycker att det känns svårt och radikalt att vara vegan och då blir utmaningen att arbeta för att det ska vara så enkelt och bekvämt och okontroversiellt som möjligt att äta på ett snällare sätt.

På frågan vad Cecilia gillar mest med att vara företagare nämner hon känslan av att kunna förändra samhället mer aktivt än tidigare. Som egen är det närmare till besluten än som anställd på ett företag där processen kan vara trög.

Läs mer: I topp – när svenskar vill starta eget

Och vad är svårast?
– För mig har det varit att lära mig hantera ovissheten om hur det ska gå och ändå kunna sätta gränser för mig själv och inte jobba för mycket. När jag är osäker på om något ska lyckas har min strategi tidigare alltid varit att jobba mer och hårdare tills jag är säker på att lyckas, säger Cecilia och fortsätter:

– Den strategin funkar bra när man pluggar till en tenta, men som egenföretagare finns det så många faktorer som inte går att styra över och det finns alltid så mycket mer man skulle kunna göra och till slut blir det viktigaste att kunna pausa och acceptera ovissheten istället. Man blir inte klar, det finns alltid mer att göra, men man måste ändå kunna vara ledig och slappna av ibland och bara lita på att det man har gjort är bra nog.

Cecilias mål är nu att växa kontrollerat och långsiktigt:
– Just nu är siktet inställt på uppskalning med fler återförsäljare och större volymer, men långsiktigt vill jag utöka produktsortimentet rejält med många olika sorters ostar och även andra mejeriprodukter som yoghurt till exempel.