Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Hon driver Sveriges första helveganska och ekologiska mejeri

23 juni, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Att hitta en god ost som dessutom är vegansk gick från att vara hobbyprojekt till rivstartande företag. Nu tillverkar Cecilia Tilli på Ultuna Mejeri tre goda ostar och försäljningen går fort framåt.

Cecilia Tilli är civilingenjören som arbetade med klimatforskning vid Uppsala universitet men kände att livet som forskare inte riktigt passade henne.

– Jag hade inte tålamod nog för alla detaljer och det var mycket matematik som kändes väldigt abstrakt för mig. Jag längtade efter att få göra något där jag kunde få se mer direkta resultat och efter att kunna påverka samhället runt omkring mig på ett påtagligt sätt. Samtidigt var jag själv på väg att bli vegan och där var min största utmaning att sluta med vanlig ost eftersom jag inte hade lyckats hitta något riktigt bra veganskt alternativ.

Cecilia började läsa på i böcker om traditionell osttillverkning, kartlägga potentiella råvarors näringsinnehåll och egenskaper och satte sedan igång att experimentera med egen tillverkning hemma i köket. Något som först var ett hobbyprojekt blev till något helt annat när hon lyckades få fram produkter som överträffade det hon kunde hitta i butikerna. Så föddes också tanken att bli egenföretagare och faktiskt leva på produktionen. Snart hade hon sagt upp sig från jobbet och tillverkningen var igång.

Läs mer: Niklas Zennström: "Våga satsa och var modig"

I dag tillverkar Ultuna mejeri tre ostar: Original, Pepparrot och Hav där den senare är helt nylanserad.

– Vi har utgått från ekologiska, Fairtrade-märkta cashewnötter och sedan använder vi bakteriekultur av samma typ som används i vanlig osttillverkning men i våra produkter äter bakterierna de sockerarter som finns i cashewnötterna istället för laktos som i en ko-ost. I och med att vi använder samma typ av bakterier så utvecklas en smak som är väldigt typisk för konventionella mejeriprodukter, det blir som syrlig färskost med lite nötig smak från cashewnötterna.

Och hur går det med försäljningen?

– Det är spännande att lansera produkter som hamnar i en helt egen kategori, för det är väldigt svårt att förutse hur mycket man kommer att sälja när det inte finns några riktiga referensprodukter att jämföra med. Jag måste ändå säga att lanseringen för ett år sedan gick långt över förväntan och sedan dess arbetar vi med uppskalning och lägger till nya butiker hela tiden. Just nu har vi 37 återförsäljare i 17 städer i Sverige, så det gick fort!

Läs mer: 7 råd – så når du rätt återförsäljare

Ostarna säljs nästan uteslutande via återförsäljare som till exempel ICA- och Coop-butiker samt butiker specialiserade på ekologiskt, Fairtrade och vegetariskt.

Att Cecilia valde vegansk produktion berodde till en början på klimattänk och en tanke om minska resursslöseriet men så småningom lärde hon sig mer om djuretik och i dag är djurrättsfrågan viktigast.

– Det känns så otroligt onödigt att vi utsätter djur för så mycket lidande för att producera livsmedel som vi inte ens behöver. Det finns mycket lidande i världen som är oundvikligt men lidandet i djurindustrin är totalt onödigt. Många inser väl det på någon nivå men tycker att det känns svårt och radikalt att vara vegan och då blir utmaningen att arbeta för att det ska vara så enkelt och bekvämt och okontroversiellt som möjligt att äta på ett snällare sätt.

På frågan vad Cecilia gillar mest med att vara företagare nämner hon känslan av att kunna förändra samhället mer aktivt än tidigare. Som egen är det närmare till besluten än som anställd på ett företag där processen kan vara trög.

Läs mer: I topp – när svenskar vill starta egetOch vad är svårast?
– För mig har det varit att lära mig hantera ovissheten om hur det ska gå och ändå kunna sätta gränser för mig själv och inte jobba för mycket. När jag är osäker på om något ska lyckas har min strategi tidigare alltid varit att jobba mer och hårdare tills jag är säker på att lyckas, säger Cecilia och fortsätter:

– Den strategin funkar bra när man pluggar till en tenta, men som egenföretagare finns det så många faktorer som inte går att styra över och det finns alltid så mycket mer man skulle kunna göra och till slut blir det viktigaste att kunna pausa och acceptera ovissheten istället. Man blir inte klar, det finns alltid mer att göra, men man måste ändå kunna vara ledig och slappna av ibland och bara lita på att det man har gjort är bra nog.

Cecilias mål är nu att växa kontrollerat och långsiktigt:
– Just nu är siktet inställt på uppskalning med fler återförsäljare och större volymer, men långsiktigt vill jag utöka produktsortimentet rejält med många olika sorters ostar och även andra mejeriprodukter som yoghurt till exempel.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.