InspirationNär Skype-grundaren Niklas Zennström gästade SUP46 på torsdagen avslöjade han vilka branscher han tror på – och gav ett enda råd till Driva Egets läsare.

Som en av Sveriges – och världens – mest kända entreprenörer mottogs han på scenen som en rockstjärna till jublet av alla start-up-entreprenörer i publiken på SUP46, ett kontorshotell och en mötesplats för digitala entreprenörer som denna kväll firade ett år.

Idag driver Zennström bland annat riskkapitalbolaget Atomico, som investerar i snabbväxande IT-företag.

– Förut handlade det om att ta fram tekniken. Nu handlar det om att använda den teknik som finns till att skapa nya produkter och göra saker på helt nya sätt, sa han med sin lågmälda och nästan blyga framtoning.

Han menade att Sverige har alla förutsättningar för att uppmuntra snabbväxande entreprenörer och start-ups.

– Vi har en lång historia av framgångsrika entreprenörsföretag som H&M och Ikea. Sverige är också en så liten marknad så många vill expandera internationellt från start, sa han.

Även det ”ekosystem” som skapas av entreprenörsdrivna företag såg han som en av förklaringarna till vårt start up-klimat, där företag fostrar blivande digitala stjärnor.

– Många som jobbade på Skype har till exempel gått ut och startat egna företag idag.

På frågan vilka framtidsbranscher Niklas Zennström tror på blev svaret utbildnings- och hälsosektorn, eftersom de fortfarande är relativt traditionella. En annan är delningsekonomin, det vill säga att dela varor och tjänster med varandra i stället för att äga dem.

– När jag var 20 år var det alla killars dröm att ha en bil. Idag undrar folk vad du ska med en bil till om du bor i stan. Däremot vill du ha tillgång till service. Här finns det mycket att göra. Ett lyckat exempel är taxiappen Uber.

Niklas Zennström är mest känd för att ha grundat fildelningsprogrammet Kazaa som ritade om hela musikbranschen på 90-talet, och sedan Skype som gjorde samma sak i telebranschen och som köptes av Ebay för 2,6 miljarder dollar (ja, dollar!).

Nu hyllade han så kallade disruptiva produkter och tjänster som utmanar gamla branscher och förändrar världen.

– Jag älskar att träffa entreprenörer och höra om en tjänst där jag bara känner att ”wow! Det är så enkelt!”

Men för att lyckas gäller det att vara modig, vilket Niklas Zennström menar att alla entreprenörer är:

– Som entreprenör måste man utmana och ifrågasätta. Folk kommer att säga: det där kommer aldrig att fungera.

Efter scenframträdandet fick Driva Eget en pratstund med superentreprenören.

Om du skulle ge ett enda råd till Driva Egets läsare, vilket är det?

– Våga satsa och var modig! Försök hitta något som är unikt, följ inte bara alla andra. Sätt dig in i kundens perspektiv – du måste alltid ha kunden i fokus, sa han och blev sedan förevigad på bilden nedan innan han tackade för sig.

IMG_0190

Skypegrundaren Niklas Zennström med Driva Egets chefredaktör Camilla Björkman.