Guide / Starta egetDu har en fantastisk idé – men vad ska du heta? Och hur ska loggan se ut? Förutom att spåna fritt finns det flera konkreta saker som är bra att tänka på kring ditt varumärke för att inte råka i trubbel. Här är en checklista.

Patent- och registreringsverket har tagit fram PRV-skolan online. Där lär du dig vad immateriella tillgångar är och hur de kan leda till ökad lönsamhet, och det tar 2-3 timmar i självstudier.

Här är några råd från dem att tänka på i startfasen när du funderar över din idé, namn och logga.

6 saker att tänka på vid val av varumärke

1. Gör ett ordentligt förarbete
Du vill inte göra intrång i andras immateriella rättigheter. Välj ett varumärke som inte ligger för nära dina konkurrenter.

2. Gör en omvärldskoll
Kolla upp vad varumärket (ordet, figuren, färgen) har för betydelse och hur det kan tolkas i andra länder, så att du undviker att väcka anstöt.

3. Undersök sociala medier!
Registrera domännamn, Twitter- och Instagramkonton och liknande sociala medier för att säkra upp ditt kännetecken.

4. Ansök om varumärkesskydd
Och gör det innan lanseringen så att du verkligen vet att du äger rätten till det. Det kan bli väldigt kostsamt att byta varumärke i ett senare skede.

5. Använd ditt varumärke
Bygg upp det och öka dess kännedom, då har du lättare att locka investerare, sälja licenser och expandera verksamheten.

6. Bevaka din rättighet
Du vill inte att dina konkurrenter ska dra nytta av de investeringar du gjort i ditt varumärke.

Läs mer: Se upp för att välja fel namn till ditt företag och Så väljer du rätt namn